دکتر علی دل پیشه روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: متوسط روزانه بین پنج تا 6 تماس از سوی مزاحمان با تلفن 115 مرکز اورژانس و فوریت های پزشکی که مسئول اقدام فوری برای نجات جان افراد بیمار و بدحالاست ، ایجاد می شود.
وی با اشاره به محدودیت تجهیزات و خودرو اورژانس ها افزود: هنگامیکه خودرو آمبولانس به دنبال نشانی اشتباه یا ناشی از مزاحمت تلفنی سرگردان است، ممکن است بیمار بدحالی بشدت نیازمند انتقال به مراکز درمانی و دریافت خدمات باشد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام تاکید کرد: مزاحمت های تلفنی، دادن نشانی اشتباه به مرکز فوریت ها برای امداد رسانی به بیماران، برخورد ناشایست و نامناسب همراهان بیمار موجب اتلاف وقت و کاهش بازدهی فعالیت مطلوب نیروهای یگان فوریت های پزشکی می شود.
دل پیشه افزود: گاهی نیز برای انتقال یک بیمار چون بیماران دیابتی یا دیالیزی که هیچ نیازی به آمبولانس برای رفتن به بیمارستان مگر در مواقع ضروری و حیاتی ندارد با مرکز فوریت های پزشکی تماس گرفته می شود در حالیکه امکان دارد در همان زمان فرد دیگری در شرایط حادتری قرار داشته باشد.
وی یادآور شد: مردم باید به وظیفه حساس و خطیر مرکز اورژانس و فوریت ها آگاهی و اشراف داشته باشند تا این نیروها برای نجات جان همنوعان خود به موقع بر سر بالین بیماران حضور یابند.
وی افزود: فوریت های پزشکی استان ایلام در همه مواقع سال به ویژه در زمان های حساس چون عید نوروز و اربعین با استقرار در تمام نقاط همه مناطق کور آماده خدمات رسانی درمانی و بهداشتی به بیماران و مسدومان هستند.
وی یکی از مشکلات حوزه کاری یگان فوریت های پزشکی استان ایلام را استقرار برخی از مراکز فوریت ها در کانکس عنوان کرد و گفت: این کانکس ها از نظر امکانات، فضا و سیستم های گرمایش و سرمایش مناسب نیست.
دل پیشه یادآور شد: با انعقاد تفاهم سه جانبه بین وزارت بهداشت، استانداری و دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام 10 مرکز فوریت های پزشکی از کانکس به ساختمان تبدیل می شود و برای هر مرکز یک میلیارد و 500 میلیون ریال در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه سال گذشته در قالب طرح تحول سلامت 16 دستگاه آمبولانس تیپ c مجهز به دستگاه ccu و icu به استان اهدا شد و امسال نیز 14 دستگاه آمبولانس از این نوع به استان داده می شود.
به گزارش ایرنا، در حال حاضر 280 نفر با 100 دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس در استان ایلام به مصدومان و حادثه دیدگان کمک می کنند .
از ابتدای سال جاری نیز یک دستگاه بالگرد امداد هوایی نیز در استان مستقر شده که در مواقع لزوم در سریع ترین زمان ممکن به بیماران بدحال کمک کند و در این مدت در قالب 80 ماموریت هوایی 80 نفر به مراکز درمانی ایلام منتقل شده اند.
26 شهریورماه به نام روز فوریت های پزشکی نامگذاری شده است.
خبرنگار: زهرا موسوی **انتشار دهنده : شهریار حیدری فر
6034/7172
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.