تراب میری روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: بیماری زنگ زرد از جمله بیماری‌های محصول گندم است که در مواقعی که رطوبت در مزرعه بالا باشد، شرایط برای شیوع آن مساعد می‌شود و در روزهایی که بارش‌ها در این استان روند افزایشی داشته احتمال شیوع آن قوت گرفته است.
وی ادامه داد: افزایش بارندگی‌های اخیر و رطوبت برای رشد این بیماری بسیار مناسب است و از کشاورزان درخواست می‌شود که به طور مداوم از مزارع خود بازدید کرده و در صورت مشاهده آلودگی در هر کیفیت و مقدار با کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی مشورت کرده و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند.
وی بیان کرد: عامل بیماری زنگ زرد گندم قارچی به نام puccinia striiformis است که یکی از مهمترین بیماری‌های گندم در دنیا و ایران محسوب می‌شود و در زمان شیوع، موجب خسارت می‌شود.
وی گفت: علائم بیماری زنگ زرد در روی برگ‌های جوان به صورت جوش یا تاول‌هایی به رنگ زرد مایل به نارنجی ظاهر شده سپس این جوش‌ها به هم پیوسته و نوارهایی در امتداد رگبرگ‌ها در هر دو سطح برگ نمایان می‌شود.
وی ادامه داد: به کشاورزان توصیه می‌شود در صورت مشاهده این آفت با هماهنگی کارشناسان مراکز خدمات و ناظر بخش خصوصی در صورت آلودگی اولیه مزارع به این بیماری، اقدام به سمپاشی و کانون‌کوبی جهت جلوگیری از گسترش این آفت کنند.
با توجه به شرایط اقلیمی خاص که به دلیل افزایش رطوبت و بارندگی های مداوم موجب ایجاد بیماری قارچی زنگ زرد می شود و در استان شرایط ایجاد این بیماری وجود دارد باید کشاورزان مواظب مزارع خود باشند تا به محض مشاهده آلودگی مبارزه با آن را شروع کنند.
وی ادامه داد: به منظور جلوگیری از خسارت و شیوع این بیماری در مزارع استان کارشناسان به همراه مردم به بازدید مستمر از مزارع اقدام می کنند .
وی افزود: باتوجه به گسترده بودن مزارع شهرستان دهلران هواپیمای برای سم پاشی مزارع مهیا شده که در روزهای آینده مبارزه را در سطح این مزارع انجام می دهیم.
میری گفت: علائم بیماری در دهلران متاسفانه مشاهده شده و مبارزه دستی در مزارع آنها آغاز شده اما برای اطمینان از شیوع این بیماری با کمک هواپیما بزودی سم پاشی این مزارع انجام می گیرد.
وی اظهار داشت: همه تلاش ما این است که از وارد آمدن خسارت به کشاورزان جلوگیری به عمل آید تا آنان در سال جاری با مشکل مواجه نشود.
وی افزود: امیدواریم که با اقدامات پیشگیرانه استان همچنان گندم مرغوب تولید کند.
به گزارش ایرنا، سالانه بیش از 260 هزار تن گندم در استان تولید می شود.
7177/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.