اکبر چراغی روز شنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این آثار باستانی در مناطق پلیه، سیاهگل و منطقه شیره پناه شناسایی شده اند و همچنان در انتظار تخصیص برای ثبت ملی هستند.
وی افزود: ثبت شدن آثار مزایایی از جمله بازسازی، مرمت و بهسازی به آنها تعلق می گیرد و هر شهرستانی که آثار ثبت شده بیشتری را دارا باشد از اعتبارات و حفاظت زیادی نیز بهره مند می شود.
چراغی یادآور شد: آثار تاریخی در صورت شناسایی مورد حفاظت قرار می گیرد ولی با این وجود امکان تعرض و دست درازی از سوی حفاران غیر مجاز یا مالکان خصوصی که این آثار در اراضی آنها قرار گرفته وجود دارد.
وی اضافه کرد: اعتبار لازم برای تشکیل پرونده هر اثر با توجه به شرایط صعب العبور بودن و بازدیدهای میدانی توسط کارشناسان باستان شناسی منطقه متفاوت است اما به صورت تقریبی 20 میلیون ریال برآورد می شود.
وی با بیان اینکه ثبت نشدن آثار تاریخی این شهرستان و نداشتن پرونده ثبت باعث تخریب و تهدید آثار ملی می شود، یادآور شد: تمام اعتبارات این بخش از محل اعتبارات ملی یا استانی تامین می شود اما تاکنون اعتبار سال 96 به این اداره اختصاص داده نشده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی ایوان تاکید کرد: برای شناسایی و ثبت این آثار پیگیری های لازم برای جذب اعتبار از طریق مسئولان شهرستان صورت گرفته است و امیدواریم سال آینده این آثار در فهرست ملی ثبت شوند.
به گفته چراغی 30 اثر تاریخی نیز در حال شناسایی بوده و در این خصوص تلاش ما ثبت آنها در فهرست آثار ملی است.
وی با اشاره به اثر معنوی تنگه کوشک گفت: این اثر با وجود پیگیری های فراوان هنوز در فهرست آثار ملی قرار نگرفته و به محض تکمیل شدن پرونده از سوی دستگاه های مرتبط تلاش خواهیم کرد تا در تقویم آثار معنوی ملی به ثبت برسد.
به گزارش ایرنا، شهرستان 55 هزار نفری ایوان در 35 کیلومتری شمال ایلام دارای 67 اثر تاریخی از جمله طاق شیرین و فرهاد، آتشکده سیاهگل، پل شیر پناه، قلعه گوریا، محوطه گاو میش، تپه شمیران، کلان، تپه نرگسی شهر تاریخی جوی زر است.
7180/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.