به گزارش ایرنا، ایلام در غرب ایران به دلیل توپوگرافی خشن و کوهستانی از راه‌های ارتباطی مناسبی برخوردار نیست و همین عامل باعث تشدید توسعه نیافتگی این استان شده است.
طی سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی برای توسعه راه‌های ارتباطی در استان ایلام شده اما هنوز بخش مهمی از وعده‌های مسئولان برای ایجاد بزرگراه و آزادراه تحقق نیافته است.
این استان سالانه و به خصوص در ایام اربعین پذیرای میلیون‌ها زائر عتبات عالیات است و این موضوع ضرورت احداث راه‌های ارتباطی را در ایلام دوچندان کرده است.
هرچند در سال‌های گذشته طرح چهار خطه کردن محور ایلام - مهران آغاز ولی هنوز بخش مهمی از این پروژه تکمیل نشده و مسئولان قول اتمام آنرا پیش از اربعین 98 داده اند.

** راه‌های غیر استاندارد عامل عدم سرمایه گذاری در ایلام
یک کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: امروز راه‌های ارتباطی نقش مهمی در جذب سرمایه گذاری دارند ولی متأسفانه این مهم در استان ایلام محقق نشده است.
علی خدایاری با اشاره به اینکه امروز راه‌های غیراستاندارد عاملی در عدم جذب سرمایه گذاری شده است، تصریح کرد: جاده‌های پر پیچ و خم که گاهی عامل تصادفات هم هستند باعث فراری دادن سرمایه گذار می ‌شود.
وی عنوان کرد: امروزه ایلام به واسطه مرز مهران نقش کلیدی در توسعه صادرات کالا به عراق دارد و ضروری توجه راه‌های ارتباطی با توجه به تردد روزانه 800 کامیون کالا به مرز مهران دوچندان شده است.
خدایاری افزود: زیرساخت‌های جاده‌ای از عوامل مهم در توسعه یافتگی هر منطقه به شمار می‌رود، باید مسئولان کشوری و استانی توجه بسیار زیادی به این مهم در استان داشته باشند.
وی گفت: هزینه راهسازی در استان ایلام به دلیل وجود توپوگرافی خشن بسیار بالاست و سالانه بسیاری از اعتبارات استانی در این بخش هزینه می‌شود پس نیاز است برای طرح‌های راهسازی از سرمایه گذاری بخش خصوصی نیز کمک گرفت که البته این مهم نیازمند مشوق‌های دولت است.
وی افزود: یکی از دیگر مشکلات حوزه راهسازی در ایلام طولانی شدن پروژه‌های راهسازی است، پروژه‌های زیادی در استان وجود دارد که پساز 10 تا 14 سال هنوز به بهره برداری نرسیده اند.

** احداث آزادراه و بزرگراه در ایلام طی امسال
مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام در این ارتباط در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: استان ایلام دارای 600 کیلومتر راه اصلی است ولی توجه بسیاری خوبی طی سال‌های اخیر به توسعه راه‌ها در استان شده است.
علی اصغر کاظمی عنوان کرد: محور ایلام - مهران با 85 کیلومتر طی سال‌های گذشته پیچ ‌های تند و خطرناک و نقاط حادثه خیز متعددی داشت که تردد را برای رانندگان ، مسافران و زائران سخت کرده بود اما هم اکنون به نسبت سال‌های گذشته جاده‌ها عریض‌تر و تردد در آن‌ها آسان‌تر شده است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 130 کیلومتر بزرگراه در ایلام وجود دارد ولی استان از وجود آزادراه محروم است، یادآور شد: برای ارتقا و ایمنی محورهای استان برنامه ‌های کوتاه ، میان و بلند مدت متعددی در دست اجرا و برنامه ریزی است.
وی افزود: در کوتاه مدت حذف نقاط پر حادثه و ساماندهی تقاطع ‌ها، در میان مدت چهارخطه کردن ورودی و خروجی شهرهای استان و در بلند مدت احداث بزرگراه‌های مختلف و اتصال استان به آزادراه از سمت شمال و جنوب استان برنامه ریزی شده است.

*100 پروژه راهسازی در ایلام در حال اجرایی شدن است
مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام افزود: در حوزه ساخت و نیز توسعه راه‌ها بالغ بر 100 پروژه شامل 62 پروژه بزرگراهی، راه اصلی و فرعی با اعتبار پنج هزار میلیارد ریال و نیز حدود 38 پروژه راه روستایی با اعتبار یک هزار میلیارد ریال در حال اجرایی شدن است.
کاظمی با اشاره به اینکه طرح بزرگراه مهران - دهلران و اندیمشک به ماده 56 واگذار شده است، بیان کرد: هزینه هر یک کیلومتر بزرگراه بین 60 تا 70 میلیارد ریال است و این طرح توسط بخش خصوصی در استان اجرایی خواهد شد.
وی افزود: امسال 2 طرح آزادراهی از پل زال - مرز چیلات و کرمانشاه - حمیل- ایلام- مهران برای استان در نظرگرفته شده که آزادراه و کرمانشاه -حمیل- ایلام- مهران شروع شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام ادامه داد: طرح آزادراه پل زال- مورموری- دهلران - مرز چیلات به طول 145 کیلومتر در مرحله فراخوان جذب سرمایه گذار قرار دارد.
کاظمی تصریح کرد: احداث تونل کبیرکوه نیز یکی از بزرگترین تونل حوزه راهسازی کشور بین شهرستان های دره شهر تا آبدانان در جنوب استان ایلام نیز با 65 درصد پیشرفت در حال اجراست و امسال عملیات حفاری این تونل به پایان می‌رسد.
کاظمی اضافه کرد: با اجرای این طرح بیش از 360 پیچ خطرناک و گردنه صعب العبور بین 2 شهرستان دره شهر و آبدانان حذف می‌شود.
7177/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.