به گزارش ایرنا، قاسم سلیمانی دشتکی روز سه شنبه در بازدید از کاخ فلاحتی و نشست با روسای سازمان های جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی، اعضای شورای شهر و شهردار ایلام اظهار کرد: املاک این مجموعه متعلق به سازمان جهاد کشاورزی است اما اینکه کاربری آن چیست و چگونه مورد استفاده قرار می گیرد بسیار مهم است.
وی با بیان اینکه این مجموعه از چند جهت دارای اهمیت است، تاکید کرد: بافت فرهنگی و قدیمی منطقه و وجود آثار باستانی، قنات، مجموعه درختان و فضای سبز و قرار گرفتن در مرکزیت شهر ایلام و امکان استفاده شهروندان از جمله مسائلی است که در مورد این مجموعه باید مورد توجه قرار گیرد.
استاندار ایلام با بیان اینکه مجموعه ای که با تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی به عنوان ساختمان کهن و میراث فرهنگی تصویب شده است با حفظ کاربری می تواند در اختیار افراد حقیقی و حقوقی قرار گیرد، اضافه کرد: این مجموعه جزو اموال دولت است و امکان واگذاری آن از دولت به دولت با تصویب شورای برنامه ریزی وجود دارد اما با توجه به اینکه جهاد کشاورزی برای ساخت مجموعه اداری جدید خود نیاز به اعتبار دارد اینکار انجام نخواهد شد.
سلیمانی دشتکی یادآور شد: بر اساس توافقنامه های منعقد شده، در مرحله اول این مجموعه باید به میراث فرهنگی وارد شود و روال قانونی آن تصویب در شورای فنی و شورای برنامه ریزی استان است اما اگر قرار بر واگذاری به شهرداری به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی باشد باید قیمت گذاری شود.
وی تاکید کرد: اگر حتی این مجموعه به میراث فرهنگی واگذار شود باید قسمت عمده ای از آن در اختیار شهرداری قرار گیرد زیرا میراث فرهنگی امکانات نگهداری و توسعه این مجموعه را ندارد.
استاندار ایلام با بیان اینکه با محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در این خصوص رایزنی می شود، اظهار کرد: در صورت موافقت وزیر با همکاری و مشارکت استان زمینه واگذاری کامل این مجموعه فراهم خواهد شد.
سلیمانی دشتکی یادآور شد: در اینصورت آثار باستانی به میراث فرهنگی واگذار شده و مابقی فضاها در اختیار شهرداری قرار می گیرد تا امکان استفاده مردم از فضای سبز، کانال و قنات و مجموعه درختان محوطه کاخ فلاحتی با ایجاد یک فضای فرهنگی تفریحی شکیل و مناسب فراهم شود.
وی تاکید کرد: در صورت موافقت وزیر جهاد کشاورزی برای مشارکت در واگذاری این مجموعه، سازمان برنامه و بودجه استان نیز باید ردیف اعتباری مورد تعهد استاندار برای مشارکت در این برنامه را در بودجه سالیانه بگنجاند.
وی اضافه کرد: در صورتیکه موفق به جلب نظر وزیر جهاد کشاورزی نشویم در خصوص واگذاری مجموعه با همکاری تمامی دستگاه های مرتبط تصمیم استانی گرفته خواهد شد.
استاندار ایلام گفت: تا 2 ماه آینده تصمیم نهایی در خصوص این مجموعه به نحویکه هم جهاد کشاورزی و هم مردم استان منتفع شوند، گرفته خواهد شد.

**کاخ فلاحتی ایلام بدلیل ساخت و سازهای اداری هویت خود را از دست داده است
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام نیز در این نشست گفت: کاخ فلاحتی شهر ایلام بدلیل ساخت و سازهای اداری در مجاورت این کاخ، هویت خود را از دست داده و ساخت و سازهای دهه های اخیر در مجاورت این بنای تاریخی باعث آسیب و تخریب بنای کاخ فلاحتی نیز شده است.
عبدالمالک شنبه زاده افزود: از این بنای تاریخی با دو هزار مترمربع مساحت و 320 مترمربع زیربنا تا پیش از سال 1388 استفاده های نامتعارفی می شده است که بر اساس مصوبه هیات دولت در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته و در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
وی یادآور شد: سال 1330 این بنا یک باغ ایرانی اسلامی با صفا بوده است اما اکنون در میان ساخت و سازهای اداری انجام شده گم شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی ایلام تاکید کرد: بنای عمارت فلاحتی دارای ضوابط عرصه و حریم است اما متاسفانه به دلیل کمبود اعتبار دولت تا کنون موفق به تملک این بنای تاریخی نشده است.
شنبه زاده اظهار کرد: قنات این عمارت قابل احیا بوده و این کاخ قابلیت تبدیل به یک مرکز گردشگری را دارد اما باید تمامی ساخت و سازهای مجاورت این بنا به طور کامل تخریب شود.
به گزارش ایرنا، کاخ فلاحتی به دستور غلامرضا خان والی در سال 1326 هجری قمری ساخته شده و در خیابان آیت اله حیدری شهر ایلام واقع است. عمارت کاخ فلاحتی هم اکنون به موزه تاریخ کشاورزی تبدیل شده است.
این عمارت و محوطه اطراف آن 20 هزار مترمربع مساحت دارد که 2 هزار متر آن به عنوان اثر تاریخی در فهرست آثار ملی ثبت شده و به میراث فرهنگی ایلام واگذار شده است.
یک هزار و 800 متر مربع باقیمانده از محوطه کاخ فلاحتی ایلام به عنوان فضای اداری و مرکز تحقیقات کشاورزی در اختیار سازمان جهاد کشاورزی ایلام قرار دارد.
ساختمان جدید جهاد کشاورزی ایلام از سال ها پیش در دست احداث است اما با توجه به کمبود اعتبار تا کنون تکمیل نشده است.
شهرداری ایلام درصدد است ساختمان ها و محوطه اطراف این اثر تاریخی و کهن شهر ایلام را به منظور ایجاد پارک و فضای سبز در اختیار بگیرد.
شهر ایلام 220 هزار نفر جمعیت دارد.
خبرنگار: معصومه امیدی**انتشار دهنده: شهریار حیدری فر
6032/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.