به گزارش ایرنا، بی سبب نیست که باران تکلمه بسیاری از نغمه های شاد کوردی ایلامی است که هنوز هم معیشت بهره وران کشاورز و دامدار آن به عنوان اصلی ترین بخش غیر دولتی اشتغال و تولید استان وابستگی تام به حجم، میزان و پراکنش زمانی بارش دارند.
باران های مستمر بهاری در حالی از سه شنبه شب گذشته در ایلام آغاز شد که در سال زراعی جاری این استان از حیث بارش حال و روز خوشی نداشته است.
برخلاف فصل کم بارش پاییز و تا اندازه ای زمستان، بهار در ایلام با بارندگی های مناسب آغاز شد و این وضعیت همچنان در بیشتر مناطق این استان ادامه دارد.
بر اساس اعلام هواشناسی ایلام، این استان در سال بارشی 96 - 95 در مقایسه با سال بارشی گذشته با کاهش محسوس بارش مواجه است که این وضع تاکنون بیانگر سال کم بارش و خشک است اما با این وجود از آغاز بهار امسال بارندگی ها در این استان روند مناسبی داشته است.
از ابتدای سال زراعی جاری (اول مهر 95 تا پایان شهریور 96) تاکنون 230 میلی متر بارندگی در استان ایلام ثبت شده که در مقایسه با سال زراعی ماقبل و همچنین بلند مدت به ترتیب 61 و 23 درصد کاهش نشان می دهد.
شهر ایلام مرکز استان از آغاز فصل بارش تاکنون 363 میلی متر بارندگی داشته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 56 درصد و در مقایسه با میانگین بلند مدت 25 درصد کاهش بارندگی دارد.
هواشناسی ایلام، پیشتر پیش بینی کرده بود که در ماه های فروردین و اردیبهشت بارندگی در استان روند مناسبی خواهد داشت و در این 2 ماه تا حدودی بخشی از کمبود بارش فصل های پاییز و زمستان سال گذشته جبران می شود.
افزایش بارندگی ها با آغاز نوروز 96 و بارش در نیمی از روزهای تعطیل سال نو ضمن اینکه پیش بینی هواشناسی ایلام را محقق کرد باعث شد تا طبیعت این استان به ویژه بخش کشاورزی بی رمق از کم آبی و کمبود بارندگی جان دوباره گرفته و زنده شود.
بارش های مستمر فروردین که اکنون در مناطق مختلف این استان ادامه دارد نشاط بر کوه و دشت و امید بر دل بهره وران آب و خاک که دیگر محدود به کشاورز و دامدار نمی شود و فعالان و علاقه مندان اکوتوریسم را نیز در بر می گیرد، دمیده است.
این علاقه مندان و مرتبطان خوشایند از بارش های مستمری که از ابتدای سال جاری بی انقطاع باریده است را امیدوار کرده که با تداوم آن چهره پلشت خشکی را از سبزینه زاگرسی ایلام بزداید.
بر پایه اعلام هواشناسی ایلام، سامانه بارشی دیگری که از قدرت و گستردگی بیشتری برخوردار است در پایان هفته جاری در سراسر استان فعال می شود که حجم و مقدار بارندگی آن قابل توجه خواهد بود.
یوسف شیخ الملوکی مدیرکل هواشناسی ایلام روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سامانه بارشی که از شب گذشته وارد استان شده تا بامداد پنجشنبه به فعالیت خود ادامه می دهد و با توجه به بارندگی های موثری که دارد احتمال ایجاد اختلال در تردد وسایل نقلیه برون و درون شهری به علت آبگرفتگی معابر و مسیرها وجود دارد.
وی گفت: رانندگان با توجه به لغزندگی و مه آلود بودن راه های کوهستانی و گردنه ها باید با احتیاط در این مسیرها رفت و آمد کنند ضمن اینکه عشایر کوچ رو نیز از حضور در مناطق بلند یا اسکان در حاشیه و بستر رودخانه ها خودداری کنند.
مدیرکل هواشناسی ایلام افزود: موج تازه بارشی از شامگاه جمعه هفته جاری تا عصر شنبه هفته آینده استان ایلام را فرا می گیرد که میزان بارندگی های آن بیشتر و گسترده تر از سامانه کنونی است.
به گزارش ایرنا، شهر ایوان در شمال با 543 میلی متر بیشترین و مهران در جنوب با 131 میلی متر کمترین میزان بارش استان ایلام را از ابتدای فصل زراعی جاری تاکنون به خود اختصاص داده اند.
ایلام در سال زراعی گذشته (95 - 94) با 182 درصد افزایش بارندگی در مقایسه با بلند مدت، پر باران ترین استان کشور بود.
استان ایلام با گستره 20 هزار کیلومتر مربع در دامنه های رشته کوه های زاگرس 340 هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که بیش از سه چهارم آن را زمین های دیم تشکیل می دهد که چشم امید کشاورزان برای برداشت محصول به بارش و آسمان دوخته می شود.
ایلام همچنین یک میلیون و 840 هزار جنگل و مرتع دارد که زندگی و مرگ آنها وابسته با بارش است.
خبرنگار: جلال اسکندری ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
6033/9002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.