قاسم سلیمانی دشتکی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با تصریح براینکه روال بازگشت زائران و پذیرش و پذیرایی از انان در مهران و ایلام بدون هیچ مشکل و کاستی جریان دارد گفت: خودروهای عمومی به خصوص اتوبوس بسیار زیادتر از تقاضای جاری در پایانه برکت مهران مهیای جابجایی و انتقال زائران است.

**بازگشت یک میلیون و 350 نفر از طریق مهران
رییس ستاد اربعین استان ایلام در خصوص میزان بازگشت زائران افزود: تا آخرین ساعت روز گذشته جمعه یک میلیون و 350نفر از طریق مرز مهران وارد کشور شدند.
قاسم سلیمانی دشتکی گفت : مرز بین المللی مهران همانطور که گزینه اول زائران برای خروج از کشور و عزیمت به عراق بود در برگشت نیز گزینه اصلی انان برای ورود به وطن است.
وی گفت: شمار افرادی که در روزهای اربعینی اخیر از طریق مرز مهران به عتبات عالیات عراق عزیمت کردند نسبت به اربعین پارسال120 هزار نفر افزایش یافته است این توفیق در شرایط کاهش شمار زائران به نسبت سال گذشته محقق شده است.
وی با ذکر اینکه اربعین سال گذشته بیش از 2 میلیون و ۴۰۰ هزار نفر زائر به عتبات عالیات عراق عزیمت کردند
گفت: در سال جاری حدود 2میلیون نفر در این آیین جهانی شرکت کردند .
استاندار ایلام اضافه کرد: یک میلیون و ۸۵ هزار نفر از مجموع 2 میلیون نفر زائر اربعین امسال از طریق مرز مهران رهسپار کربلای معلی شدند
وی همچنین گفت: سال گذشته حدود ۵۰ درصد زائران از مهران به کشور بازگشتند و امسال نزدیک به ۷۰ درصد از مرز مهران وارد کشور شده اند.
سلیمانی دشتکی افزود: سال ۹۶ اوج روزانه برگشت و ورود مرزی زائران ۱۸۶ هزار نفر زائر بود که امسال در یک روز بازگشت و ورود مرزی 242 هزار نفر ثبت شد که امار بی سابقه و رویداد جهانی محسوب می شود.
وی وجود اعتماد عمومی و انس و الفتی که طی سال های گشایش مرزی ایران و عراق (بعد از سقوط رژیم بعث ) بین زائران و اهالی استان ایلام ایجاد شده مهم ترین علت قرار گرفتن مهران در راس انتخاب زائران به عنوان مرز خروجی عتبات عالیات عراق عنوان کرد.
استاندار ایلام گفت: در کنار سرمایه عاطفی و اجتماعی طرفینی ،نزدیکی فاصله مرزهای این استان به عتبات عالیات عراق بالا بودن میزان امنیت در هر دو سوی مرز ، محسوس بودن روند بهبود زیرساخت ها و تجهیزات و افزایش خدمات سخت افزاری و نرم افزاری را ازدلایل دلایل استقبال زائران از مرز بین المللی مهران
برشمرد.
مرز مهران در 96 کیلومتری منتهی الیه غربی استان ایلام همجوار با نقطه مرزی زرباطیه عراق در سال های اخیر کانون اصلی مراودات تجاری ، زیارتی و گردشگری ایران و عراق بوده است.
مرز مهران با 290 کیلومتر فاصله تا نجف اشرف ، 268 کیلومتر تا کربلای معلی و 283 کیلومتر تا کاظمین نزدیکترین خروجی مرزی کشور به عتبات عالیات عراق محسوب می شود.
استان ایلام 430 کیلومتر مرز همجواری با سه استان شرق عراق دارد.
6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.