کامران طاهرپور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در شرایط تحریم و التهاب اقتصادی، بسیار از مولفه های توسعه اقتصادی تحت تاثیر قرار می گیرد، اظهار کرد: به منظور کاهش آثار تخریبی تحریم ها، سیاستگذاری های حمایتی توسعه فناوری و پارک های علم و فناوری در کشور باید با هماهنگی و همدلی همه بخش های دولتی و خصوصی به سمت حمایت قاطع از جوانان نخبه و ایده پرداز سوق یابد.
وی یادآور شد: هدف اصلی از اعمال تحریم‌ها، محدود سازی و ممانعت از توسعه اقتصاد ایران است از این رو توجه ویژه به تقویت بنیه داخلی اقتصاد کشور با تاکید بر پویایی و درون زا بودن و توجه به ظرفیت و توان بخش خصوصی می‌تواند مقدار قابل توجهی از مشکلات و پیامدهای تحریم ها را برطرف کند.
وی تاکید کرد: در دنیای کنونی، پایدارترین رشد اقتصادی دنیا مرتبط با اقتصادهای منطبق بر علم و نوآوری است و در این خصوص موتور محرک این اقتصادها استارتاپ های توانمند و شرکت های دانش بنیان هستند.
رئیس پارک علم و فناوری استان ایلام گفت: پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان جایگاه مهم و ارزشمندی برای جذب و حفظ استعدادها و نیروی انسانی نخبه و مرکز ثقل امید کشور در توسعه اقتصاد مبتنی بر دانش و اشتغال پایدار برای جوانان با استعداد و نوآور کشور هستند.
طاهرپور افزود: پارک های علم وفناوری، محیط مناسب توسعه کسب و کار و جایگاه رونق و توسعه شرکت های دانش بنیان و استارتاپی جوانان خلاق و تحصیلکرده است و با گسترش حمایت از این پارک ها، می توان چشم انداز روشن و امیدوارکننده ای برای عبور از شرایط سخت تحریم ها تدوین کرد.
وی یادآور شد: شرکت‌های دانش‌ بنیان و استارتاپی بدلیل برخورداری از خلاقیت و نوآوری می توانند با ایجاد تحول در ساختارهای اقتصاد سنتی و مبتنی برنفت، کشور را از آسیب های ناشی از تحریم ایمن کرده و اقتصاد ایران را در مسیر ارزش آفرینی و اشتغال پایدار هدایت کنند.
وی با بیان اینکه رونق شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی به عنوان ستون فقرات اقتصاد مبتنی بر نوآوری می‌تواند با تحول آفرینی درساختارهای اقتصاد سنتی، استقلال اقتصادی کشور را متحول و پویا کنند، اضافه کرد: پارک های علم و فناوری به عنوان پیشران توسعه علمی و فناوری کشور با حمایت از ایجاد شرکت های دانش بنیان و استارتاپ های نوپای توانمند نقش عمده ای در رقابتی کردن اقتصاد، ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی کشور و همچین کاهش اثرات مستقیم و غیر مستقیم تحریم های وضع شده علیه کشور داشته باشند.
رئیس پارک علم و فناوری استان ایلام گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا، صادرات محصولات به عنوان یکی از اساسی ترین محورهای توسعه بشمار رفته و حضور محصولات ساخت یک کشور در بازارهای جهانی از مهمترین عوامل توسعه اقتصادی محسوب می شود بنابراین با حمایت از ایجاد استارتاپهای نوپا و شرکت های فناور می توان با تکیه بر دانش بومی و توان داخلی این شرکت ها از طریق صادرات محصولات به سایر کشورها زمینه توسعه اقتصادی ایران اسلامی را در داخل و سطح بین الملل هرچه بیشتر فراهم کرد.
طاهرپور تاکید کرد: استارتاپ ها و شرکت های فناور و دانش بنیان با تکیه بر علم، نوآوری و خلاقیت نیروی انسانی، رشد خود را به صورت صعودی ادامه داده و می‌توانند در شرایط تحریم به عنوان یک بازوی توانمند در خدمت اقتصاد کشور قرار گیرند.
وی لزوم حمایت های مادی و معنوی بیشتر از تجاری سازی محصولات دانش بنیان شرکت های نوپا، اختصاص منابع مالی ملی و استانی به صندوق های پژوهش و فناوری استانی به منظور توسعه استار تاپ ها و شرکت های دانش بنیان و تسهیل روند اخذ تسهیلات دانش بنیان صندوق نوآوری و شکوفایی برای شرکت های دانش بنیان نوپا را از مهمترین راهکارهای رفع موانع و چالش های فراروی توسعه استارتاپها و شرکت های دانش بنیان عنوان کرد.
وی یادآور شد: در این راستا همچنین افزایش دوره بازپرداخت و دوره تنفس تسهیلات، تسهیل اخذ تضامین مالی و مبنا قراردادن تکنولوژ‍‍ی و دانش فنی به جای وثیقه مالی، حمایت از حضور شرکت های دانش بنیان در تورهای بین المللی جهت کسب تجارب مفید و توسعه کسب و کار بین المللی، اعمال ممنوعیت برای ورود کالاهای خارجی که مشابه آنها توسط شرکت های دانش بنیان تولید می شود، الزام اجرای قوانین معافیت های مالیاتی، بیمه ای، تسهیلات گمرکی و صادرات محصولات دانش بنیان توسط مراجع ذیربط و حذف بروکراسی های زمان بر و تشویق فرهنگ مصرف کالاهای با کیفیت ایرانی از طریق صدا و سیما و رسانه های مجازی ضروری است.
به گزارش ایرنا، 692 نفر در شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور مورد حمایت پارک علم و فناوری استان ایلام مشغول به فعالیت هستند.
6032/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.