علی طاهر سارایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هرچند این گونه در بیشتر نقاط استان ایلام پراکنش دارد اما تا کنون موردی از مشاهده آن در شهرستان ملکشاهی گزارش نشده بود.
وی افزود: با توجه به دامنه پراکنش زیستگاه های این نوع مارمولک در استان ایلام مشاهده آن در شهرستان ملکشاهی چندان عجیب به نظر نمی رسد ولی تا پیش از این مستندات و مدارکی برای حیات این گونه در شهرستان ملکشاهی در دست نبود.
سارایی در خصوص وضعیت زیستگاه های این خزنده کوچک گفت: ایجاد و احداث زیرساخت هایی چون راه سازی، مخابرات، گاز و انشعابات آب که از مناطق طبیعی می گذرد باعث تخریب زیستگاه های این جانور شده است.
در استان ایلام تا کنون 18 گونه مارمولک جکو شناسایی شده که جکوی پلنگی یکی از زیرمجموعه های این خانواده است.
استان ایلام محل زیستگاه 25 گونه مار، 2 گونه لاکپشت، 2 نوع وزغ و 2 گونه قورباغه است.
به گزارش ایرنا، شماره تماس های رایگان 33332286 و 33331804 و سامانه 1540 متعلق به اداره کل حفاظت محیط زیست آماده دریافت هرگونه اطلاعات و اخبار مربوط به تخلف، تخریب محیط زیست و انتقاد یا پیشنهاد زیست محیطی است.
از گستره 2 میلیون هکتاری استان ایلام یک میلیون و 700 هزار هکتار آن را عرصه های طبیعی جنگل، مرتع و بیابان تشکیل داده که بیش از 600 هزار هکتار آن گونه های مختلف جنگلی از جمله درختان کهنسال بلوط است.
بیش از هفت درصد مساحت کل استان را عرصه های طبیعی تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست تشکیل داده است که از این مقدار 141 هزار و 800 هکتار را مناطق حفاظت شده، یک هزار و 475 هکتار آثار طبیعی ملی و 368 هزار و 200 هکتار منطقه شکار و تیراندازی ممنوع تشکیل داده است.
خبرنگار: زهرا موسوی ** انتشاردهنده: شهریار حیدری فر
7172/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.