در این یادداشت آمده است:
با گذشت نزدیک به چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی نگاهی به گذشته و مقایسه آن با امروز نشان ‌دهنده عمق تحولی است که ملت ایران آن را تجربه کرده است.
استقلال یکی از اصلی ‌ترین شعارهای انقلاب اسلامی ملت ایران بود، مداخله گسترده کشورهای غربی در امور ایران تا به جایی در دوره پهلوی گسترش یافته بود که دیگر کسی منکر آن نبود، رژیم پهلوی در جلسات خصوصی از مداخلات گسترده غربی‌ها در امور ایران گلایه می ‌کرد ولی در عیان دستورالعمل‌های رسیده از اربابان را جامه عمل می ‌پوشاند.
مروری بر خاطرات شخصیت‌ها و رجال عصر پهلوی خود موید این واقعیت است اینکه آمریکا در امور ایران مداخله می کرده است حرف امروز و پس از گذشت نزدیک به چهار دهه نیست.
مقامات رژیم پهلوی نیز به این مهم معتقد بوده و هرگاه فرصتی به دست می‌ آوردند از آن سخن می ‌گفتند و گلایه می‌کردند، امروز نزدیک به چهار دهه از سقوط رژیمی که همه مقدرات ایران اسلامی را تحت حاکمیت و نظارت غرب و به ویژه آمریکا قرار داده بود می ‌گذرد، استقلال و عزت ایران در دوره پس از انقلاب اسلامی زبانزد خاص و عام است.
در جنگ تحمیلی و در حالی که ابرقدرت‌های شرق و غرب از رژیم بعث صدام حمایت می‌کردند ایران اسلامی تنها و با استقلال هر چه تمام در برابر تهاجم بیگانه ایستاد، اقتصاد و سیاست داخلی و خارجی خود را به خواست بیگانه گره نزد و امروز هر چه در کشور می‌گذرد محصول خواست و تصمیم ملت ایران است و یکی از شعارهای اساسی ملت ایران در دوره انقلاب یعنی استقلال تحقق پیدا کرده است.
قدرت نظامی و پیروزی‌های منطقه ‌ای یکی دیگر از تحولات ایران بعد از انقلاب است، در حالی که ارتش ایران که رضاشاه بدان می‌ بالید و به اتکای آن یک دیکتاتوری تمام‌عیار در کشور حاکم کرده بود شهریور1320 و به دنبال حمله متفقین بدون هیچ ‌گونه مقاومتی سلاح بر زمین گذاشت و عقب نشست، نیروهای نظامی ایران امروز حافظ استقلال و تمامیت ارضی ایران هستند.
در دوره پهلوی رژیم که به قدرت نظامی خود اطمینان نداشت در برابر زیاده‌ خواهی‌های غرب استقلال و تمامیت ارضی کشور را وجه ‌المصالحه قرار می ‌داد، از جایی عقب ‌نشینی می ‌کرد تا جای دیگری را به دست آورد و یا بیشتر از آن از کف ندهد ولی امروز نیروهای نظامی ایران آمریکا را در خاورمیانه زمین گیر کرده است.
در حالی که آمریکا با فتنه به وجود آمده در سوریه گمان می ‌کرد این کشور را از محور مقاومت جدا کرده بود حضور مدافعان حرم این اجازه را به او نداد و امروز ایرانی‌ها هزاران کیلومتر آن سوتر از مرزهای ایران مقابل تروریست‌ها که سربازی آمریکا را بر عهده دارند ایستاده و آنان را متواری ساخته ‌اند.
نیروهای نظامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی حافظ استقلال و تمامیت ارضی کشور بوده ‌اند تا جایی که امروز قدرت موشکی ایران آمریکا را به هراس انداخته و نگران ساخته است.
در رابطه با انتخابات و مردم‌سالاری می‌توان فصل مجزایی نگاشت و آنچه که در دوره پهلوی ملت ایران شاهد آن بوده ‌اند را با امروز مقایسه کرد ولی به اختصار بایستی به این نکته تاکید کرد که در دوره پهلوی اصولا و به معنای واقعی آن انتخاباتی برگزار نمی ‌شد.
در دوره پهلوی اکثریت ملت ایران بی‌سواد بوده اند و رژیم جز مبارزه شعاری با بی‌ سوادی که نتیجه اندکی داشته و قابل ملاحظه نبود کاری از پیش نمی ‌برد، امروز و با گذشت نزدیک به چهار دهه از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ملت ایران مرزهای علم و دانش را در نوردیده و به پیشرفت‌های عظیمی نائل شده‌اند.
هم اکنون ما شاهد این هستیم که ایران در بسیاری از فناوری‌ها نه تنها خودکفا شده بلکه به کشور صادر کننده خدمات فنی مهندسی در حوزه‌های صنعت نفت، کشاورزی، بهداشت، سدسازی، تراکتورسازی، هسته‌ای، خودروسازی، سلول‌های بنیادین و ... تبدیل شده است.
در عرصه علوم نوین، دانشمندان ایرانی توانسته‌ اند تا مرزهای جدید دانش بشری پیش روند و در مواردی از این مرزها نیز عبور کنند.
موفقیت‌های دانشمندان ایرانی در زمینه‌های سلول ‌های بنیادین، نانو تکنولوژی، مهندسی ژنتیک، علوم هسته‌ای و علوم فضایی از این موارد است.
در دوره پهلوی رژیم عامدانه فساد را در بین جوانان و نسلی که آینده ایران به دستان آنان چشم دوخته بود رواج می داد، در حالی که نشریات از انتشار خبرهای روز کشور خودداری می‌ کردند و یا ساواک مانع آنان می‌شد روزی نبود که نشریاتی مانند خواندنی‌ها، تهران مصور، سپید و سیاه و دهها نشریه دیگر با صفحات روی جلد مبتذل و مستهجن منتشر نشوند و جوانان را به فساد سوق ندهند.
امروز چهل سال از آن روزها می‌ گذرد، پیشرفت معنوی امروز قابل مقایسه با دوره پهلوی که فساد سازمان یافته از سوی رژیم بر مردم تحمیل می ‌شد نیست، جوانان این مرز و بوم در دهه شصت غسل شهادت می ‌کردند و برای دفاع از وطن به جبهه‌ها می ‌رفتند، زمانی که این جوانان با امام دیدار می‌ کردند از ایشان تقاضا می ‌نمودند دعا کند تا به شهادت برسند، امروز و در دهه نود شمسی همین مردم آرزو می‌کنند که به آنان اجازه داده شود به سوریه رفته و از حرم اهل بیت دفاع کنند.
مقایسه امروز با دوره پهلوی در همه عرصه‌ها نشان ‌دهنده پیشرفت شگفت‌ انگیزی است که به برکت اسلام نصیب ملت ایران شده است، بی ‌شک در این زمینه گفتنی‌های فراوانی هست که در گنجایش این نوشتار نیست و امروز بایستی داشته‌هایمان را قدر بدانیم و برای حل مشکلات موجود کشور کمر همت ببندیم و مسلم است که هیچ مشکلی جز با دستان توانمند ایرانی و بدون اتکا به بیگانگان قابل حل نیست.
منبع: ایلام رصد
3032
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.