به گزارش ایرنا، از روابط عمومی وزارت نفت، مدیر پروژه حفاری هفت حلقه چاه میدان نفتی آذر در شرکت ملی حفاری ایران در این خصوص گفت: بر اساس اطلاعات موجود، در جهان سه میدان نفتی با ویژگی‎های منحصر به ‌فرد از نظر تنوع سازندها، کشف و شناسایی شده که یکی از آنها میدان آذر در جنوب غرب ایران است.
رحیمی افزود: پروژه حفاری سال 90 از سوی شرکتی ایرانی به عنوان مجری طرح توسعه میدان به شرکت ملی حفاری ایران واگذار شد و عملیات حفاری نخستین حلقه چاه در سال 91 کلید خورد.
وی یادآور شد: با توجه به نبود اطلاعات جامع از مخزن، متنوع بودن سازندها و متغیر بودن دما و فشار در واقع نخستین چاه در قالب توصیفی و توسعه‎ای در مدت 627 روز حفر شد.
رحیمی با بیان اینکه کسب اطلاعات زمین شناسایی و شناخت بیشتر از رفتار مخزن، مدت حفاری چاه‎های دیگر کاهش یافت، گفت: با توجه به این شرایط میانگین مدت زمان حفاری هفت حلقه چاه 470 روز رقم خورد که با توجه به شرایط و محدودیت‎ها قابل قبول است.
مدیر پروژه حفاری هفت حلقه چاه میدان نفتی آذر اظهار کرد: هم‎اکنون هفتمین و آخرین حلقه چاه این پروژه در مراحل تکمیل نهایی و پایان کار قرار دارد و این در حالی است که 6 حلقه چاه پس از پایان حفاری و تولیدی شدن برای بهره‎برداری در اختیار کارفرما گذاشته شده بود.
وی با اشاره به اینکه این پروژه به صورت کلید در دست (EPDS) انجام شد و از صفر تا 100 اجرای آن از سوی شرکت ملی حفاری بود، افزود: در اجرای این پروژه 2 دستگاه حفاری سنگین 35 و 37 فتح و دستگاه حفاری فوق سنگین 60 فتح به کار گرفته شد.
به گفته رحیمی هم‌اکنون تنها دستگاه 35 فتح در منطقه مستقر است و حفاری 16 حلقه چاه در این میدان در دهه 80 در دستور کار وزارت نفت قرار گرفت.
وی همچنین تصریح کرد: حفاری این چاه‎ها نخست به شرکت نروژی نورسک هیدرو واگذار شده بود که این شرکت 2 حلقه چاه حفاری کرد و حفاری یک حلقه ناتمام متوقف و چاه دوم به صورت اکتشافی حفر شد.
وی افزود: با توقف کار از سوی شرکت هیدرو، حفاری هشت حلقه چاه به شرکتی ایرانی و هفت حلقه به شرکت ملی حفاری ایران واگذار شد.
7180/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.