به گزارش ایرنا، استعدادیابی در ورزش کشف و به فعلیت رساندن توانایی بالقوه فرد وهدایت آنها در مسیر صحیح می باشد که نقش بسیارمهمی درموفقیت ورزش حرفه ای و قهرمانی دارد.
در استعدادیابی نوجوانان و جوانان از طریق تست ها، ویژگی های فیزیکی، فیزیولوژیکی و مهارت های فردی مورد ارزیابی قرار گرفته و سپس ورزشکار به شرکت در رشته های مناسب که امید و شانس موفقیت بیشتری در آن دارد ، تشویق و هدایت می شود.
مدیرکل ورزش و جوانان ایلام در خصوص اجرای طرح استعدادیابی گفت: طرح استعدادیابی با جدیت تمام در استان ایلام آغاز شده است که در این میان بیش از 90 جلسه تخصصی در استان با هیات های ورزشی استان برگزار شده است.
بهروز حیدرزاده اظهار کرد: این استان با دارا بودن 45 هیات ورزشی استانی و 280 هیات ورزشی شهرستانی قدم در توسعه و گسترش ورزش همگانی و قهرمانی گذاشته است که در این راستا اجرای طرح استعدایابی عمومی و تخصصی یکی از برنامه های اولویت دار این اداره کل است.
وی افزود: ورزش قهرمانی بدون استعدادیابی معنی ندارد و این طرح یکی از مهمترین شاخص ها برای ساختن پیکره و استخوان بندی ورزش کشور است به این منظور سال گذشته در ایلام همایش استعدادیابی تخصصی معرفی رشته جودو با حضور رئیس این فدراسیون برگزار و استعدادهای خوبی در این رشته شناسایی شد.
حیدرزاده یادآور شد: ایجاد پایگاه قهرمانی یکی از مهمترین راهکارها در بحث استعدادیابی و پرورش استعدادها است و در این راستا همه هیات های شهرستان ها 2 تا سه بار جلسه تخصصی داشته و بیش از نیمی از هیات ها برنامه استعدادیابی در سطح ملی برگزار کرده اند.
وی با بیان اینکه فرآیند استعدادیابی راه را برای رسیدن به روزهای اوج یک ورزشکار تا حد زیادی کوتاهتر و آسانتر می سازد، ادامه داد: برنامه محوری هیات های ورزشی، بالا بردن سطح ارتقا، دانش و بینش مربیان در تربیت و کشف استعدادهای نخبه علاوه بر کاهش هزینه های سرسام آور قهرمانی، نتایج مطلوب مدال آوری و کسب موفقیت های غرورآفرین را در پی دارد.
حیدرزاده بیان کرد: مقوله استعدادیابی با رعایت استانداردهای لازم و بهره گیری از متخصصان و مربیان کاربلد از اولویت های کاری اداره کل ورزش و جوانان استان با همکاری هیات های ورزشی بوده و فرایند عملی کار با جدیت آغاز شده است.
وی با بیان اینکه برنامه استعدادیابی در این رشته باعث ارتقای سطح مربیان و بازیکنان است، گفت: برنامه استعدادیابی در رشته های ورزشی ما را در شناسایی ظرفیت ها و ارتقای دانش مربیان و بازیکنان کمک می کند.

** هدف اصلی استعدادیابی، شناسایی و انتخاب ورزشکارانی با توانایی بالا در رشته های خاص است
معاون ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان ایلام در خصوص نقش استعدادیابی در توسعه ورزش گفت: هدف اصلی استعدادیابی، شناسایی و انتخاب ورزشکارانی است که بیشترین توانایی را در یک رشته ورزشی خاص دارند.
شهناز قبادی اظهار کرد: استعدادیابی ورزشی راهی منطقی، کوتاه و مقرون به صرفه برای حضور موفقیت آمیز ورزشکاران درصحنه های بین المللی است.
وی افزود: این فرآیند نیازمند شناسایی و انتخاب افراد با استعدادی است که شرایط لازم جسمانی، مهارتی و رفتاری برای موفقیت در ورزش خاص را داشته باشند.
قبادی یادآور شد: زیر ساخت های ورزش بانوان در استان مورد توجه قرار گرفته و در تلاشی با برنامه ریزی و مدیریت در سال جدید امکانات و جایگاه ورزش بانوان در استان را ارتقا دهیم.
وی با بیان اینکه بدنبال ایجاد فرصت های برابر برای حضور در عرصه های ورزشی برای بانوان هستیم اضافه کرد: این برابری در میزان امکانات و سطح برخورداری از فضاها و فرصت های ورزشی نمایان است و تحقق کامل این هدف منوط به خواست و اراده بانوان استان است.
وی سطح و توان کیفی بانوان ورزشکار استان را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: توسعه ورزش بانوان پشتوانه خوبی برای ورزش استان ایلام در بعد حرفه ای و قهرمانی است و با برنامه های استعدادیابی تشویق، فرهنگ سازی و تبیین اهمیت ورزش در سلامت فردی و اجتماعی باید سهم ورزش بانوان افزایش یابد.
قبادی تاکید کرد: با توجه به اهمیت توسعه ورزش حرفه ای و قهرمانی، تحقق این امر نیازمند توسعه ورزش در بخش بانوان با استعدادیابی های مناسب است و باید بر افزایش کمی و کیفی فعالیت بانوان در زمینه ورزش تمرکز بیشتری از طرف هیات های ورزشی بانوان صورت گیرد.
وی یادآور شد: با توجه به جمعیت 580 هزار نفری استان ایلام هم اکنون 9 هزار بانوی ورزشکار در رشته های مختلف بصورت سازمان یافته به انجام فعالیت ورزشی مشغول هستند که این میزان از بانوان ورزشکار ایلامی فقط شامل افرادی است که دارای کارت بیمه ورزشی هستند و به شکل رسمی تحت نظر هیات های مختلف ورزشی استان سازماندهی شده اند.
به گفته قبادی از 35 هیات ورزشی بانوان، 30 هیات در استان ایلام فعالیت دارند و فعال ترین و مقام آورترین رشته های ورزشی بانوان در ایلام تیراندازی، هاکی، فوتبال، کونگ فو، بدمینتون، کاراته، کبدی، اسکیت، والیبال، رزمی و کوهنوردی است وهمچنین در سال 95 و در رویدادهای مختلف ورزشی ورزشکاران زن استان ایلام موفق به کسب 132 مدال ملی، 59 مدال بین المللی و 102 مدال آسیایی شدند.
** هدف از اجرای برنامه های استعدادیابی افزایش راندمان رشته های ورزشی است
نایب رئیس هیات کبدی بانوان استان ایلام نیز در زمینه استعدادیابی گفت: هدف از اجرای برنامه های استعداد یابی در فدراسیون کبدی افزایش راندمان و بهره وری اقدامات و افزایش سطح تکنیک و تاکتیک ورزشکاران این رشته ورزشی است.
زهرا یوسفی نژاد اظهار کرد: فرآیند شناسایی ورزشکاران مستعد و پرورش آنها در ورزش کبدی با استفاده از برنامه های تمرینی منسجم باید سرلوحه کارها قرار گیرد تا افراد به سطح بالایی از مهارت و قهرمانی دست یابند.
وی افزود: هدف اصلی این فدراسیون شناسایی استعداد و انتخاب ورزشکارانی است که بیشترین توانایی را در این رشته دارا هستند و در این راستا افراد مستعد در سنین بالای 12 سال شناسایی و تا رسیدن به درجه استادی و مهارت مورد حمایت قرار می گیرند.
یوسفی نژاد یادآور شد: با توجه به اینکه ورزش کبدی شرایط فیزیولوژیکی و جسمانی خاصی را می طلبد باید افراد بدرستی شناسایی شوند و پرورش یابند چرا که این ورزش ضمن اینکه شادی آفرین است حتی پس از ترک آن تندرستی جسمانی را بهمراه دارد.
بیش از 100 ورزشکار در رشته کبدی در ایلام فعالیت دارند که از این تعداد 50 نفر را بانوان تشکیل می دهند تیم کبدی بانوان ایلام از تیم های است که در لیگ برتر جز سه رتبه برتر معرفی شد.

** تشکیل کمیته ویژه استعدادیابی یکی از اقدامات موثر سازمان تربیت بدنی است
سرمربی تیم ملی هاکی بانوان و نایب رئیس هیات هاکی ایلام در رابطه با نقش استعدادیابی در توسعه ورزش قهرمانی گفت: امسال سازمان تربیت بدنی در یک برنامه منسجم در تمام رشته ها با تشکیل کمیته ویژه استعداد یابی فدراسیون ها اقدامات موثری انجام داده است.
نیلوفر عبدی اظهار کرد: استعداد یابی یکی از مهمترین مسائلی است که در بخش ورزش باید توجه ویژه ای به آن شود چرا که در کشورهای مدال آور المپیک از جمله چین که در هر دوره از مسابقات المپیک سهم عمده ای از مقام هه را به خود اختصاص داده سال ها است که با استعدادیابی و برنامه ریزی منظم به نتایج خیره کننده ای در المپیک می رسد.
وی افزود: کشور ایران نیز در چند سال گذشته به بخش استعدادیابی توجه ویژای دارد و نتایج آن را نیز در رشته های مختلفی از جمله والیبال و سایر رشته های ورزشی شاهد هستیم.
عبدی یادآور شد: در زمینه استعدادیابی در رشته هاکی نیز تمام استان ها از جمله ایلام این شرایط فراهم شده و به صورت فعال با حضور در مدارس و انجام تست های استعدادیابی به شناسایی افراد توانمند می پردازد.
وی ادامه داد: معاونت بانوان استان که سرپرستی هیات هاکی استان را نیز به عهده دارد خود تابستان گذشته اقدام به انجام اینکار در سطح مدارس نموده و نتیجه مثبت آن را در موفقیت های ملی این تیم شاهد هستیم.
عبدی با بیان اینکه فدراسیون هاکی تاکید زیادی به مقوله استعداد یابی و پایه دارد، گفت: تاکید مسئولان به آموزش و فعالیت در بخش پایه آشکار است و در تلاش هستند با برنامه ریزی اصولی و برگزاری مسابقات مختلف در بخش پایه و مدارس در توسعه ورزش کشور و تضمین آینده این ورزش در سطح استان ها و شهرستان ها گام بردارند.
50 ورزشکار در رشته ورزشی هاکی بانوان ایلام به عنوان یکی از مقام آورترین رشته های ورزشی این استان فعالیت می کنند.
خبرنگار لیلا خاکی *** انتشار دهنده : شهریار حیدری فر
6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.