در این یادداشت آمده است: استان ایلام یکی از غنی ترین رویشگاه های اصلی بلوط در غرب کشور است که بخش عمده ای از مساحت این استان را در بر گرفته است.
در سال های اخیر جنگل های محدوده زاگرس از جمله جنگل های بلوط ایلام تهدیدات بسیاری را تجربه کرده و در این بین بخش عظیمی از وسعت این مناطق ارزشمند به دلیل وقوع آتش سوزی های متعدد از دست رفته اند.
در چند روز اخیر، جنگل های ایلام هنوز به گرمای فصل تابستان نرسیده باز شاهد آتش سوزی هایی بودند که مهم ترین آن در جنگل های بلوط کبیرکوه دره شهر به وقوع پیوست در حالیکه هفته گذشته جنگل های کبیرکوه شهرستان بدره نیز دچار حریق شده و دهها هکتار از آنان در آتش سوختند.
به رغم اینکه از لحظات ابتدایی گروه های امدادی، و یگان حفاظت منابع طبیعی و محیط زیست، و نیروهای مردمی برای خاموش کردن آتش در محل حادثه حضور یافتند اما به دلیل شدت آتش سوزی دهها هکتار از بلوط های این منطقه کاملا از بین رفتند.
درست است که با کمک عوامل امدادی آتش سوزی در مدت کوتاهی مهار شد اما با سابقه ای که این آتش سوزی ها با شروع فصل گرما در سال های پیشین و مخصوصا سال گذشته در کوههای شلم به وقوع پیوست دل هر ایلامی و طبیعت دوستی را به درد می آورد که تا کی باید وقوع این حوادث را دیده و نابودی جنگل های بلوط این سرمایه های طبیعی و غنی استان را به چشم شاهد باشیم.
متاسفانه به نظر می رسد در آستانه تابستان سال جاری بازهم شاهد آتش سوزی در سطح جنگل های استان باشیم و در این میان بیشترین ضربه را هم درختان بلوط می خورند که البته گاهی از روی ناآگاهی انسان این آتش سوزی صورت می گیرد که به نظر می رسد فرهنگ سازی در این زمینه باید در اولویت کار متولیان و رسانه ها قرار گیرد.
از این رو با توجه به اهمیت منابع طبیعی همه باید تلاش کنیم و اجازه ندهیم منابع طبیعی استان که میراث مشترک همه ما و نسل های آینده است با غفلت و ندانم کاری به خاکستر تبدیل شود چرا که مرگ هر بوته سبز مرگ ما انسانهاست.
پس بیاییم درخت و سرسبزی و طبیعت را پاس داریم و به آنان که نمی دانند و از روی جهل و نادانی آتش جهل و دشمنی نثار طبیعت می نمایند و آنانی که می دانند و با طمع ورزی خود تیشه بر ریشه زندگی و حیات محیط زیست می زنند فریاد کنیم که حیات منابع طبیعی حیات ما انسانهای عصر دود و ماشین و مرگ آن مایه نابودی همه ماست باشد که همه با هم در حفظ این سرمایه مشترک مشارکت نماییم.
به گزارش ایرنا، سال گذشته 15 فقره آتش سوزی در سطح 245 هکتار از عرصه های طبیعی استان رخ داد که از نظر تعداد در مقایسه با سال ماقبل 79 درصد کاهش داشت و همچنین از لحاظ وسعت آتش سوزی ها نیز 82 درصد نسبت به سال 94 گستره آتش سوزی ها در این استان کمتر بود.
دریافت کننده: حسن کهزادیان ***انتشار دهنده : شهریار حیدری فر
6119/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.