علی سلیمی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: جاری شدن سیل هفته گذشته به جایگاه های عشایری، محل نگهداری دام ها خسارت زد و باعث تلف شدن بیش از 270 راس دام سبک شد.
وی افزود: عمده اتلاف احشام عشایر در شهرستان های ملکشاهی، آبدانان، ایوان و دره شهر بوده است.
مدیرکل امور عشایر ایلام تصریح کرد: هم اکنون به علت تخریب راه های عشایری و ایل راه ها، دسترسی به برخی کانون های عشایری امکان پذیر نیست و خدمات رسانی به عشایر گرفتار به سختی زیاد انجام می شود.
سلیمی یادآور شد: باید هر چه سریعتر و با تخصیص اعتبار برای ایجاد گذرگاه های جدید یا ترمیم و بهسازی مسیرهای کنونی نسبت به خدماتی رسانی برای جامعه عشایری استان اقدام کرد.
وی اضافه کرد: هم اکنون خانوارهای متعددی از عشایر استان ایلام به ویژه در شهرستان های آبدانان و دهلران به علت ریزش و رانش کوه و جاده یا تخریب پل ها محصور مانده اند و نیازمند رسیدگی جدی و فوری هستند.
وی گفت: با توجه به خرابی های ایجاد شده در ایل راه ها و تخریب پل ها امکان تسریع در کمک رسانی به عشایر وجود ندارد.
سلیمی افزود: در حال حاضر با موتور سیکلت مایحتاج عشایر تامین می شود که جوابگو نیست.
مدیرکل امور عشایر استان ایلام درخواست کرد: با توجه به در پیش بودن کوچ بهاره عشایر و محصور بودن تعدادی از خانوارها در میان بندها به علت رانش و ریزش و تخریب راه ها، مدیریت بحران به بازگشایی و بازسازی هرچه سریعتر راه های عشایری کمک کند.
وی با بیان اینکه سیلاب اخیر نزدیک به 220 میلیارد ریال خسارت به حوزه عشایری استان وارد ساخت، گفت: این خسارت ها به زیربخش های راه، ابنیه، سوله های انبار ذخیره علوفه دامی، اراضی کشاورزی و زراعی عشایر، علوفه، چادر، محل نگهداری دام، ایل راه ها و ... وارد شده است.
سلیمی تاکید کرد: از مجموع 2 هزار و 200 کیلومتر راه عشایری استان 2 هزار و 50 کیلومتر معادل 90 درصد مجموع کل راه های عشایری بین 10 تا 100 درصد خسارت دیده و 25 دهنه پل و ابنیه عشایری نیز تخریب یا خسارت جدی به آنها وارد شده است.
به گزارش ایرنا، سیلاب هفته گذشته به تاسیسات زیربنایی، عمرانی، زیرساخت های شهری و روستایی و عشایری، زیربخش های کشاورزی، منازل و ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری، ... نقاط مختلف استان خساراتی را وارد ساخت.
میزان دقیق خسارت های وارده به استان ایلام هنوز برآورد نشده است و بررسی های کارشناسی در این زمینه ادامه دارد.
حجم زیاد بارش ها به گونه ای بود که در برخی مناطق چون آبدانان نزدیک به 100 میلیمتر بارش در کمتر از 15ساعت بارید.
از امروز نیز بنا بر پیش بینی هواشناسی یک سامانه بارشی موثر وارد استان ایلام می شود که با توجه به آسیب های وارده به زیرساخت های استان باید مردم و مسئولان نسبت به بروز حوادث احتمالی ناشی از بارندگی ها هوشیار باشند.
استان ایلام دارای 9 هزار خانوار عشایر با جمعیت 60 هزار نفر و یک میلیون 400 راس دام سبک و سنگین بوده و 71 درصد جمعیت دام استان ایلام در اختیار عشایر است.
7172/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.