تصمیم خطرناک مجلس برای محیط زیست و آب های زیرزمینی

مجلسی‌ها در حالی ممنوعیت کشت برنج در سراسر کشور را لغو کردند که آسمان امسال تنها ۳۰ درصد آب مورد نیاز کشور را تأمین کرد و ۷۰ درصد آن را نبارید! با این وضعیت خشکسالی آیا آشی که مجلس برای محیط زیست پخت، از گلو پایین می‌رود؟

مصوبه آزاد سازی کشت برنج در سراسر کشور

نماینده مردم گرگان و آق قلا خبر از مصوبه ای مبنی بر آزادسازی کشت برنج در سراسر کشور داد. تا پیش از تصمیم بهارستان‌نشین‌ها، کشت برنج به دلیل پر آب‌بر بودن محصول، خارج از سه استان شمالی ممنوع بود.

مصوبه آزاد سازی کشت برنج در سراسر کشور

هرچند این ممنوعیت جلوی کشت برنج خارج از سه استان شمالی حتی در سیستان و بلوچستان را هم نگرفت اما حداقل ابزار قانونی برای محدود کردن این کشت پر آب‌بر بود.

فرونشست زمین و خالی شدن سفره های آب زیرزمینی

سفره‌های زیرزمینی در بسیاری از مناطق خالی شده و فرونشست به جان سرزمین افتاده است. کشت برنج تیر خلاص به سفره‌های زیرزمینی است تا سرعت فرونشست در دشت‌های ایران را افزایش دهد. در فرونشست، خاک می‌میرد و امکان احیای سفره‌های زیرزمینی برای همیشه از دست می‌رود.

ایران در شمار ۵ کشور دارای بدترین وضعیت آبی

بر اساس آمارهای سازمان زمین‌شناسی، وزارت نیرو و شرکت منابع آبی کشور، ایران در شمار ۵ کشور دارای بدترین وضعیت آبی قرار دارد. ما بسیاری از ذخایر استراتژیک خود را مصرف کرده‌ایم.

تراز آب در ۶۰ دشت ایران سالانه دو متر پایین‌تر می‌رود

مرز بحرانی فرونشست زمین در آمارهای جهانی چهار میلیمتر در سال است. اما در ایران برای مثال فرونشست در دشت‌های بین جهرم تا فسا ۱۴۰ برابر شرایط بحرانی جهان است.

فرونشست سالانه جهرم تا فسا ۵۴ سانتیمتر

فرونشست زمین به استان فارس محدود نمی‌شود، همین طور که برنج تنها در این استان کشت نمی‌شود. فرونشست در جنوب تهران و در شهریار به ۲۶ سانتیمتر رسیده است. درویش این میزان را ۹۰ برابر شرایط بحرانی فرو نشست در جهان می‌داند.

فرونشست زمین، تهدیدی سراسری در کل کشور

این وضعیت نشان می‌دهد ما بیشتر از میزان تغذیه سفره‌های زیرزمینی از منابع آبی بهره‌کشی کرده‌ایم. در این وضعیت باید به سمت اصلاح الگوی کشت و مصرف آب متناسب با توان اکولوژی و بوم‌شناختی منطقه رفت.