بنا به دستور استاندار ایلام به عنوان رییس ستاد مدیریت بحران استان قبل از ورود سامانه سیلابی همه دستگاه های عضو ستاد بحران در حالت آماده باش کامل بودند تا همه تجهیزات و ادوات مرتبط با این موضوع نیز به کار گرفته شد.

هرچند وسعت خسارت های سیل اخیر به علت تمهیدات و تجریبات سیل فروردین ماه کمتر بود اما باز هم شدت بارش ها موجب ریزش و رانش کوه، تخریب چندین دهنه پل، فروریختن تونل، مسدود شدن جاده ها و راه های مواصلاتی، اراضی کشاورزی  و... شده است.

اما در کنار بروز خسارت های وارده به زیرساخت های عمرانی استان ایلام، غروب دیروز با سقوط یک جوان ایلامی در کانال آب، شدت و سرعت سیلاب موجب مرگ این فرد و جسد وی صبح امروز در یکی از روستاهای پایین دست شهر ایلام پیدا شد.

هنوز برآورد دقیقی از خسارت های ناشی از سیلاب در استان صورت نگرفته است چرا که بارش ها تا ساعاتی از امروز همچنان ادامه داشت و با پایان یافتن نزولات جوی و پایداری هوا عملیات برآورد خسارت ها در استان شروع شده است.

میزان بارش های باران در استان ایلام در برخی ایستگاه های باران سنجی نظیر میمه با ۱۹۷ میلیمتر بود در حالی که میانگین پیش بینی شده هواشناسی برای این سامانه بین ۵۰ تا ۱۵۰ میلیمتر بود.

بارندگی‌های ایلام از پیش‌بینی‌ها فراتر رفت

رییس گروه پیش‌بینی هواشناسی ایلام با اشاره به اینکه بارندگی‌های ۴۸ ساعت گذشته در این استان از میزان پیش‌بینی شده نیز فراتر رفت، گفت: مرکز استان در مدت یاد شده شاهد ۱۴۰ میلیمتر بارندگی بوده است.

مجتبی میهن‌پرست اظهار داشت: طی مدت یاد شده بخش میمه شهرستان دهلران با ۱۹۷ و شهر بدره با ۱۹۴ میلیمتر بارندگی بیشترین دریافت نزولات جوی را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: کمترین بارش باران نیز متعلق به شهرستان مهران با ۴۷ میلیمتر بارندگی بود که در طی روزهای دوشنبه تا چهارشنبه ثبت شد.

رییس گروه پیش‌بینی هواشناسی ایلام یادآور شد: ایستگاه شهرستان ایلام در منطقه فرودگاه ۱۴۰ میلیمتر و در داخل شهر نیز ۱۲۵ میلیمتر دریافت باران را در طی فعالیت این سیستم باران‌زا ثبت کرده است.

میهن‌پرست تاکید کرد: این سامانه بارشی از امروز به تدریج از آسمان استان ایلام خارج می‌شود و روزهای پایانی هفته هوا پایدار خواهد بود.

وی پیش‌بینی کرد: بر اساس بررسی الگوهای جوی یک سامانه بارشی دیگر اوایل هفته آینده وارد استان خواهد شد که اطلاعات در مورد آن سیستم روزهای بعد اطلاع‌رسانی می‌شود.

خسارت ۱۵۱ میلیارد تومانی سیلاب به بخش راه و مسکن ایلام

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام گفت: بر اثر بارندگی های سیلابی شبانه روز گذشته بیش از ۱۵۱ میلیارد تومان خسارت به زیرساخت بخش راه و مسکن این استان وارد شده است.

علی اصغر کاظمی اظهار داشت: بارندگی شدید ۲۴ ساعت گذشته سطح استان ایلام در چند شهرستان که تا ۱۸۰ میلیمتر و جاری شدن سیلاب منجر شد خسارات سنگینی به محورهای اصلی، فرعی، روستایی و ابنیه فنی وارد کرد.

وی افزود: بر اساس ارزیابی های اولیه صورت گرفته توسط کارشناسان ذیربط این اداره کل ۹۶ میلیارد تومان خسارت به بخش راه های استان وارد شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام میزان خسارت اورده به بخش مسکن شهری و روستایی نیز ۵۵ میلیارد تومان عنوان کرد.

کاظمی تاکید کرد: بر اثر جاری شدن سیل ۶۱۷ کیلومتر راه اصلی و فرعی و ۲۳۲ کیلومتر راه روستایی و تعداد ۳۳۲ دستگاه ابنیه فنی( پل) آسیب دیده است.

سیلاب به ابنیه و زیرساخت های ایلام خسارت وارد کرد

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری ایلام گفت: بروز سیلاب و بارش های تند سیلابی به تعدادی از زیرساخت ها و ابنیه استان آسیب وارد کرده است.

رضا کریمیان اظهار داشت: این بارش ها بیشترین خسارت را به سه شهرستان چرداول، سیروان و هلیلان وارد ساخت که مهمترین آسیب نیز تخریب پل جزمان هلیلان است.

وی افزود: این پل که در سیل فروردین ماه نیز تخریب و سپس مرمت شد راه دسترسی چندین روستای منطقه هلیلان را قطع کرده که مقرر شده است به طور موقت از فردا باکس های سیمانی به منطقه ارسال شود تا امکان ارتباط ساکنان روستاها و نیروهای امدادی تا زمان بازسازی پل مهیا شود.

کریمیان یادآور شد: همچنین باتوجه به شدت بارش ها چندین خانوار ساکن شهر سرابله که امکان آبگرفتگی منازل آنها دور از ذهن نیست از منازل خود تخلیه شدند و نیز بارش باران مشکلاتی را برای بخش کارزان از توابع شهرستان سیروان ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: بارش های اخیر به چندین دهنه پل روستایی آسیب وارد کرد و باعث ریزش و رانش تعدادی از راه های مواصلاتی اصلی و فرعی استان از جمله تخریب یکی از تونل های مسیر ایلام حمیل شد.

وی تاکید کرد: تمام عوامل و اعضای ستاد بحران در شهرستان های مختلف استان در حالت آماده باش قرار دارند و به صورت لحظه ای اوضاع را رصد و پایش می کنند تا خسارت های وارده به زیرساخت های استان به حداقل ممکن کاهش یابد و هیچکدام از ساکنان مناطق شهری، روستایی و عشایری آسیب نببینند.

جسد جوان غرق شده در ایلام پیدا شد

شهردار ایلام گفت: جسد جوانی که دیروز در سیلاب ایلام غرق شده بود صبح امروز در یکی از روستاهای پایین دست شهر پیدا شد.

طالب صادقیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: جسد این فرد ساعت هفت صبح در قسمتی از حاشیه سیل‌بند مرکزی شهر ایلام در روستای چالسرا توسط عوامل شهرداری این منطقه پیدا شد.

وی افزود: دیروز غروب پس از اطلاع از این حادثه تمام عوامل شهرداری با ادوات و تجهیزات مختلف اقدام به جست وجوی گسترده برای یافتن وی کردند که تا صبح امروز ادامه داشت.

شهردار ایلام یادآور شد: غروب دیروز بعد از دریافت گزارش‌های مردمی شهرداری و سایر دستگاه‌های امدادی متوجه غرق شدن فردی جوان در یکی از جداول بلوار شمالی حضرت امام خمینی(ره) شدند.

صادقیان درباره چگونگی وقوع این حادثه توضیح داد: غروب دیروز فرد متوفی با یکی از دوستان خود در حال تردد به ناگاه به علت جریان تند آب و لغزندگی حاشیه خیابان توان کنترل خود را از دست داده و به داخل جدول می‌افتد.

وی اضافه کرد: به علت تند بودن جریان آب دوست همراه این فرد قادر به نجات دادنش نمی‌شود و جریان آب وی را به مسیل‌های پایین دست هدایت و در نهایت در روستای چالسرا جسد وی یافته شد.

۲۵ خانوار چرداولی در محاصره سیل قرار گرفتند

شهردار سرابله گفت: ۲۵ خانوار شهر سرابله در شهرستان چرداول استان ایلام به دلیل بارش شدید باران در محاصره سیل قرار دارند و راه ارتباطی آن ها قطع شده است.

روح اله پری زاده افزود: شدت باران که از روز گذشته آغاز شده خسارات فراوانی به زیرساخت های شهر سرابله وارد کرده است و با توجه به اینکه پل جنب اداره راهداری جوابگوی این حجم آب را نداشته و راه ارتباطی و تردد ۲۵ خانوار در این منطقه قطع شده است و هم اکنون این تعداد خانوار در  محاصره سیل قرار دارند.

وی یادآور شد: حجم آب های روان شده از مناطق اماراو کارزان، منطقه توه آسمان آباد و بانکول مشرف به شهر سرابله به این شهر هدایت و خسارات زیادی وارد کرده است.

شهردار سرابله اضافه کرد: هم اکنون تمامی عوامل شهرداری، راهداری و هلال احمر برای خدمت رسانی در سطح شهر قرار دارند و در دو مجموعه ورزشی شهر توسط هلال احمر چادر برای سکونت اضطراری خانوارهایی که در محاصره سیل قرار دارند برپا شده است. 

پری زاده با اعلام این که شدت باران باعث  آبگرفتگی معابر عمومی و پل ها شده است از شهروندان خواست: از تردد غیر ضروری پرهیز کنند تا شاهد هیچ گونه حادثه ناگواری نباشیم. 

وی تاکید کرد: شدت باران به اندازه ای است که امکان دارد خودروها را جابجا و تخریب کند لذا درخواست می شود از پارک کردن خودروها در مسیر سیلاب خودداری شود.

ریزش و رانش راه های مواصلاتی ایلام بر اثر سیل

فرمانده پلیس راه ایلام گفت: سیلاب باعث قطع ارتباط برخی مسیرهای ارتباطی و ریزش و رانش در بعضی از مقاطع راه های مواصلاتی استان شده است.

سرهنگ رضاهمتی زاده اظهار داشت: طی وقوع بارش های سیلابی مسیر ایلام - سرابله - حمیل - کرمانشاه به علت تخریب یک دهنه تونل کاذب بر اثر ریزش کوه مسدود شده است و تا زمان بازگشایی مسیر رانندگان می توانند از جاده جایگزین ایلام - ایوان - اسلام آباد استفاده کنند.

وی افزود: بارش شدید باران همچنین باعث شد که مسیر تختان حدفاصل میمه زرین آباد از توابع شهرستان دهلران - آبدانان در چندین نقطه دچار ریزش و رانش شود و البته این مسیر صبح امروز هم دچار رانش و سپس بازگشایی شد و رانندگان باید در این مسیر با احتیاط تردد کنند.

همتی زاده یادآور شد: تقاطع سه راهی کارزان نیز دچار آبگرفتگی شدید شده و تردد خودروها در این سه راهی باید با احتیاط صورت بگیرد و باید آبگرفتگی این تقاطع با توجه به اینکه محل تلاقی خودروهای سه شهرستان ایلام، سیروان و چرداول است هرچه زودتر مهار و کنترل شود.

قطع راه ارتباطی ۱۰ روستای چرداول بر اثر سیل

فرماندار چرداول گفت: راه ارتباطی ۱۰ روستای این شهرستان به دلیل تخریب پل جزمان در هلیلان قطع شده است.

الیاس فتاحی افزود: در پی  بارش باران در ۲۴ ساعت گذشته و شدت آن که باعث ایجاد سیلاب شده است، پل جزمان در هلیلان تخریب و هم اکنون  رفت و آمد از این مسیر ناممکن است.

وی اضافه کرد: ساخت پل دائمی این رودخانه با اعتبار ۶۰ میلیارد ریال در دست ساخت است که پس از  فروکش کردن شدن بارش باران عملیات آن  پیگیری خواهد شد. 

فتاحی یادآور شد: این پل محل اتصال و تردد مردم دهستان زردلان به مرکز هلیلان است که در راستای  تسهیل در تردد مردم با همکاری سپاه پاسداران پل فلزی موقت در این محل احداث می شود.

فرماندار چرداول گفت: جاده ایلام-  حمیل در بخش شباب نیز به علت ریزش کوه مسدود شده است و تلاش راهداران برای بازگشایی آن ادامه دارد اما سایر محورهای مواصلاتی شهرستان باز است.

فتاحی یادآور شد: ستاد بحران این شهرستان از روز گذشته در حالت آماده باش کامل قرار دارد و پنج اکیپ این ستاد در آسمان آباد، سرابله، شباب، زاگرس و هلیلان مستقر است. 

 وی تاکید کرد : سطح برخی شهرها و روستاهای شهرستان و زمین های کشاورزی دچار آبگرفتگی و سیلاب شده است که در حال تلاش برای بازگشایی مسیرها هستیم  و بعد از بارش ها ارزیابی خسارت ها در مناطق مختلف شهرستان بررسی و اعلام  خواهد شد.

۷۴ حادثه دیده سیل در ایلام امدادرسانی شدند

مدیرعامل جمعیت هلال احمر ایلام گفت: امداد رسانی به ۱۹ خانوار سیل زده در قالب ۷۴ نفر حادثه دیده بر اثر بارش های سیل آسای ۲ روز گذشته در مناطق مختلف این استان خبر داد.

حسین عارفی افزود: از شب گذشته تاکنون ۱۴ مورد تخلیه آب منزل توسط نیروهای امدادی در شهرستان های ایوان و چرداول انجام گرفته است.

وی ادامه داد: ۲ خانوار روستایی سیل زده در مناطق روستایی شوراب و سفیدخانی علیا از توابع شهرستان سیروان که بر اثر بارندگی های شدید منزل آنها تخریب شده بود توسط نجاتگران هلال احمر سیروان در مکان امن به شکل اضطراری اسکان داده شدند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر ایلام افزود: در شهرستان چرداول نیز برای اسکان اضطراری سیل زدگان یک سالن ورزشی توسط هلال احمر تجهیز شده و در صورت ضرورت و نیاز، اماکن ورزشی استان جهت اسکان اضطراری سیل زدگان تجهیز می شوند.

به گفته عارفی ، نیروهای امدادی هلال احمر در سراسر استان تا خروج کامل این سامانه در حالت آماده باش به سر می برند تا در صورت بروز حادثه وارد عمل شوند.

سه محور ارتباطی ایلام مسدود است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای ایلام گفت: سه محور ایلام - حمیل کیلومتر ۲۵، هلیلان - پیازآباد (محدوده پل جزمان) به علت سیلاب و محور ایلام - مهران نیز به علت انجام عملیات عمرانی در استان مسدود است.

نورالله دلخواه اظهار داشت: با وجود ادامه بارش ها در نقاط مختلف استان، سایر جاده‌های ارتباطی اصلی و فرعی این استان باز و تردد در آنها روان است.

وی تاکید کرد: همچنین روز گذشته راه روستایی میمه - آبدانان (حد فاصل تختان - کنشولول) به علت ریزش و رانش زمین به صورت موقت مسدود شد که بلافاصله با تلاش عوامل راهداری بازگشایی و تردد در این مسیر برقرار شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ایلام یادآور شد: در حال حاضر ۳۴ اکیپ راهداری در محورهای استان استقرار دارند تا در صورت مشکلات احتمالی در راه ها نسبت به رفع آن اقدام کنند.

دلخواه اضافه کرد: تلاش ها برای بازگشایی محور ایلام - حمیل که بر اثر تخریب یکی از تونل کاذب این مسیر رخ داده است با کمک راهداران و همکاری پلیس راه استان ادامه دارد.

وی با اشاره به تخریب پل جزمان در اثر سیلاب روز گذشته در شهرستان تازه تاسیس هلیلان نیز گفت: با پایان بارندگی ها احداث پل موقت و رفع انسداد در این محور عملیاتی می شود.

سیلاب ۳۰ میلیارد ریال به اراضی کشاورزی ایلام خسارت زد

رییس سازمان جهادکشاورزی ایلام گفت: بارش های سیلابی ۴۸ ساعت گذشته ۳۰ میلیارد ریال خسارت به اراضی کشاورزی این استان وارد کرده است.

سید محمدتراب میری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این میزان خسارت بر اساس برآوردهای اولیه محاسبه شده که با تکمیل بررسی های نهایی احتمال افزایش این رقم وجود دارد.

وی افزود: بیشترین خسارت های وارده متعلق به اراضی زراعی و باغی شهرستان های سیروان و دره شهر گزارش شده هرچند در سایر نقاط استان نیز سیلاب آسیب هایی را به حوزه کشاورزی استان وارد کرده است.

رییس سازمان جهادکشاورزی ایلام یادآور شد: باران های سیلابی بیشترین خسارت را به اراضی زراعی گندم و کلزا در شهرستان های سیروان و دره شهر ایجاد کرد هرچند باغات این مناطق نیز از آسیب های سیلاب در امان نماندند.

میری تاکید کرد: کارشناسان جهاد کشاورزی در نقاط مختلف استان برای بررسی و جمع بندی نهایی خسارت ها در حال ارزیابی وضعیت اراضی زراعی و باغی استان هستند و طی روزهای آتی آخرین وضعیت اراضی کشاورزی مشخص می شود.

مدیرکل امور عشایر استان ایلام هم میزان خسارت های اولیه وارده به عشایر استان را ۲۱ میلیاردریال براورد کرد که عمده این خسارت ها به ایل راه ها، چشمه و تاسیسات زیرساختی عشایر وارد شده است.

بارش باران سیلابی از روز دوشنبه در استان ایلام آغاز شد و تا ساعاتی از امروز ادامه داشت.

استان ایلام فروردین ماه سال جاری هم باتوجه به بارش شدید باران های بهاری در معرض سیلاب قرار گرفت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.