مراد جلیلیان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این کتابخانه با قدمت فعالیت 10ساله اکنون در پارک شقایق شهر ایلام و در فضایی استیجاری فعالیت دارد.
وی ادامه داد: با رایزنی و تعامل انجام گرفته با شهرداری یک قطعه زمین 200متری برای ساخت این کتابخانه به این اداره کل واگذار شد.
وی اظهار کرد: این کتابخانه با مشارکت افراد خیر، شهرداری ایلام و منابع استانی برای استفاده عموم مردم احداث خواهد شد.
مدیر کل کتابخانه های عمومی ایلام تعداد کل کتابخانه های عمومی مرکز استان را چهار فضا عنوان کرد و گف: با وجود اینکه عمیات ساخت دو کتابخانه عمومی در مرکز استان در دست اجراست ولی همچنان به ساخت چهار کتابخانه دیگر نیاز داریم.
وی از اختصاص هشت میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار استانی برای تعمیر و تجهیز کتابخانه های عمومی این استان در سال جاری خبر داد که نسبت به پارسال رشد 2 برابری داشته است.
وی با بیان اینکه پیش بینی می شود تا پایان سال این اعتبار به 10 میلیارد ریال افزایش یابد، ادامه داد: این مبلغ اعتبار برای تعمیر و خریداری تجهیزات کتابخانه ها در زمینه های مختلف میز مطالعه، صندلی، قفسه و غیره هزینه خواهد شد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی ایلام سرانه کتاب در این استان را یک جلد عنوان کرد و گفت: اکنون به ازای هر ایلامی یک جلد کتاب در کتابخانه های عمومی موجود است.
وی افزود: 540 هزار جلد کتاب در کتابخانه های عمومی و بیش از 50 هزار جلد کتاب نیز در هشت کتابخانه های مشارکتی این استان وجود دارد که باعث شده برای همه جمعیت 580 هزار نفری ایلام کتاب در کتابخانه ها موجود باشد.
وی ادامه داد: با وجود اینکه سرانه کتاب در این استان مطلوب است و به تعداد همه مردم کتاب وجود دارد ولی در تامین برخی منابع مورد نیاز و درخواست مخاطبان کتابخوان، این نهاد با مشکل مواجه است.
مدیرکل کتابخانه های عمومی ایلام عمده منابع مورد نیاز کتابخوانان ایلامی را در حوزه های علوم اجتماعی، رمان، کودک، ادبیات و فنی و حرفه ای بانوان عنوان کرد و یادآور شد: در صورتیکه این نیاز برآورده شود تا پایان برنامه ششم توسعه سرانه کتاب نیز در این استان به ازای هر نفر به سه جلد افزایش پیدا می کند.
وی در خصوص سرانه مطالعه و کتابخوانی در این استان گفت: سرانه مطالعه شامل کتابخوانی، روزنامه، مجلات و غیره است و در این زمینه آمار دقیقی وجود ندارد ولی در مجموع این سرانه نه تنها در ایلام بلکه در کل کشور پایین است که باید با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی مناسب این سرانه ارتقا یابد.
به گفته مدیر کل کتابخانه های عمومی ایلام ، 32 هزار نفر در استان ایلام در 40 کتابخانه عمومی و هشت کتابخانه مشارکتی عضویت دارند که بیشتر این اعضا را زنان تشکیل می دهند که با احتساب این تعداد اکنون اکنون از هر 100 ایلامی پنج نفر در کتابخانه های عمومی عضویت دارند.
وی سرانه فضای کتابخوانی برای هر ایلامی 2،3 متر مربع اعلام کرد.
خبرنگار: آزاده خرم * انتشار دهنده:شهریار حیدری فر
7171/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.