به گزارش ایرنا، اجرای شبکه نوین آبیاری و زهکشی در این سطح از اراضی جنوب استان ایلام در قالب طرح احیای 550 هزار هکتار اراضی خوزستان و ایلام به عنوان یکی از محوری ترین برنامه های بهره وری از منابع آب و خاک جنوب غربی کشور انجام گرفت که تاکنون بیش از 320 هزار هکتار آن اجرا شده است.
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در این آیین گفت: فاز اول طرح 550 هزار هکتاری خوزستان و ایلام در سال 93 شروع شده که 37 هزار هکتار از آن در استان ایلام قرار دارد که با تخصیص آب توسط وزارت نیرو سهم استان ایلام در مرحله نخست تکمیل شده است.
علی مراد اکبری رویکرد وزارتخانه های جهاد کشاورزی و نیرو را استفاده بهینه از آب به روش میکرو عنوان کرد و افزود: برای اجرای این 37 هزار هکتار آبیاری و زهکشی هشت هزار و 70 میلیارد ریال اعتبار مصوب و پیش بینی شده است.
وی افزود: 16 هزار هکتار دیگر از گستره این طرح نیز در دست اقدام است .
هشت پروژه در هشت ناحیه استان ایلام با چهار هزار و 250میلیارد ریال با حضور معاون اول رییس جمهوری امروز افتتاح شد.
نماینده شهرستان های ایلام ، ملکشاهی ، مهران ، ایوان ، چرداول و سیروان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: اجرای طرح 37 هزار هکتاری و زهکشی دهلران به عنوان یکی از مطالبات مهم مردم نقشی مهم در تحولات کشاورزی منطقه دارد.
شادمهرکاظم زاده با اشاره به سامانه گرمسیری افزود: 30 هزار هکتار از اراضی منطقه دهلران در منطقه مرکزی و موسیان نیازمند استفاده از این طرح است که امیدواریم محقق شود و نیز 50 هزار هکتار دیگراز اراضی منطقه هم نیازمند تامین آب است.
وی خواستار توجه به دیگر پروژه های استان ایلام در حوزه مناطق جنوبی از جمله دشت چشمه شیرین به وسعت چهار هزار هکتار و کلات مورموری با 15 هزار هکتار شد.
به گفته وی خروجی سد سیمره همواره خساراتی را به اراضی کشاورزی پایین دست سد می زند که باید این مشکل نیز با همکاری و برنامه ریزی دولت مرتفع شود.
کاظم زاده راه اندازی مرز چیلات را از مطالبات جدی مردم دهلران برشمرد و یادآور شد: وزیر کشور نیز به طور ویژه پیگیر این موضوع است تا این مرز هرچه سریعتر راه اندازی شود.
وی با بیان اینکه سرمایه گذاری ها موجب توسعه، امنیت و اشتغال پایدار منطقه می شود خواستار سرمایه گذاری در میادین مشترک نفتی منطقه شد.
وی گفت: میادین نفتی دهلران روزانه با تولید 200هزار بشکه نفت در روز و 90 درصد تولید نفت و گاز غرب کشور نیازمند استقرار شرکت نفت و گاز غرب در منطقه است.
استان ایلام امروز میزبان اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری و وزیرجهادکشاورزی بود.
علاوه بر افتتاح مرحله نخست طرح احیای اراضی دهلران، بازدید از طرح های زیربنایی، عمرانی و کشاورزی از دیگر برنامه های معاون اول ریاست جمهوری در استان ایلام بود.
شهرستان گرمسیری دهلران در 200 کیلومتری جنوب ایلام واقع است.
خبرنگار: زهرا موسوی - علی رضازاده ** انتشاردهنده: شهریار حیدری فر
7175/6034 - 7172


انتهای پیام /*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.