به گزارش ایرنا، استان ایلام در طول هشت سال دفاع مقدس کارنامه پر افتخاری دارد، مقوله استقامت و پایداری عامل حیات و بقاء نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که مردم انقلابی و ولایتمدار استان ایلام در طول هشت سال دفاع شجاعانه از مرزها آن را به بهترین شکل و مفهوم تداعی و به نمایش گذاشتند.
استان ایلام گنجینه ای غنی از رشادت ها را با ویژگی های منحصر به فرد نسبت به دیگر استان های درگیر جنگ در دوران دفاع مقدس دارد، جای جای این استان در دوران جنگ تحمیلی رژیم بعث علیه ایران محل انجام عملیات های غرور آفرینی بوده است اما هیچگونه معرفی در خور و مطلوبی از ایلام در سطح ملی صورت نگرفته است.
استان ایلام محل انجام عملیات های غرور آفرینی در دوران هشت سال جنگ تحمیلی چون میمک، والفجر سه، کربلای یک، محرم و فتح المبین بوده است، تنها در شهر مهران شاهد عروج بیش از 6 هزار شهید گلکون کفن بوده ایم، این استان محروم بیش از یک هزار بار مورد هجمه وحشیانه هواپیماهای رژیم بعثی قرار گرفت و تنها در شهر ایلام 60 درصد شهر ویران شد، اما این مردم ولایت مدار با تحمل سخت ترین مشکلات حاضر به رها کردن استان خود نشدند.
این در حالی است که کمتر شهر جنگ زده ای در دوران هشت سال دفاع مقدس پیدا می شود که با وجود بمباران های مکرر مردم آن شهر را ترک نکرده باشند، اما مردم ایلام با تحمل سختی های بسیار جانانه در مقابل دشمنان ایستادگی کردند.

** حماسه میمک، روزی که هیچگاه در تقویم ثبت نشد

ارتفاعات میمک بواسطه موقعیت جغرافیایی و اشراف بر خاک 2 کشور ایران و عراق از اهمیت سوق الجیشی ممتازی برخوردار بود و در اختیار داشتن این ارتفاعات برگ برنده نیروهای نظامی کشور فاتح محسوب می شد.
20 شهریورماه سال 59 و 10 روز قبل از حمله رسمی عراق به ایران صدام در حرکتی غافلگیرانه و متجاوزانه بلندی های استراتژیک میمک را به تصرف خود درآورد تا پیروز جنگ تحمیلی باشد.
صدام با حضور در این ارتفاعات و نشان دادن اقتدار پوشالی خود بر نقش موثر و تاکتیکی ارتفاعات میمک صحه گذاشت و داشتن ارتفاعات میمک را عاملی موثر برای پیروزی قاطعانه در جنگ علیه ایران اسلامی می دانست.
ولی او در معادلات خود مردم جان برکف و سلحشور ایران را دست کم گرفته بود و تنها قوای نظامی ایران را می دید که از لحاظ نیرو و تجهیزات، عراق بر آنها چربش داشت اما مردم را و قدرت دفاعی آنها را نادیده انگاشته بود و غافل بود از اینکه از سوی همین مردم نابود می شود.
دشمن بعثی با وجود اینکه تا بن دندان مسلح بود و از پشتیبانی دولت های غربی و سازمان های بین المللی بهره می برد اما مردم استان ایلام با دست خالی و تنها با هدف دفاع از سرزمین و آیینشان به مقابله با متجاوزان برخاستند و در این راه حماسه های بی بدیلی را خلق کردند.
مردم ایل خزل که میمک را متعلق به خود و محل قشلاق عشایر خود می دیدند، این حادثه تلخ را برنتافته و برای بازپس گیری این منطقه به میدان رزم آمدند و همپا و هم دوش ارتش جمهوری اسلامی ایران برای خروج متجاوزان از میمک تلاش کردند.
این عملیات اولین حمله آفندی نظامی در تاریخ جنگ هشت ساله تحمیلی محسوب می شود که با فداکاری ها و رشادت های مردان سلحشور ایل خزل ایلام و ارتش جمهوری اسلامی ایران در روز 19 دی سال 59 انجام و به اولین پیروزی رزمندگان اسلام منجر شد.
پس از بازپس گیری بلندی های میمک برای حفظ آن جمعی از دیگر ایلات و طوایف استان همچون ارکوازی و بولی و نیز دیگر نیروهای مسلح در منطقه مستقر شدند و از این منطقه راهبردی دفاع کردند.
با تصرف ارتفاعات میمک با 15 کیلومتر طول و عرض هفت کیلومتر، آزادی بلندی های کله‌ قندی و قله‌های 620 و 625 و 540 میمک تثبیت شد و همچنین در این عملیات 200 کیلومتر از سرزمین‌های اشغالی آزاد شد.

**تلاش رژیم بعثی برای باز پس گیری میمک

ارتش متجاوز بعث عراق در تاریخ 20 دی ماه یک روز بعد از شکست، سعی کرد به هر طریق ممکن میمک را پس بگیرد که تلاش ها برای رسیدن به این مقصود ناکام ماند و به خاطر این شکست تعداد زیادی از مسئولان و سران ارتش عراق اعدام و مجازات شدند.
در عملیات ضربت ذولفقار با رمز یا الله خسارات مهمی به عراق وارد شد که از جمله آن انهدام 2 فروند هواپیما، سه فروند بالگرد، 46 دستگاه تانک، 50 خودرو و به غنیمت گرفتن10 قبضه ادوات جنگ سنگین، پنج دستگاه ماشین مهندسی، پنج قبضه توپ، 21 دستگاه تانک و نفربر و 2 دستگاه خودرو و 2 هزار کشته و مجروح و 164 اسیر بود.
هر چند فتح میمک و عملیات غرور آفرین ضربت ذولفقار در رسانه ها بازتاب چندانی نداشت و در سطح ملی به عنوان نخستین پیروزی و فتح مغفول ماند اما همه ساله در استان ایلام و در نزدیکترین جمعه به 19 دی آیین یادبودی به مناسبت گرامیداشت این حماسه با حضور مسئولان صاحب نام کشوری و لشکری در محل این عملیات برگزار می شود.
اکنون که سال ها از فتح میمک می گذرد باید برای معرفی هر چه بهتر این حادثه عظیم و گرامیداشت نخستین پیروزی رزمندگان اسلام در جنگ هشت ساله زیرساخت های این مکان برای حضور گسترده کاروان های راهیان نور فراهم شود تا این کاروان ها به عنوان سفیران استان های خود عظمت میمک و افتخار آفرینی 19 دی سال 59 را به سراسر کشور منتقل کنند.
به نظر می رسد مسئولان ارشد کشور نیز باید این رویداد را به عنوان نخستین عملیات و پیروزی قوای نظامی - مردمی ایران علیه تهاجم ارتش بعث عراق که تاثیر بسزایی بر روند جنگ داشت همچون قیام 19 دی سال 56 مردم قم یا سالروز آزادی خرمشهر در تقویم ملی ثبت کنند.
خبرنگار: فرهاد فرامرزی ** انتشار دهنده: حسن کهزادیان/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.