محمد نوذری روز سه شنبه در همایش روز ملی ثبت احوال اظهار داشت: مبنای توسعه هر کشوری در اختیار داشت آمار است، سازمان ثبت احوال بعنوان مهم ترین نهاد مدنی دارای چهار شاکله سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.

وی افزود: ثبت احوال یکی از شاخصه ها و فرآیندهایی است که با ایجاد آن جوامع انسانی و کشورهای اروپایی به سمت توسعه یافتگی پیش رفته اند.

معاون استاندار ایلام با بیان اینکه ثبت احوال دارای تحرک و پویایی است، گفت: بحث نامگذاری در جامعه نیز بسیار مهم است و ثبت احوال یکی از تأثیرگذارترین مراکز برای نامگذاری است.

نوذری تاکید کرد: ثبت احوال در همه جای دنیا هویت ملی هر کشوری را مشخص می کند و جایگاه مهمی در تصمیمات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... دارد.

معاون سیاسی، امنیتی استاندار ایلام یادآور شد: بر همین اساس سال ۱۲۹۷ در ایران بحث ثبت احوال بعنوان فرآیند تاریخی مهمی مطرح و اولین اسم بنام فاطمه ایرانی ثبت شد.

به گفته نوذری، نامگذاری این اسم بر مبنای هویت ایرانی و اسلامی ما بود و نشان می دهد هر وقت در تاریخ و فرآیندهای سیاسی هویت ملی و اسلامی کنار هم قرار گیرند، موفق خواهیم بود.

وی ادامه داد: سال ۱۳۰۴ این موضوع تقویت شد و بعنوان اصل و فرآیند مهم در کشور همه ایرانی ها باید دارای شناسنامه باشند.

معاون استاندار ایلام به نفش این سازمان در انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: با تلاش استاندار، همدلی و وحدت بسیار خوبی بین هیات‌های اجرایی و هیات‌های نظارت در این استان ایجاده و ایلام جزو اولین استان‌هایی در کشور است که هیات‌های اجرایی آن بدون هیچگونه مشکل و اختلافی تشکیل شد.

 نوذری با بیان اینکه بر اساس معیار و ارزیابی ستاد انتخابات کشور، مشارکت بالای ۷۰ درصد عالی و حداکثری است، اظهار داشت: بررسی ۱۰ دوره انتخابات در این استان نشان می‌دهد میانگین مشارکت مردم ایلام در انتخابات بالای ۷۵ درصد است.

وی اضافه کرد: ستاد انتخابات ایلام و شخص استاندار تلاش دارند مشارکت سیاسی مردم را بالا ببرند و همچون دوره های گذشته دوم اسفندماه روز تجلی مردم سالاری دینی در کشور تحقق یابد.

۹۹.۸ درصد وقایع حیاتی در استان در مهلت قانونی ثبت می شوند

مدیرکل ثبت احوال ایلام نیز در این نشست گفت: از جمله وظایف این سازمان ثبت وقایع حیاتی بعنوان کار اساسی در تولید و نشر آمار جمعیتی است که در استان ۹۹.۸ درصد وقایع حیاتی در مهلت قانونی ثبت می شوند.

منوچهر تیموری اظهار داشت: سوم دیماه صد و یکمین سالروز تاسیس ثبت احوال کشور امسال با شعار خدمت هوشمند، شفافیت و کارآمدی نامگذاری شده است.

وی افزود: قدمت ثبت احوال در استان ایلام به ۸۶ سال می رسد و این سازمان در مسیر تاسیس تاکنون با فراز و نشیب های بسیاری روبرو بوده و هم اکنون در مسیر رشد و بالندگی به وظایف خود عمل می کند.

تیموری یادآور شد: صدور اسناد هویتی، حفظ و نگهداری آنها و در اختیار جامعه قرار دادن که از دیگر وظایف مهم این سازمان است.

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص صدور شناسنامه گفت: ۴۰ درصد تراکم جمعیت در شهرستان ایلام قرار دارد و تاکنون ۲۵۰ هزار جلد شناسنامه مکانیزه در استان صادر شده است.

تیموری با بیان اینکه تنها در ۹ ماهه امسال ۳۰ هزار شناسنامه مکانیزه صادر شده، گفت: تاکنون ۴۰۴ هزار نفر معادل ۸۷ درصد فرد واجد شرایط در استان برای دریافت کارت ملی هوشمنمد ثبت نام شده است.

وی تاکید کرد:  تنها ۱۳ درصد واجدین شرایط برای ثبت نام اقدام نکرده اند که در تلاشیم تا پایان سال این تعداد نیز ثبت نام کنند.

 تیموری در ادامه یادآور شد: امسال ۲۰۰ نفر فاقد شناسنامه نیز تعیین تکلیف شدند.

تولد ۶ هزار و ۵۳۵ نفر در استان ایلام

وی در خصوص وقایع حیاتی در استان نیز گفت: امسال ۶ هزار و ۵۳۵ واقعه تولد، یک هزار و ۹۱۰ واقعه وفات ، سه هزار و ۶۸۷ واقعه ازدواج و ۶۲۴ واقعه طلاق در استان ثبت شده است.

به گفته تیموری، ۵۰ نوع خدمت در ثبت احوال شهرستان ها صورت گرفته و سال جاری ۷۰ هزار مراجعه مستقیم به ثبت احوال شهرستان ها انجام شده است.

مدیر کل ثبت احوال ایلام در بخش دیگری از سخنانش در خصوص همایش اربعین نیز یادآور شد: برای تسهیل تردد و شناسایی زائران سامانه اهراز هویت در مرز مهران ایجاد شد همچنین طی این مدت یک هزار زائر نیز از خدمات اسکان ثبت احوال بهره مند شدند.

تیموری در خصوص یازدهمین دوره انتخبات مجلس نیز گفت: ثبت احوال در ماه اخیر در تشکیل هیات اجرایی انتخابات بیشترین تعامل و همکاری را داشته و درادامه مسیر نیز با رعایت اصل بیطرفی وظیفه خود را بر اساس قانون انجام می دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.