به گزارش ایرنا، فرهاد قیصربیگی روز سه شنبه در نشستی خبری گفت: این کنگره آذرماه امسال برگزار و فراخوان آن برای ارسال آثار علمی با موضوع سالمندان اعلام شده است.
وی برگزاری این کنگره را در توجه به سلامت سالمندان و خدمات دهی به این قشر برای ارتقا سلامت روانی و جسمی آنها مهم و تعیین کننده دانست.
وی با اشاره به روند رو به رشد سالمندی در جهان و کشور گفت: کشور و به تبع این استان در آینده با چالش سالمندی مواجه است بطوری که در سال 1420 پیش بینی می شود از جمعیت 90 میلیون نفری کشور از هر پنج نفر یک نفر سالمند باشند.
مدیر کل بهزیستی ایلام گفت: نرخ جمعیت جوان استان در سال 75 حدود 44 درصد بوده که در سال 95 به 20 درصد کاهش یافته است.
وی گفت: این در حالی است که نرخ جمعیت سالمندی استان از 51 درصد سال 75 به 78 درصد در سال 95 افزایش یافته است.
وی با تاکید بر اینکه جامعه باید دیدگاه مناسب و در خور شانی به سالمندان داشته باشد گفت: این افراد نباید از اشتغال های رسمی محروم بلکه باید ضمن استفاده از تجارب آنها زمینه حضور هرجه بیشتر این افراد در فعالیت های اجتماعی پررنگ تر شود.
وی به اقدام های این اداره کل برای خدمات دهی به سالمندان اشاره کرد و گفت: تشکیل بانک اطلاعات سالمندان با هدف جمع آوری اطلاعات این قشر برای خدمات دهی مطلوب را یکی از مهم ترین این اقدام ها بوده که سال گذشته راه اندازی و همچنان در حال تکمیل است.
وی همچنین تشکیل بنیاد فرزانگان ویژه سالمندان را یکی دیگر از آین اقدام ها عنوان کرد و گفت: این مرکز نیز با هدف غنی سازی اوقات فراغت سالمندان راه اندازی و در زمینه های مختلف فرهنگی، ورزشی، درمانی و غیره به عموم سالمندان استان ارایه خدمت می کنند.
به گفته وی، این مرکز با شناسایی ظرفیت های حوزه سالمندی و سازماندهی آنها بصورت رایگان به عموم سالمندان خدمات رسانی می کند.
وی از دستگاه های عضو شورای ساماندهی سالمندان خواست برای رونق هرچه بیشتر فعالیتهای این مرکز مشارکت لازم را داشته باشند.
وی از فعالیت2مرکز شبانه روزی سالمندان زن و مرد در استان با نظارت بهزیستی خبر داد و گفت: طرح مراقبت از سالمندان و ویزیت در منزل با هدف جلوگیری از سپردن سالمندان به مراکز بهزیستی توسط بهزیستی اجرا می شود.
به گفته قیصربیگی، ارتقا کیفیت مراکز نگهداری سالمندان در دستور کار این اداره کل قرار دارد.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی ایلام نیز در این نشست با اشاره به روند رو به شتاب پدیده سالمندی در استان گفت: یکی از راه های مقابله با این معضل فعال سازی سالمندان است که باید با مشارکت همه دستگاه ها تحقق یابد.
فرخ لقا جمشیدزاده بیان کرد: سالمندان به عنوان گنجینه هایی ارزشمند حرمت ویژه ای داشته و باید فرهنگ پذیرش سالمندان در نزد خانواده ها تقویت شود.
وی با اشاره به فعالیت دو مرکز شبانه روزی سالمندان در استان گفت: این سازمان بنا به ضرورت این مراکز را برای سالمندان ایجاد ولی تاکید بهزیستی نگهداری سالمندان در نزد خانواده هاست.
خبرنگار: آزاده خرم** انتشاردهنده:شهریار حیدری فر
6034/7171
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.