به گزارش ایرنا، چندین ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی صدام حسین و رژیم بعث به کرات با نقض قوانین بین المللی به مرزهای سیاسی و جغرافیایی ایران اسلامی در استان ایلام حمله کرد تا اینکه سرانجام در 31 شهریورماه 1359 صدام با شلیک نخستین گلوله های توپ به شهرمهران آغازگر جنگی طولانی، خسته کننده ویرانگر با تلفات سنگین انسانی شد.
به گزارش ایرنا، در طول هشت سال جنگ تحمیلی دشمن بعث و حامیانش با هجوم همه جانبه و گسترده زمینی، هوایی و دریایی به مرزهای سیاسی ایران موجب بروز خسارت های مالی و جانی جبران ناپذیری به این سرزمین شدند که رشادت و دلاوری مردم این دیار باعث شد که دشمن خیال پرداز با زبونی و خواری به عقب رانده شده و شکست را بپذیرد.
اکنون که 37 از آغاز و 29 سال از پایان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران گذشته باید دستاوردهای علمی، تاکتیکی، رزمی، پدافندی، اقتصادی، نظامی، اجتماعی، سیاسی، و ... این جنگ برای آیندگانی که فاصله زیادی با این حادثه و رویداد بسیار مهم داشته اند به طور شفاف بازگویی شود و نقل این رشادت ها و صبوری ها سینه به سینه به نسل های بعدی گفته شود.
نسل های آینده باید بدانند روزگاری بر سر این سرزمین چه آمد و مردم و به خصوص نسل جوان چگونه و با چه امکانات و تجهیزاتی به مقابله با دشمن برخواستنند و آیندگان نیز با تاسی و الگو برداری از این مردمان دوران جنگ با چنگ و دندان از وجب به وجب و گوشه گوشه این آب و خاک دفاع کنند.
هوشیاری در برابر پیدایش و شکل گیری آسیب ها و تهدیدها اولین گام موثر در انتقال و ترویج و نهادینه ساختن ارزش ها در جامعه است و با توجه به هجمه های دشمنان تمام سعی آنها کم اهمیت جلوه دادن جبهه و فرهنگ شهادت و ارزش های دفاع مقدس برای نسل های آینده این سرزمین و فاصله انداختن بین مردم و جنگ تحمیلی و دستاوردهای ان و تاسی پذیری آینده گان از دفاع مقدس است.
وظیفه ما در قبال رزمندگان و آیندگان حفظ و پاسداشت دستاوردهای جنگ و انتشار شفاف، دقیق و مداوم با رعایت اصل امانت داری جنگ تحمیلی است که این اسناد و مدارک همچون گنجی با ارزش به دست نسل های بعدی که میراث دار این سرزمین هستند برسد تا در همیشه تاریخ نام و یاد ایثار گری و رشادت مردمان عرصه جنگ و جهاد وصبر در تاریخ بدرخشد.
به گزارش ایرنا، استان ایلام دارای 430 کیلومتر مرز مشترک با کشورعراق دارد که بیشترین مرز مشترک با این کشور را نیز دارا می باشد و در زمان جنگ تحمیلی بارها مورد تجاوز و حمله و بمباران هوایی قرار گرفت که آمارها از 120 تا 300 بار حمله هوایی یا و سورتی پرواز هواپیماها و جنگنده های عراقی در آسمان این استان حکایت دارد و تمام مناطق این استان به طور مستقیم و غیر مستقیم درگیر جنگ تحمیلی بودند و این استان محل انجام عملیات های مهمی چون محرم، کربلای یک، خیبر بود و قلاویزان، نقطه ایثار، شرهانی، زمین فوتبال چوار، میمک، سارات، کوشک و بانروشان از جمله اماکن جنگی این استان به شمار می رود.
استان ایلام در دوران هشت سال دفاع مقدس سه هزار شهید، 10 هزار جانباز و 332 آزاده تقدیم اسلام و انقلاب کرده است.

این جنگ فرسایشی که به خیال صدام با فتح تهران در کمتر از 10 روز به پایان خواهد رسید اما با مقاومت دلیرانه و سرسختانه اقشار مختلف مردم ایران اعم از زن و مرد، نظامی و غیر نظامی هشت سال به طول انجامید و خسارات مالی، عمرانی و جانی زیادی را به دو طرف به خصوص کشور ایران وارد ساخت.
در جنگ هشت ساله عراق علیه ایران اقشار مختلف برای دفاع از آب و خاک بدون کمترین امکانات دفاعی و تجهیزات نظامی و پشتیبانی کشورهای دیگر توانستند با جان و دل از کشور خود دفاع کرده و دشمن زبون را با خواری و خفت شکست دهند.
مرزهای درگیر در جنگ شاهد حضور رزمندگان دلاور و شجاعی از سراسر کشور بود که بر حسب علاقه ذاتی به کشور و دین خود به مرزهای غرب، شمال غرب و جنوب کشور رهسپار شدند و دلاورمردی و ایثارگری شان و ابتکارات و نوآوری های رزمی شان در این جنگ در این محدوده جغرافیایی چشم جهانیان را خیره کرد.
هرچند ایران در طول تاریخ بارها و بارها و به کرات مورد هجوم اقوام و گروه های بیگانه قرار گرفته و پیرزوی یا شکست های زیادی در تاریخ برای این مرز و بوم ثبت شده است اما جنگ تحمیلی و دفاع مقدس از اهمیت وافری برخوردار است چرا که این جنگ دستاوردهای زیادی را برای ایران اسلامی نوپا به همراه داشت.
جنگ تحمیلی چند ماه بعد از پیروزی انقلاب توسط صدام و حامیان شرق و غربش بر ایران تحمیل شد و آنها سودای فروپاشی انقلاب اسلامی و تصرف کشور ایران را داشتند.
در حالیکه جوانان ایرانی با کمترین امکانات و ابزار به جنگی نابرابر رفتند که طرف مقابل تا بن دندان مسلح و مجهز به انواع سلاح ها و تجهیزات و ادوات جنگی بود و تنها عامل پیروزی و استقامت رزمندگان ایرانی را ایمان و باور قلبی آنها و عشق به شهادت تشکیل داده بود.
همین عامل باعث شد که در این جنگ نابرابر و خانمانسوز و ویران گر ایران مظلوم سربلند بیرون آمده و در علاوه بر تغییر دادن معادلات جنگ شیوه های نوینی از رزم و دفاع را به جهانیان عرضه کرد و کشورهای مسبب جنگ در برابر ایران سر تعظیم و تسلیم فرو آوردند.
اکنون که سالیان سال از پایان جنگ تحمیلی و دفاع مقدس گذشته است نباید گذاشت این صفحه مهم و اثر گذار از تاریخ این مملکت را غبار فراموشی بگیرد و باید با انتشار و مرور اسناد تاریخی مرتبط به جنگ و بازگویی خاطرات آن زمان، رشادت ها و حوادث دفاع مقدس برای نسل های آینده به یادگار بماند.
باید آیندگان با مطالعه آثار و اسناد زمان جنگ بدانند بر این آب و خاک و مردمانش چه گذشته و بدانند که روزگاری دشمنان به خاطر زیاده خواهی های خود چه خواب های شومی را برای این سرزمین همیشه جاوید دیدند و رزمندگان و به ویژه جوانان این دیار چگونه با فدا کردن جان و مال و سلامتی خود در برابر هجوم بی رحمانه دشمن زبون و همپیمانانش ایستادگی کردند و تسلیم فشار آنها نشدند.

**
فرمانده سپاه حضرت امیرالمومنین (ع) استان ایلام گفت: اسناد تاریخی و انتشار آنها بیانگر رشادت های یک ملیت و نمادی از مظلومیت و دفاع از تمامیت جغرافیایی مردمی است که از کشور خود در برابر تجاوز بیگانگان دفاع کردند و نسل کنونی و نسل های آینده با حقایق اصلی جنگ و مظلومیت مردم ایران و تجهیزات و امکانات و داشته های دو طرف جنگ در آن زمان بیشتر آشنا شوند.
سردار سید صادق حسینی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اسناد و آرشیوهای مستند جنگ بیانگر عمق شهامت، ازخودگذشتگی، مردانگی، جسارت و ایثار مردمانی است که در خط مقدم جبهه و در پشت جبهه ها با مقاومت جانانه خود در برابر تجاوز رژیم بعث و هم پیمانان و حامیانش سرنوشت کشور و آینده جنگ و جایگاه ایران اسلامی در سطح بین الملل را تغییر دادند.
وی تاکید کرد: با توجه به وسعت جنگ و انبوه اسناد شفاهی و مکتوب و خاطرات کسانی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم با جنگ درگیر بوده اند انتشار این اسناد و بازگویی و ثبت خاطرات به جای مانده از آن زمان توسط یک نفر، یا گروه و سازمان به تنهایی امکان پذیر نیست و این کار با حجم کلانش نیازمند یک کار گروهی منسجم است.
حسینی یادآور شد: ایران اسلامی در جنگ تحمیلی به مصاف دشمنی تا بن دندان مسلح رفت که همه مستشاران و دول خارجی بلوک شرق و غرب از آن حمایت بی چون و چرا کردند و سربازانش در آموزشگاه های مدرن این کشورها آموزش های نظامی را فرا می گرفتند در حالیکه قوای ایرانی تنها با تکیه به روح معنویت و ایمان و با کمترین امکانات و ابداع شیوه ها و تاکتیک های نوین جنگی به مقابله با دشمن پرداخته وبا بلوغ فکری کمبودها را جبران و سرنوشت جنگ را تغییر دادند.
وی تاکید کرد: این دستاوردها، شیوه های نوین جنگی، جوانمردی رزمندگان ایرانی، ایثار و از خودگذشتگی آنها در خطوط مقدم جبهه و صبر و استقامت و اتحاد مردم در پشت جبهه ها و کمک های مردمی به رزمندگان باید برای نسل های آینده به یادگار بماند و آیندگان از سرنوشت و روزگاری که بر این سرزمین گذشت آگاه شوند.
وی به نقش جوانان و حضور موثر آنها در جنگ تحمیلی هم اشاره کرد و گفت: اصلی ترین نیروی محرکه و عامل پیروزی جنگ رزمندگان ایرانی در برابر مهاجمان افراد جوانی بودند که با شجاعت و بهره گیری از شور جوانی با از جان گذشتگی به مقابله با دشمن رژیم بعث رفتند و نکته قابل توجه در جنگ تحمیلی سپردن امور مهمی چون فرماندهی لشگر به جوانان بود و از دل این جوانان غیور ستاره هایی چون همت، برادران باکری، باقری، کاظمی، زین الدین، شیرودی، کشوری، خرازی و ... در آسمان جبهه های حق علیه باطل درخشیدند.
حسینی افزود: اعتماد به این جوانان و ایجاد و ابداع شیوه های نوین جنگی و تاکتیک های رزمی موجب شد علاوه بر پیروزی های پی در پی در عملیلات های مختلف، روش های جدیدی را به دنیای جنگ مسلحانه در دنیا معرفی کردند و همه جهانیان مقهور ابهت و شجاعت و مرگ نهراسی این جوانان شدند که از همه جای ایران در مناطق جنگ زده گرد هم آمده بودند.

**
مدیرکل بنیاد حفظ و نشر ارزش های دفاعد مقدس استان ایلام نیز در زمینه انتشار مدارک و اسناد جنگ تحمیلی اظهار کرد: این بنیاد متولی اصلی انتشار اسناد و مدارک مرتبط با جنگ تحمیلی و فعالیت های فرهنگی، هنری، اجتماعی در این زمینه است هرچند این وظیفه خطیر و سنگین نیازمند همکاری همه دستگاه ها و اقشار مختلف مردم است.
سرهنگ محمدرضاشرف بیانی با بیان اینکه استان ایلام در جنگ حضوری مستقیم داشت، افزود: این استان پتانسیل های زیادی در زمینه جنگ تحمیلی و دفاع مقدس دارد که بخش عمده ای از این ظرفیت ها مغفول مانده در حالیکه باید این پتانسیل های متعدد به یادگار مانده از جنگ برای نسل های آینده تبیین شود.
وی گفت: تدوین دانش نامه استانی دفاع مقدس در دستورکار قرار دارد و در این راستا کارگروه تدوین دانشنامه تشکیل و از تجارب فرماندهان دفاع مقدس استفاده شد و با تعیین مدخل ها و موضوع های مرتبط با جنگ این دانش نامه در دو سطح استانی و کشوری منتشر شود و مقدمات اولیه آن نیز آغاز شده است.
شرف بیانی یادآور شد: نگارش و انتشار تاریخ شفاهی جنگ شامل رویداها و وقایع جنگ و نیز خاطرات به جای مانده از آن زمان در دستور کار قرار دارد که سال آینده چاپ و در اختیار علاقمندان قرار بگیرد و سال گذشته نیز تاریخ شفاهی شور شب های قلاویزان با استفاده از خاطرات رزمندگان و اسناد و منابع تاریخی و مستند به چاپ رسید.
وی گفت: سال گذشته 22 عنوان کتاب شامل اسناد، خاطرات و زندگی نامه و وصیت نامه مرتبط با جنگ تحمیلی به چاپ رسید و در سال جاری نیز 30 عنوان کتاب
به چاپ می رسد که تا کنون 2 عنوان از آن چاپ شده و همچنین یکی دیگر از برنامه ها با هدف ماندگاری فرهنگ جبهه و ایثار و شهادت ویژه برنامه های آبروی محله است که یاد و نام شهدای هر محله با حضور اهالی آن منطقه گرامی داشته می شود.
شرف بیانی برجسته سازی آثار جنگ تحمیلی و آشنا کردن نسل های آینده که فاصله زیادی با جنگ تحمیلی و حوادث آن دوران دارند امری ضروری است چرا که همه اعصار و قرون باید با شهامت، رشادت و از جان گذشتگی رزمندگان در طول هشت سال دفاع مقدس و صبر و استقامت مردم در این دوران به خوبی آشنا شوند و نباید حوادث و وقایع جنگ تحمیلی و حماسه های دلاورمردان وشیرزنان ایرانی به ورطه فراموشی سپرده شود.
خبرنگار: زهرا موسوی ** انتشاردهنده: شهریار حیدری فر
7172/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.