در این یادداشت آمده است: در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری، برخی از مخالفان سرسخت روحانی چنان کارنامه دولت وی را تهی و سیاه نشان داده بودند که پیش از همه خود آنها باورشان شده بود که می‌توانند در این گیر و دار روشنی‌بخش اذهان عمومی شوند و به‌نوعی خود را ناجی ملت معرفی کنند.
آنها در حالی از کاهش محبوبیت روحانی داد سخن می‌راندند و میتینگ‌های مهندسی شده را با چند 10 هزار نفر با آب و تاب خاصی برگزار می‌کردند که گاهی اوقات حتی برخی از همراهان مردد و دودل روحانی را به شک و تردید می‌انداختند که مبادا این پایان کار دولت روحانی باشد!
طرف صحبت با آنانی است که به قول روحانی در روزهای سخت پاشنه کفش‌های خود را به‌طور کامل ور نکشیدند و آستین ‌های خود را در آن روزهای تنگ بالا نزده بودند!
در چنین اوضاع و احوالاتی پارادوکس‌هایی در بین هواداران دو طیف به‌وجود آمد. یکی از آن تناقضات، پارادوکسی به‌نام محبوبیت بود!
اینکه اگر رقبای روحانی واقعا حامی 96 درصدی‌ها و متعلق به آن دسته بودند و اگر آن لشکرکشی‌های عظیم خیابانی واقعیت داشت و مشتی از هزاران خروار بود پس عاقبت کار چرا همه چیز یک هویی برعکس شد!
پارادوکس خود ساخته دیگری که منتقدان روحانی به آن دامن زده بودند این بود که اگر روحانی در طول چهار سال دولت یازدهم همانطور که آنان وانمود می‌کردند ضعیف عمل کرده پس چرا مردم دوباره به وی اعتماد کردند!
اما در اینجا یک عامل تعیین ‌کننده همه این گمانه‌زنی‌ها و پارادوکس‌ها را برهم زد، خیزش عظیم حامیان روحانی و هجوم آنها در پای صندوق‌های رای همه محاسبات را برهم زد تا نه تنها آخر هفته روحانی از پاستور نرفته باشد بلکه او دوباره بر کرسی جمهور تکیه بزند البته با این تفاوت که وی این بار با آرای بیشتری نسبت به دور قبل پاستورنشین می‌شود.
روحانی که در انتخابات دور یازدهم توانسته بود با 18 میلیون و 613 هزار و 329 رای حدود 51درصد آرای مردم را به خود اختصاص دهد، در رقابت‌های دور دوازدهم ریاست‌جمهوری موفق شد با 23 میلیون و 549 هزار و 616 رای 57 درصد از کل آرای ماخوذه را به خود اختصاص دهد و برای بار دوم مورد اعتماد قاطبه ملت شریف ایران اسلامی قرار گیرد، نتیجه‌ای که حکایت از افزایش محبوبیت روحانی نسبت به چهار سال گذشته دارد.
بر این اساس روحانی نسبت به دور اول، نزدیک به 5 میلیون رای بیشتر آورده است به عبارت بهتر روحانی در پایان چهار سال عملکرد دولت تدبیر و امید یکبار دیگر خود را در معرض قضاوت مردم قرار داد و نتیجه این داوری نشان داد که نسبت به انتخابات دور قبل 6 درصد بر محبوبیت وی افزوده شده است.
این نتیجه کاملا گویای این حقیقت است که برعکس ادعای منتقدان و مخالفان روحانی، وی عملکردی مطلوب و کارنامه‌ای موفق در دوره اول ریاست‌جمهوری خود داشته است.
چیزی که باعث عصبانیت برخی از چهره‌های تندرو شده است و ما خروجی آن را در فاصله کمتر از یک ماه از انتخابات ریاست‌جمهوری و رای 24 میلیونی مردم به حسن روحانی به نظاره نشستیم.
جایی که در حاشیه راهپیمایی روز قدس، عده‌ قلیلی با شعارهای توهین‌آمیز و هنجارشکن به هتک حرمت رئیس‌جمهور پرداختند.
این توهین‌ها و نحوه مطرح‌کردن آن به حدی زشت و غیرقابل تحمل بود که واکنش معنادار کاربران در اینترنت و فضای مجازی را به همراه داشت و باعث شد تا توئیتر به بستری برای نشان این موضوع تبدیل شود.
طرفداران رئیس‌جمهور و سیاست‌های مورد نظر وی، در توفانی توئیری با هشتگ #حامی_روحانی_ام، یک بار دیگر حمایت قاطع خود از حسن روحانی را اعلام کردند.
این هشتگ در ادامه با استقبال بسیار گسترده‌ای از سمت کاربران مواجه شد و حجم زیاد توئیت‌های ارسالی آن سبب شد تا #حامی_روحانی_ام در رتبه یک لیست هشتگ‌های داغ توئیتر در سطح جهان قرار گیرد.
موضوعی که وجدان عمومی را تحت‌تاثیر خود قرار داد و موجب همدردی آحاد مختلف مردم با منتخب ملت شد. چیزی که به مانور محبوبیت روحانی مبدل شد تا هواداران وی نشان دهند که همواره از دل تهدیدها می‌توانند فرصت‌های ناب بسازند.
آنها پیش از این هم توانسته بودند در فضای پرتوان مجازی خلا رسانه ملی در پوشش جامع و کامل برنامه‌های انتخاباتی روحانی را به زیبایی هر چه تمام‌تر پر کنند. موضوع دیگری که بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی داشت و حتی حمایت برخی از چهره‌های منتقد و سرشناس دیروز روحانی را در حمایت از وی درپی داشت شعرخوانی عجیب یک مداح قبل از نماز عید فطر بود.
هنوز 3 روز از هتک حرمت رئیس‌جمهور توسط برخی افراطیون در روز قدس نگذشته بود که در مراسم عید سعید فطر جایی که باید در پایان 30 روز روزه‌داری همه قلوب خود را از زنگار گناه شسته باشند،
مداح این برنامه با جسارت هر چه تمام‌تر رو در روی منتخب ملت وی را به باد کنایه می‌بندد! زبان تلخ و گزنده‌ای که واکنش‌ های گسترده‌ای را دوباره در حمایت از روحانی در فضای سیاسی و اجتماعی کشور شکل داد!
صحنه به شکلی بود که گویی آن مداح انگشت اشاره خود را به سمت یک متهم گرفته بود که این چنین با داد و فریاد اشعاری را به سمت وی روانه می‌دارد! گویا متهم، جرمش این بود که سایه شوم تحریم‌ها را از سر ملت برداشته بود! منتخب ملت گناهش این بود که در سال 92 دولتی را تحویل گرفت که در اغلب شاخصه‌ها بدهکار بود!
رئیس‌جمهوری که هرگ اه از خود دفاع کرد او را فردی عصبانی خواندند که انتقاد را برنمی‌تابد! اگر سکوت کرد بیشتر بر او تاختند و وی را متهم کردند که چیزی برای گفتن ندارد! با این همه، کسی که از طرف عده‌ای بی‌کفایت خوانده شد، کسی که رقبا، دولتش را به حمایت از چهار درصدی‌ها متهم کردند دست آخر با آرای مطلق مردم دوباره رئیس‌جمهور ایران شد!
و این حکایت آن مظلوم سربلند است، کسی که متهم به اشرافی‌گری شد حامیان مطرح وی آن دوره‌گرد فال فروش، آن کارگر بقچه به دست و آن پیرزن خمیده و آن دختر بی‌دست معصوم بودند!
با این اوصاف آنچه در شرایط کنونی قابل بحث هست این است که امروز بازتاب هجمه‌های گسترده علیه روحانی نه تنها سودی برای منتقدان دربرنداشت بلکه بطور معکوس همه چیز را به نفع روحانی تمام کرده است تا امروز وی یکی از چهره‌های محبوب کشور باشد.
از نشانه‌های بارز معکوس بودن نتیجه تخریب‌ها بازخوردی بود که در انتخابات دور دوازدهم ریاست‌جمهوری حاصل شد. جایی که مردم علی‌رغم انتقادات و تخریب‌های فراوانی که علیه دولت تدبیر و امید صورت گرفته بود دوباره به روحانی آری گفتند.
یکی دیگر از نشانه‌های معکوس بودن نتیجه تخریب‌ها بعد از هتک حرمت عده‌ای قانون‌شکن به رئیس‌جمهور روحانی در راهپیمایی روز قدس رویت شد.
جایی که توفان توئیتری در حمایت از منتخب ملت شکل گرفت و باعث شگفتی همه شد که چگونه در کسری از ثانیه این سونامی حمایت از روحانی در فضای بیکران مجازی رخ داده است! توفانی که خالق یک رنگین‌کمان زیبا شد به‌طوری‌که در شعاع خود حتی منتقدان منصف روحانی را هم جا داده بود.
در اینجا نگارنده بطور خلاصه به برخی از عوامل افزایش محبوبیت روحانی که منجر به افزایش آرای وی در انتخابات دور دوازدهم ریاست‌جمهوری شد، می‌پردازد؛
الف- کارنامه موفق دولت تدبیر و امید در سیاست خارجی. پرواضح است که یکی از دلالیل اصلی افزایش محبوبیت روحانی کارنامه درخشان دولت تدبیر و امید در سیاست خارجی مخصوصا در قضیه پرونده هسته‌ای بود. جایی که دستگاه دیپلماسی کشور با حل و فصل کردن پرونده پرچالش هسته‌ای بعد از 12 سال موفق شد در یک بزنگاه تاریخی کاری کند کارستان تا ضمن اینکه تحریم‌های ناجوانمردانه را از سر راه ملت بزرگ ایران بردارد، در جهت منافع ملی اقدام کند و حق و حقوق ملت ایران در استفاده از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای را به زیبایی هرچه تمام‌تر تثبیت کند.
ب- کارنامه موفق دولت تدبیر و امید در امور داخلی. دلیل دوم افزایش محبوبیت روحانی به اقدامات مثبت دولت وی در شاخص‌های مختلف داخلی از جمله امور اقتصادی اشاره دارد. روحانی با سروسامان دادن به امور داخلی و کاهش تورم سرسام‌آور از 45 درصد به زیر 10 درصد، با معکوس‌کردن رشد اقتصادی کشور از منفی 8/6 درصد به مثبت 6 درصد، با مثبت کردن تراز تجاری کشور با افزایش صادرات غیرنفتی نسبت
به واردات و... اجرای طرح تحول نظام سلامت که انقلابی در امر خدمت‌رسانی مخصوصا به قشر ضعیف و کم‌درآمد جامعه داشت، مردم قدرشناس ایران را ترغیب کرد به پاس خدمات ارزنده دولت تدبیر و امید یک بار دیگر در صحنه بسیار حساس انتخابات یار و یاور روحانی باشند.
ج- معکوس‌ شدن نتیجه تخریب‌ها. عامل سوم و تاثیرگذار دیگری که به محبوبیت روحانی بیش از پیش اضافه کرد جنگ روانی بسیار شدیدی بود که منتقدان علیه روحانی اعمال داشتند، رویکردی که نتیجه‌ای معکوس در پی داشت.
پروژه تخریب روحانی که عده‌ای برای بی‌کفایت نشان دادن کارنامه چهارساله وی از همان روزهای اول بعد از پیروزی در 24 خرداد 92 استارت آن را زدند و در پایان کار دولت یازدهم با شدت هر چه تمام‌تر اعمال شد تا بلکه بتوانند با توقف قطار تدبیر و امید، سال 96 را به ‌عنوان ایستگاه آخر روحانی تعریف کنند اما همه دیدیم که این قطار توقف‌ناپذیر است و اکنون با سرعت مطمئنه به سمت ایستگاه 1400 در حال حرکت است.
جان کلام آنکه هجمه‌های گسترده علیه روحانی که از آغاز شروع به کار دولت تدبیر و امید تاکنون ادامه داشته است نه تنها توانست طول دوره ریاست‌جمهوری روحانی را یک دوره‌ای بکند بلکه موجب تقویت بیش از پیش روحانی نیز شد. شخصیت معتدلی که افراط و تفریط را به چالش کشیده است.
با آنکه در این وادی سنگ‌های زیادی به سمت وی پرتاپ شده است، اما حجب و حیای امروز روحانی از وی یک تخریب شونده پیروز ساخته است.
او در این روزها لب به سکوت گشوده است تا بلکه سنگ‌های پرتاب شده به سمت خود را در چشمه زلال وجودش هضم کند و با لبخندی از روی آنها عبور کند.
اگر چه او همچون گذشته پاسخ منتقدان را با آب و تاب خاصی نمی‌دهد، اما در اینجا سلام روحانی به مخالفان بهترین پاسخ ممکن قلمداد می‌شود.
منبع: روزنامه آفتاب یزد
9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.