به گزارش خبرنگار ایرنا، طی گذشته های نه چندان دور متناسب با فرهنگ جامعه ایرانی - اسلامی پوشش مردم ساده و قابل قبول برای همگان بود اما به مدد حضور و نفوذ ماهواره و سپس شبکه های مجازی اینترنتی چون تویتر و فیس بوک و هم اکنون انواع شبکه ها و کانال های تلفن همراه به تدریج فرهنگ پوچ گرای غربی در بین خانواده ها به ویژه جوانان نفوذ پیدا کرده است.
امروزه با خروج از منزل دیدن انواع تن پوش ها چون مانتو، تی شرت، پیراهن، شلوار منقش به تصاویر یا کلمه های بعضا با معنای مستهجن غربی بر اندام زنان و مردان و به ویژه جوانان و نوجوانان این مرز و بوم امری عادی شده است.
حتی برخی لباس ها حاوی نمادها ، شعارها و یا تصاویر القا کننده مکاتب پوچ گرایی و حتی شیطان پرستی هستند که بر تن مردم این سامان خودنمایی می کند و برخی از لباس یا شلوارها پاره یا تنگ و گاه بدن نما هستند که پوشیدن آنها برازنده جوان یا نوجوان ایرانی و جامعه سنتی استان ایلام نیست.
شاید بتوان گفت تغییر پوشش جامعه اسلامی ایران در این برهه زمانی برگرفته از برنامه های فریبنده و تبلیغات مسموم غرب از طریق کانال های ماهواره ای و شبکه های اینترنتی دانست که دور دست ترین نقاط کشور حتی روستاهای دورافتاده را نیز تحت سیطره خود درآورده است و یا اینکه این ساختار جدید پوشش در بین مردمان را بر گرفته از حرکت جامعه در حال گذار از سنت به مدرنیته منتسب کرد به گونه ای که ایران در همه نقاط حتی روستاها در حال نزدیک شدن به جامعه جهانی است.
دیدگاه دیگر را نیز می توان اینگونه تفسیر کرد که امروزه بیشتر پوشندگان لباس های غربی پوشش های ملی را قدیمی و دمده و کسر شان خود می دانند و از منظر آنها شیک پوشی در استفاده از لباس هایی با نشان غربی است.

** مسئولان اخطارهای رهبری برای مقابله با شبیخون فرهنگی را جدی نگرفته اند

جانشین ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر در خصوص علل تغییر پوشش مردم به ویژه جوانان در مقایسه با دهه های گذشته اظهار کرد: ذائقه و دیدگاه مردم در مورد پوشش لباس و حجاب تغییر کرده و سال 1372 مقام معظم رهبری با تیزبینی و درایت خود موضوع تهاجم فرهنگی و چند سال بعد از آن شیبخون فرهنگی را در بین مردم و مسئولان مطرح کردند و خواستار پیشگیری و مقابله در برابر هجمه های فرهنگی غربی ها از سوی مسئولان و فعالان فرهنگی و دینی شدند.
علی کریمی افزود: اما رهنمودها و اخطارهای رهبری از سوی دولتمردان و مسئولان دولت های مختلف جدی گرفته نشد و آنها هیچ گونه تلاش چشمگیر و موثری برای مبارزه با تهاجم و هجمه های فرهنگی غربی ها نکردند و دشمنان انقلاب و نظام به تدریج اهداف و سیاست های خود در کشور را به پیش برده اند.
وی یادآور شد: شبکه های ماهواره ای فارسی زبان و غیر فارسی زبان با برنامه های مخرب و القای فرهنگ غرب از گذشته های دور تاکنون به صورت رایگان در اختیار جامعه اسلامی ایران قرار گرفته و در سال های اخیر شبکه های اینترنتی نیز به آنها اضافه شده است.
جانشین ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر ایلام گفت: تمام تلاش و هدف این شبکه ها القا و شوق دادن جوانان و خانواده های ایرانی به سمت فرهنگ فریبنده غربی و دور کردن آنها از آموزه های دینی و ترویج بی حجابی و فرهنگ برهنگی و منفور کردن عفت در بین زنان و بی غیرتی در میان مردان ایرانی است.
کریمی با بیان اینکه در میان غفلت مسئولان فرهنگی و بی توجهی آنها به فرامین رهبری، تاکید کرد: دشمنان در مقابل برنامه های خود را جدی دنبال می کنند و می توان به جرات گفت که تا حدود زیادی آنها به موفقیت هایی نمودپذیر و آشکار در اهداف خود دست یافته اند، بویژه در سال های اخیر شاهد پوشش های غیر متعارف و خارج از عرف جامعه دینی و اسلامی و ایرانی در میان زنان و مردان هستیم که برگفته از فرهنگ غرب و متاثر از برنامه های مخرب غربی ها است که به تدریج و خزنده به لایه های اجتماع نفوذ کرده است.
وی افزود: دیدن زنان و مردان و حتی جوانان با لباس، تیپ، آرایش و شکل موجه در معابر عمومی و مهمانی ها در گذشته صحنه هایی عادی و مرسوم بود در حالیکه در این سال ها به ندرت شاهد این گونه پوشش ها هستیم و آنچه بیشتر به چشم می آید دیدن زنان و مردان، دختران و پسران و حتی کودکانی با لباس و تیپ و آرایش نامتعارف و نزدیک به فرهنگ پر زرق و برق غربی هستیم که این تغییر ذائقه در پوشش برگرفته از همان شبکه های مخرب ماهواره و فضای مجازی است.
جانشین ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر ایلام یاداور شد: نکته تاسف آور اینکه برخی از این افراد که امروزه دارای پوششی که چندان با معیارهای ملی و دینی همخوانی ندارد در گذشته از لباسی موقر و متعارف برخوردار بوده اند به طور مثال به وفور دیده می شوند بانوانی که در گذشته با چادر در انظار عمومی ظاهر می شدند اما در سال های اخیر این پوشش کامل و موجه را کنار گذاشته اند.
کریمی با تاکید بر این نکته که تداوم این موضوع باعث کمرنگ شدن باورها و موازین دینی در جامعه اسلامی و سنتی ما می شود، در خصوص راه های برون رفت از این معضل فرهنگی افزود: باید شبکه های مخرب ماهواره ای، اینترنتی و شبکه های تلفن همراه که حاوی برنامه های مستهجن و غیراخلاقی و معرف فرهنگ غربی هستند، از سوی مسئولان فیلتر و خارج از دسترس شوند.
وی گفت: باید فرهنگ استفاده صحیح از این شبکه ها و فضاهای مجازی در بین مخاطبان و جامعه انجام شود و بازگشت به پوشش های متناسب با شئونات جامعه تبلیغ و اشاعه شود و دستگاه های فرهنگی – دینی چون فرهنگ و ارشاد اسلامی و تبلیغات اسلامی برنامه های آموزشی و فرهنگی حجاب و پوشش را در سطح جامعه در دستور کار و اولویت خود قرار دهند.
وی به نقش رسانه های جمعی بویژه صدا و سیما در ترویج فرهنگ اسلامی - ایرانی اشاره و تاکید کرد: رسانه های جمعی با تهیه و انتشار مطالبی در راستای نکوهش فرهنگ غربی و عدم الگوگیری از این فرهنگ کاذب و فریبنده سعی در القای مزایای حجاب و پوشش راستین و سیره اهل بیت (ع) اسلامی – ایرانی کنند.
کریمی به خانواده ها نیز توصیه کرد: فریب برنامه های دورغین و به ظاهر جذاب ماهواره و فضاهای مجازی را نخورند و آسیب های جدی تاثیرپذیری از نمادهای غربی را شناخته و آگاه باشند و نسبت به پوشش فرزندان خود بی تفاوت نبوده و الگوی خود را سیره و رفتار ائمه اطهار (ع) و فرامین قرآن کریم قرار دهند.

**** گسترش فرهنگ برهنگی امنیت روانی مردم را خدشه دار می کند

معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلام نیز با بیان اینکه نوع پوشش مردم یکی از جنبه های فرهنگ عمومی است، گفت: این فرهنگ در گذشته متاثر از دین، مذهب، آداب و رسوم و در زمان کنونی تاثیر گرفته از گسترش وسایل ارتباط جمعی و تبادلات فرهنگی دیگر ملل است.
حجت الاسلام حشمت الله رستمی با بیان اینکه مردم ایران زمین نسبت به پوشش افراد در جامعه حساس بوده اند، افزود: مساله پوشش فاخر و شکیل همواره مورد توجه و اهمیت بوده ولی از زمان مساله کشف حجاب توسط رضاخان تاکنون پوشش در جامعه ایرانی دچار تحول شده و این موضوع همواره مورد بحث مسئولان، دولتمردان، اجتماع و کارشناسان دینی و فرهنگی بوده است.
وی یادآور شد: با وجود آنکه در جامعه سنتی ما مردم تعصب خاصی بر نوع پوشش اعضای خانواده خود دارند اما امروزه متاثر از القای ماهواره ها و شبکه های مجازی پوشش کامل و زیبای ایرانی ، اسلامی جای خود را به پوشش های نیمه برهنه با شعائر و رنگ و بوی فرهنگ غربی داده است.
رستمی با اشاره به نفوذ فرهنگی غرب در نوع پوشش مردم ایران، تاکید کرد: امروز می توان دختران و پسران و نوجوانان زیادی را مشاهده کرد که نوع لباس، آرایش و تیپ آنها سنخیتی با باورهای دینی و بومی و ملی ما ندارد.
به اعتقاد وی گسترش فضای مجازی، تاثیرگذاری کانال های ماهواره ای، توسعه روزافزون وسایل ارتباط جمعی به ویژه تلفن های همراه و پراکنش این وسایل در بین اقشار مختلف مردم حتی در دورافتاده ترین نقاط، مهاجرت جوامع روستایی و عشایر به شهرها یا کوچ به کلان شهرها باعث تغییر در ذائقه پوشش مردم شده است.
وی با اشاره به جامعه در حال گذار ایران یادآور شد: فرهنگ بومی و اصیل ما در این وضعیت گذار قربانی رشد تکنولوژی و توسعه ارتباطات و تبادل اطلاعات و موجب بروز ناهنجاری هایی ناخواسته یا خودخواسته در میان آقایان و خانم ها شده است.
این کارشناس دینی و فرهنگی اظهار کرد: تداوم این وضعیت و نفوذ روز افزون فرهنگ برهنگی غربی در لایه های اجتماع به تدریج باعث بروز عوارض مخرب و پیامدهای منفی چون کاهش شان اجتماعی افراد به ویژه زنان و دختران جوان و خانواده ها، تعرض به حریم خصوصی افراد، گسترش روابط نامشروع و کاهش امنیت روانی در میان اعضای خانواده ها می شود.
وی در خصوص راهکارهای مقابله با تهاجم فرهنگی غربی گفت: دستگاه ها، مسئولان، کارشناسان و فعالان فرهنگی با ارائه الگوهای جذاب ایرانی و اسلامی و استفاده از طرح های اصیل بومی یا مدل های جدید لباس هایی را خور شان تولید و به بازار مصرف ارائه دهند و مردم را به خرید و استفاده از این لباس ها ترغیب کنند.
رستمی همچنین از خانواده ها و والدین خواست به عنوان رکن اصلی جامعه در سوق دادن سلیقه فرزندان خود به سمت مدل های مناسب و پوشش متعارف تلاش کنند و عوارض و پیامدهای منفی بدحجابی و استفاده از پوشش های نامتعارف و الگو گیری از فرهنگ برهنگی غربی را به فرزندان خود گوشزد و یادآوری نمایند.

**
رعایت عفت و حجاب یکی از ارکان مهم دین اسلام است و خداوند حتی در قرآن کریم به کرات به این موضوع مهم و نوع پوشش بانوان نیز به صراحت اشاره کرده است.
دشمنان نیز به فراست دریافته اند که بهترین و موثرترین راه احاطه و سلطه خاموش به جوامع مسلمان به ویژه کشور ایران اشاعه خزنده بی بند وباری و تغییر در ذائقه پوشش اقشار مختلف و تلاش برای گرایش این جوامع به سمت الگوهای غربی است.
ظاهر شدن در انظار عمومی با لباس، تیپ و آرایش زننده و فرو ریختن قبح این گونه پوشش در میان جامعه اسلامی ایران و به خصوص در استان کوچک ایلام با باورها و فرهنگ های سنتی و بومی دارد به تدریج به امری عادی و خرده فرهنگ تبدیل می شود.
جالب اینکه با بررسی تمام زوایای تاریخ کهن این مرز و بوم حتی در زمان ایران باستان زنان و مردان خارج از هر درجه و مقامی از لباس و حجابی در خور شان برخودار بوده اند و همیشه رعایت حیا و عفت توسط زنان و مردان در تمام ادوار و قرون ایران از اهمیت خاصی برخودار بوده است.
اما امروزه به علت گسترش فرهنگ مهاجم غربی از سوی رسانه های ارتباط جمعی و نیز سهولت سفر به دیگر کشورها، ناهنجاری بی حجابی و بدحجابی و کمرنگ شدن حیا و کمرنگ انگاشتن آداب و سنن ملی و اسلامی از مفاخر عده ای از جوانان و نوجوانان محسوب می شود.
با توجه به اهداف انقلاب اسلامی که همانا احیای دین مبین اسلام و موازین شرع مقدس است باید نهادهای فرهنگی و دینی در راستای رسالت اصلی انقلاب و تقویت باورهای دینی، ملی و فرهنگی جامعه اقشار مختلف مردم به خصوص نسل های جوان و نوجوان را به استفاده از پوشش های ایرانی – اسلامی سوق دهند.
ارائه طرح ها اصیل ایرانی و ترکیب این طرح ها با الگوهای نوین در تهیه انواع لباس های زنانه و مردانه و تشویق جوانان به استفاده از این نوع از پوشش های اصیل می تواند در مبارزه با تهاجم فرهنگی گام برداشت.
همچنین خانواده ها باید از همان دوران کودکی به تدریج و با بالا رفتن سن فرزندان آنها را با پوشش و لباس متناسب با فرهنگ و دین و باورها در انظار عمومی ظاهر کنند تا این بچه ها از طفولیت با حجاب و حیا بزرگ شوند.
فرهنگ و آموزش صحیح و درست مخاطبان و کاربران از ماهواره، شبکه های مجازی و تشویق آنها به استفاده از پوشش های اسلامی – ایرانی توسط نهادهای فرهنگی و رسانه های جمعی و معرفی بهترین و جدیدترین الگوها و لباس های سبک ایرانی و اسلامی به مردم و ترغیب آنها به استفاده از این نوع لباس می تواند تا حدود زیادی حجم پوشش های غیر متعارف را کاهش دهد.
خبرنگار: زهرا موسوی ** انتشار: حسن کهزادیان
7172/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.