به گزارش خبرنگار ایرنا، امروزه نیز با وجود افزایش اطلاعات و آگاهی افراد از بیماری ایدز و چگونگی شیوع آن باز کسی حاضر نیست با یک بیمار ایدزی مواجه شود، همین مساله موجب می شود افراد مبتلا به این بیماری به دلیل نوع برخورد مردم مشکل خود را پنهان و برای سهولت در زندگی اجتماعی خود بیماری خود را از دیگران مخفی کنند.

** ایدز چیست؟
عفونت اچ ای وی یک عفونت ویروسی همانند سایر بیماری های عفونی است که قابل کنترل است و مردم بایستی برای آگاهی از سلامت خود آزمایش بدهند و به پرسنل بهداشتی مراجعه کنند.
بر اساس یافته های علمی، این بیماری با کشف و درمان به موقع می تواند کنترل شود و زندگی فرد به حالت عادی بر می گردد.
یکی از اصول کار حوزه بهداشت در خصوص این بیماری بحث محرمانگی بیماری است که با وجود مراکز مشاوره بیماری های رفتاری این مشکل حل و باعث شده بیماران به حوزه بهداشت اعتماد کنند و کلیه خدمات نیز رایگان است.
ایدز از طریق خون به دیگر افراد انتقال می یابد که مهمترین راه های انتقال آن استفاده از سرنگ مشترک، مادر به جنین، روابط جنسی و لوازم آلوده دندانپزشکی و هر وسیله ای که با خون فرد آلوده تماس داشته و ضدعفونی نشده باشد.
مطالعات اخیر نشان می دهد رفتارهای پرخطر جنسی و استفاده از سرنگ مشترک در معتادان تزریقی به عنوان مهمترین عوامل خطر در موج سوم بیماری ایدز در ایران خودنمایی می‌کند که توجه به این مهم امری ضروری است.
اجرای برنامه های کاهش آسیب نقش مهمی در پیشگیری از انتشار بیماری داشته است ولی بایستی به راه انتقال جنسی توجه ویژه ای داشت.
رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام در این خصوص گفت: با گسترش عفونت اچ آی وی در سطح جهان مشخص شد که این بیماری هیچ نژاد، کشور، جنس و سنی را در امان نخواهد گذاشت.
دکتر کریم همتی اظهار داشت: امروزه ایدز در کشورهای در حال توسعه به سرعت در حال گسترش است و تاثیر برجسته‌ای بر سلامت و توسعه اقتصادی - اجتماعی این کشورها خواهد گذاشت.
وی ادامه داد: خوشبختانه تحولات علمی در طی سالیان اخیر، در خصوص تشخیص سریع و تولید درمان ‌های موثر ضد رترو ویروسی جدید که بیماری را قابل کنترل می‌کند، امیدواری‌های زیادی را در خصوص مهار بیماری و برگشت افراد بیمار به زندگی عادی ایجاد کرده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام افزود: افراد مبتلا به ایدز مانند سایر بیماران دارای حقوق اجتماعی و فردی هستند و حق معاشرت و شراکت در تمامی جوانب اجتماعی، ازدواج و داشتن فرزندان، حق کار و تحصیل و از همه مهمتر برای باهم زیستن و حق درمان آنان باید رعایت شود.
همتی تاکید کرد: باید اطلاع رسانی لازم در این خصوص صورت گیرد تا مردم بدون نگرانی با افراد ابتلا به این بیماری برخورد کنند.

** نگاهی به آمار ابتلا به ایدز در ایران و ایلام
طبق آمار کشوری، تا پایان سال 96 تعداد مبتلایان به ویروس HIV حدود 37 هزار و 650 نفر بود که 83 درصد آنرا مردان و 17 درصد را زنان تشکیل داده و 51 درصد از مبتلایان در رده سنی 21 تا 35 سال هستند.
الگوی ابتلا در موارد جدید حاکی از آن است که ابتلا به ویروس ایذر از تزریق مواد مخدر با سرنگ آلوده به سمت رابطه جنسی گرایش پیدا کرده است.
در استان ایلام مجموع بیماران شناسایی شده تاکنون 163 نفر هستند که 48 درصد از طریق تزریق مواد آلوده شده اند و 56 درصد مبتلایان نیز در گروه سنی 30 تا 39 سال قرار داشتند.
دکتر همتی گفت: در استان ایلام نیز همگام با کشور و به منظور اطلاع رسانی مناسب در این خصوص، 'هفته اطلاع رسانی ایدز' از هشتم تا چهاردهم آذر ماه با شعار 'برای آگاهی از سلامتی خود، من هم آزمایش اچ آی وی می دهم ' برگزار می شود.
وی برنامه ریزی جهت آموزش و اطلاع رسانی سیستماتیک در زمینه اچ ‌آی ‌وی و انجام رپید تست رایگان، محرمانه برای کلیه داوطلبان و ارائه خدمات آموزشی و پیشگیرانه، بهداشتی و مامایی روانشناختی، دندان پزشکی و درمانی و ... به صورت رایگان به بیماران از جمله برنامه های این هفته بوده که در استان در حال اجراست.
همتی، راه اندازی اتوبوس ایدز و تیم های سیار جهت بیماریابی و آموزش مردم در مراکز پرجمعیت و سطح شهر را از دیگر اقدامات برای شناسایی بیماری ایدزی در استان عنوان کرد.
وی ادامه داد: با توجه به امکانات موجود در مراکز مشاوره بیماری های رفتاری در سطح استان به خصوص شهرستان ایلام از مردم درخواست داریم برای آگاهی از وضعیت سلامت خود به این مراکز مراجعه و با اطمینان خاطر به آگاهی خود در رابطه با بیماری های رفتاری همچون اچ ای وی یا همان ایدز بیفزایند.
وی افزود: عفونت اچ ای وی یک عفونت ویروسی قابل کنترل از طریق تشخیص بموقع و مصرف داروهای مربوطه بوده که تمامی داروها و هزینه های این عفونت در مراکز مشاوره مذکور بصورت محرمانه قابل دسترس و رایگان است.
7177/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.