به گزارش ایرنا، محمد نوذری روز دوشنبه در همایش یاوران وقف افزود: در قرآن کریم به طور غیر مستقیم به وقف اشاره شده و نمونه بارز وقف در شیعیان و جامعه اسلامی امام علی (ع) و امام حسن(ع) هستند.
وی ادامه داد: از ائمه معصوم روایت داریم که انسان بعد از مرگش، آثار و برکات اعمالش هنوز در این دنیا ادامه دارد و به عنوان مثال علمی که به یادگار گذاشته می شود و فرزند صالح همگی نمونه های وقف در سطح جامعه هستند.
معاون استاندار ایلام اضافه کرد: وقف می تواند در زمینه های مختلف باشد مثل قرآنی که به ارث گذاشته می شود، منزلی که در مسیرهایی ایجاد می شود تا در راه مانده ها در آن استراحت کنند و یا وقف علم و اموال همگی از نمونه های با ارزش وقف هستند که در طول تاریخ اسلام رابطه جدایی ناپذیری بین آنها وجود دارد.
نوذری گفت: در کشور ایران مقوله وقف با فراز و فرودهای بسیاری مواجه بوده و مردم با گرویدن به دین مبین اسلام به احیای فرهنگ وقف پرداخته و ساختار وقف نهادینه و مستحکم تر شده است.
وی یادآور شد: وقف هنوز در کشور ناشناخته است و با وجود آثار و برکت مفیدی که دارد هنوز در سطح جامعه به طور کامل معرفی نشده که با توجه به اینکه وقف مربوط به دستگاه و نهاد خاصی نیست همه باید برای رونق این فرهنگ اسلامی مشارکت کنند.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام نیز در این همایش گفت: امام علی (ع) نمونه بزرگ وقف در جامعه اسلامی و به عنوان بزرگترین واقف در جهان شناخته شده است.
حجت الاسلام الله نور کریمی تبار از افرادیکه توان مالی مناسب دارند خواست تا با اهدا موقوفات در اجر دنیوی و اخروی این کار خیر مشارکت داشته باشند.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه ایلام نیز در این همایش گفت: یکی از مشکلات این استان کمبود موقوفات منفعتی است که در این زمینه باید فرهنگ سازی لازم انجام شود.
حجت الاسلام مرتضی عزیزی از افزایش 30 درصدی ثبت موقوفات استان در سال جاری خبر داد و گفت: امسال 30 مورد وقف جدید در استان به ثبت رسیده که نسبت به پارسال 30 درصد رشد داشته است.
وی گفت: از این شمار 22 مورد وقف انتفاعی که شامل مسجد و حسینیه است و مابقی نیز هشت مورد وقف منفعتی شامل منزل، مغازه و زمین است که از سوی واقفان در شهرستان های چرداول، سیروان، ایلام و دهلران وقف شده اند.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه ایلام به تشکیل اتاق مشاوره وقف توسط این نهاد اشاره کرد و گفت: در این اتاق با حضور کارشناسان این نهاد نیازهای استان برای واقفان تشریح ولی در نهایت وقف متناسب با نیت واقف ثبت می شود.
در این همایش که با حضور جمعی از مسئولان در هتل زاگرس شهر ایلام برگزار شد از هشت نفر از واقفان استان و شماری از هیات های امنا تجلیل شد.
16 تا 22 آبان ماه به عنوان هفته وقف نامگذاری شده است.
7171/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.