به گزارش ایرنا، تنها در روز چهارم صفر (پنجشنبه ۱۱ مهرماه) نزدیک به ۵۷ هزار نفر از مرز مهران تردد کردند در حالیکه در مدت مشابه سال گذشته این میزان تنها پنج هزار و ۲۸۰ نفر بود.

افزایش حدود ۱۰ برابری تردد زائران در مرز مهران باعث شد بر اساس دستور استاندار ایلام دستگاه‌های امدادی و خدماتی برای استقرار پیش از موعد مقرر به مرز مهران فرا خوانده شوند.

همچنین در تماس رئیس قرارگاه ویژه اربعین در مرز مهران با ارگان‌های مختلف از آنها خواسته شد نسبت به استقرار موکب‌ها در سریع‌ترین زمان اقدام کنند و تجهیزات و امکانات برپایی موکب‌ها در خاک عراق نیز از طریق مرز مهران انتقال داده شد.

در سال‌های گذشته مرزهای چذابه و شلمچه خوزستان ۴۰ درصد از حجم تردد زائران را به خود اختصاص می‌دادند و امسال نیز قرار بود مرز خسروی کرمانشاه بخشی از بار ترافیکی مرز مهران را کاهش دهد اما ناآرامی‌ها و تحولات کشور عراق باعث شد تردد از مرزهای خسروی و چذابه با مشکل مواجه شود.

امسال علاوه بر ناامنی در خاک عراق در مسیرهای منتهی به مرزهای چذابه و خسروی، حذف روادید و عوارض خروج از کشور و رفع ممنوعیت  خروج سربازان، فرهنگیان، دانشجویان و دانش‌آموزان نیز در افزایش تعداد زائران اربعین در مرز مهران موثر بوده است.

با وجود مراجعه تعداد زیادی از زائران به مرز مهران روند تردد به آسانی، بدون مشکل و در کمترین زمان ممکن انجام شد.

مهران رکورددار متوالی تردد زائران اربعین

استاندار ایلام در مورد حجم زیاد تردد زائران در مرز مهران طی روزهای آغازین ماه صفر، گفت: رکورد تردد از این مرز برای چندمین روز متوالی شکست و در چهارم ماه صفر حجم تردد زائران نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ برابر شد.    

 قاسم سلیمانی دشتکی از تردد بیش از ۵۶ هزار نفر در یک روز از مرز مهران خبر داد و افزود: روز پنجشنبه ۱۱ مهرماه مصادف با چهارمین روز از ماه صفر بیش از ۵۶ هزار و ۷۲۱ نفر از مرز بین‌المللی مهران تردد کردند که این آمار در نوع خود نسبت به مدت مشابه سال‌های گذشته بی‌سابقه است.

وی به آمار خروج زائران ایرانی در چهار روز اول ماه صفر اشاره و اظهار کرد: جمع کل خروج زائران از مرز مهران در این چهار روز ۱۰۵ هزار و ۵۶۳ نفر بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ که ۲۰ هزار و ۵۵۵ نفر بوده، رشد پنج برابری داشته است.

سلیمانی دشتکی افزود: در حالیکه جمع کل ورود زائران از مرز مهران در این چهار روز به ۳۰ هزار و ۵۳۳ نفر رسیده، این میزان در مدت مشابه سال ۹۷ که ۴ هزار و ۹۵۵ نفر بوده، رشد شش برابری داشته است.

استاندار ایلام در ادامه به مجموع تردد زائران در چهار روز اول ماه صفر از مرز مهران اشاره کرد و یادآور شد: جمع کل تردد زائران در چهار روز اول ماه صفر از مرز مهران در سال گذشته ۲۵ هزار و ۵۱۰ نفر بود در حالی که این میزان امسال به ۱۳۵ هزار و ۹۱۶ نفر رسیده و رشد بیش از پنج برابر داشته است.

وی علت افزایش این حجم از تردد زوار از مرز مهران را علاوه بر مزایای این مرز از جمله نزدیکی و آماده بودن زیرساخت‌ها، عواملی چون امنیت بالای مرز عنوان و تاکید کرد: اوضاع و احوالات داخلی عراق در چند روز گذشته تاثیری در تردد روان و امن زائران از مرز بین‌المللی مهران نداشته است.

سلیمانی دشتکی اظهار داشت: با وجود افزایش قابل توجه زوار در مرز مهران، تمهیدات لازم جهت ارائه خدمات و ایجاد یک تردد سالم، امن و روان اتخاذ شده است.

موکب‌ها و دستگاه‌ها برای خدمات‌رسانی به زائران فراخوان شدند

رئیس قرارگاه ویژه اربعین در مرز مهران نیز گفت: تصمیم قرارگاه مرکزی اربعین راه‌اندازی ایستگاه‌های صلواتی و شروع خدمات‌رسانی به زائران از ۱۷ مهرماه بود اما با توجه به حجم زیاد زائران در پایانه مرزی مهران خدمات‌رسانی و برپایی موکب‌ها در این مرز زودتر از موعد مقرر آغاز شده است.

احمد کرمی یادآور شد: بر اساس دستور استاندار ایلام از همه دستگاه‌ها خواسته شده است تمهیدها و اقدام‌های لازم را در زمینه ارائه خدمات به زائران انجام دهند و با تمام توان و امکانات در خدمت زائران اربعین باشند.

کرمی در مورد مشکل آب آشامیدنی زائران نیز توضیح داد: این مشکل از طریق تانکرهای آبرسان سیار و تهیه بطری‌های آب معدنی برطرف و آب آشامیدنی زائران در هر دو سوی مرز مهران تامین شد.

وی اضافه کرد: تمامی دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان نیز برای شروع فعالیت های خود و ارائه خدمات به زائران  فراخوان شده‌اند و به تدریج در حال استقرار در مرز هستند.

رئیس قرارگاه ویژه اربعین در مرز مهران گفت: ناوگان اتوبوس درون شهری نیز در مهران مستقر می‌شود تا پس از هدایت خودروهای شخصی به پارکینگ، زائران بوسیله اتوبوس به مرز منتقل شوند.

کرمی افزود: محل اسکان اضطراری هلال احمر نیز با ۱۰ چادر ۲۰۰ متری در مرز مهران راه‌اندازی شده است  و با توجه به حجم زیاد زائران در پایانه مرزی مهران، سایر ارگان‌ها نیز زودتر از موعد مقرر در حال ایجاد موکب‌های خود در مرز هستند.

وی یادآور شد: از ابتدای ماه صفر تا کنون ۷۹ هزار و ۱۹۵ زائر از مرز مهران تردد کردند که ۵۹ هزار و ۲۵ زائر خروجی و ۲۰ هزار و ۱۷۰ زائر ورودی هستند. 

تجهیزات برپایی موکب ۱۴ استان در عراق از مرز مهران خارج می شود

 فرماندار مهران گفت: تجهیزات و امکانات برپایی موکب‌های ۱۴ استان کشور برای استقرار در طول مسیرهای داخل خاک عراق، مجوز تردد و خروج از مرز مهران را دریافت کرده‌اند.

اسد قاسمی افزود: تجهیزات موکب استان های ایلام، البرز، قزوین، قم، مرکزی، گیلان، مازندران، گلستان، سمنان، لرستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، تهران و اصفهان از  مرز مهران به مقصد کشور عراق خارج می شوند.

وی با بیان اینکه حجم تردد زائران در مرز مهران محسوس است و هر لحظه به میزان زائران پایانه مرزی افزوده می شود، اظهار کرد: زائران در بستری آرام و بدون مشکل فرایند تردد (ورود یا خروج ) را طی می کنند.

فرماندار مهران یادآور شد: ۹۰ گیت گذرنامه فعال در مرز مهران فرایند خروج یا ورود زائران را انجام می‌دهند و میزان توقف هر مسافر در این گیت‌ها تنها سه ثانیه طول می‌کشد.

قاسمی افزود: با وجود ارسال پیامک سامانه سماح مبنی بر اینکه زائران برای سفر به عراق تعجیل نکنند اما حجم زیادی از زائران از نقاط مختلف کشور در مرز مهران در حال تردد هستند و با توجه به حذف روادید و عوارض خروج از کشور هر لحظه به تعداد آنها افزوده می شود.

وی با بیان اینکه ناآرامی های داخل خاک عراق هیچ تاثیری بر مرز مهران نداشته است، تاکید کرد: همه مسیرهای داخل خاک عراق از طریق مهران دارای امنیت است و زائران بدون مشکل خاصی از این مسیرها تردد می کنند.

اردوگاه اسکان اضطراری با ظرفیت سه هزار نفر در مرز مهران برپا می‌شود/آغاز فعالیت پایگاه‌های امداد جاده‌ای زودتر از موعد 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان ایلام گفت: با توجه به حجم بالای تردد زائران اربعین حسینی در مرز مهران، اردوگاه اسکان اضطراری با ظرفیت سه هزار نفر در این مرز برپا خواهد شد.

حسین عارفی اظهار کرد: این اردوگاه جنب پایانه برکت و با برپا کردن ۱۲ تخته چادر گروهی با ظرفیت هر چادر ۲۵۰ نفر دایر خواهد شد.

وی با اشاره به ازدحام زائران در مرز مهران از ۲ روز گذشته تاکنون، اظهار کرد: پایگاه‌های امداد جاده‌ای که قرار بود از نیمه دوم مهرماه در محورهای ارتباطی ایلام مستقر شوند از صبح روز جمعه گذشته فعالیت خود را آغاز کردند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر ایلام افزود: به همین منظور ۲۸ پایگاه امداد جاده‌ای در محورهای ارتباطی این استان در مسیر تردد زائران اربعین مستقر شدند.

عارفی اضافه کرد: پوشش پایگاه‌های امدادی جمعیت هلال احمر  از تنگه قیر آغاز شده و تا شهرستان‌های سیروان، چرداول، مهران، دره شهر، دهلران و ملکشاهی ادامه دارد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر ایلام یادآور شد: همچنین با رایزنی انجام گرفته با جمعیت هلال احمر یک فروند بالگرد امدادی نیز در این مدت به منظور تسریع در امداد رسانی به مصدومان حوادث احتمالی مستقر خواهد شد.

عارفی، استقرار پنج تیم امدادی موتوری در مسیرهای مختلف تردد زائران بویژه در پایانه مرزی مهران را از دیگر اقدام‌های این جمعیت در ایام اربعین امسال ذکر کرد.

به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ایلام ۱۲۰ هزار نفر طی ۲ روز یازدهم و دوازدهم مهرماه مصادف با چهارم و پنجم ماه صفر از مرز مهران تردد کردند و روند افزایش تردد زائران همچنان ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، خروجی مرزی مهران در جنوب باختری و فاصله ۹۶ کیلومتری شهر ایلام کانون اصلی آمد و شد گردشگران مذهبی کشورهای عراق و ایران است.

بسته شدن ۲ مرز خسروی کرمانشاه و چذابه خوزستان از چهار مرز رسمی تردد زائران اربعین باعث شد مرز مهران با حجم بالایی از تردد زوار مواجه شود.

امنیت بالا و نزدیکی به شهرها و مکان‌های مقدس و بغداد پایتخت عراق از مهم‌ترین عوامل استقبال و انتخاب مهران به عنوان اولویت نخست و گذرگاه اصلی زائران عتبات عالیات عراق و ایران است.

هر سال در ایام اربعین حسینی نزدیک به سه میلیون نفر برای شرکت در راهپیمایی اربعین از مرز رسمی و بین‌المللی مهران راهی عراق می‌شوند.

۷۱۷۲/۶۰۳۲                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.