پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

انتشار به مناسبت سالگرد شهادت استاد مطهری؛

بیانات کوبنده امام خمینی (س) پس از ترور شهید مطهری

بیانات امام خمینی (س) در 14 اردیبهشت 1358 در مدرسه فیضیه و در جمع انبوهی از مردم، بسیار قاطع و تاریخی بود. این سخنرانی که به مناسبت مراسم بزرگداشت شهادت استاد مطهری انجام شد، جایگاه شهادت در اسلام و نقش شهادت استاد مطهری در استواری انقلاب اسلامی را بیان کرد. امام خمینی (س) در این سخنرانی به صراحت اظهار داشتند: «منطق اسلام ترور را باطل می داند.»

حجم ویدیو: 4.79M | مدت زمان ویدیو: 00:02:00

به گزارش جماران؛ متن کامل سخنرانی حضرت امام را در ادامه می خوانید:

بسم الله الرحمن الرحیم

فلسفه شهادت در اسلام

یکی از فرق های مکتب اسلام، مکتب توحید، با مکتب های انحرافی، مکتب های الحادی، این است که رجال این مکتب، شهادت را برای خودشان فوز عظیم می دانند: یَا لَیتَنِی کُنتُ مَعَهُم فَأَفُوزَ فَوزاً عظیماً. «1» از شهادت استقبال می کنند، چون قائل هستند به اینکه، ما بعد این عالم طبیعت، عالم های بالاتر و نورانی تر از این عالم است. مؤمن در این عالم در زندان است، و بعد از شهادت از زندان بیرون می رود. این یکی از فرق هایی است که بین مکتب ما، مکتب توحید، با سایر مکتبهاست. جوانهای ما شهادت را طالبند. علمای متعهد ما برای شهادت پیشقدم می شوند. آنهایی که به خدا اعتقاد ندارند و به روز جزا، آنها باید بترسند از موت؛ آنها از شهادت باید بترسند. ما و شاگردان مکتب توحید از شهادت نمی هراسیم؛ نمی ترسیم. بیایند امتحان کنند؛ چنانکه امتحان کردند. و یکی از نکته هایی که موافق حدیث تحقق پیدا کرد، این است که در حدیث است که لَا یَزَالُ یُؤیَّدُ هَذَا الدِّینُ بِالرَجُلِ الفاجر «2» با مردهای فاجر - به اراده خدا - این دین ما تأیید می شود. محمدرضا مرد فاجر، خواهی نخواهی این دین به واسطه او تأیید شد؛ برای اینکه هر چه ظلم بیشتر باشد.

و هر چه ستمکاری بیشتر باشد، دین عدل بیشتر تأیید می شود. ظالم با اعمال ظالمانه خودش دین عدل را تأیید می کند؛ و لا یزال این طور بوده است. فرعون با فرعونیت و طغیانش دین موسی را تأیید می کند، و ابوسفیان با طغیان، دین رسول اکرم را تأیید می کند؛ و محمدرضا با طغیان و عصیان و جور و ستم، دین اسلام را تأیید می کند. خدا همان طوری که از قشر متفکرین روحانی تأیید می شود ...، خدای تبارک و تعالی می فرماید که از قشرهای فاسد هم، از رجل فاجر هم، دین اسلام و دین خدا تأیید می شود؛ و آن به همین معناست که گفتم. نه تأیید می کند؛ تأیید «می شود»: لا یزال یُؤَیَّدُ هذَا الدینُ بِالرَّجُلِ الْفاجِر.

بکُشید ما را؛ ملت ما بیدارتر می شود

این رجل فاجری که خون عزیز ما را به زمین ریخت، تأیید کرد دین خدا را. یعنی خدا دین خودش را به او تأیید کرد. با ریختن خون عزیز ما، تأیید شد انقلاب ما. این انقلاب باید زنده بماند، این نهضت باید زنده بماند، و زنده ماندنش به این خونریزیهاست. بریزید خونها را؛ زندگی ما دوام پیدا می کند. بکُشید ما را؛ ملت ما بیدارتر می شود. ما از مرگ نمی ترسیم؛ و شما هم از مرگ ما صرفه ندارید. دلیل عجز شماست که در سیاهی شب، متفکران ما را می کشید. برای اینکه منطق ندارید. اگر منطق داشتید که صحبت می کردید؛ مباحثه می کردید. لکن منطق ندارید، منطق شما ترور است! منطق اسلام ترور را باطل می داند. اسلام منطق دارد؛ لکن با ترور شخصیت های بزرگ ما، شخص های بزرگ ما، اسلام ما تأیید می شود.

شهادت مطهری و موج نوین در جهان اسلام

نهضت ما زنده شد. تمام اقشار ایران، باز زندگی از سر گرفت. اگر یک سستی، ضعفی پیدا کرده بود، زنده شد. اگر نبود شهادت این مرد بزرگ، و اگر مرده بود این مرد بزرگ در بستر خودش، این تأیید نمی شد؛ این موج برنمی خاست. الآن موجی در همه دنیا، همه دنیا، همه دنیایی که به اسلام علاقه دارند، این موج بلند شد. سایر کشورها هم؛ برادران  من نترسید از موج.

آن که مردن پیش چشمش «تَهْلُکه» است             نهی «لا تُلقوا» بگیرد او به دست  «3»

مردن تهلکه نیست؛ مردن حیات است. آن عالَم، حیات است؛ این عالم مرده است. از مردن نترسید، و نمی ترسیم. آنها باید بترسند که مردن را از بین رفتن می دانند؛ هلاک و فنا می دانند. چرا مسلمین از موت بترسند؟ چرا علما از موت بترسند؟ این مکتب باقی است؛ مکتب اسلام باقی است؛ این نهضت باقی است، تا این ریشه های گندیده هم زیر خاک بروند؛ تا این ریشه های گندیده هم قطع بشوند؛ تا این توطئه های ضعیف هم خنثی بشوند.

خداوند شما را تأیید کند. خداوند برادرهای ما را، خواهرهای ما را تأیید کند؛ که همه برای اسلام مفید هستید و همه نهضت را به پیش بردید. الآن هم همه با هم به پیش!

و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

(1) بخشی از آیه 73 سوره نساء:« ای کاش من نیز با آنها به جهاد رفته بودم و به کامیابی بزرگ دست می یافتم».

(2) همواره دین خدا به واسطه مردان فاجر، تأیید می گردد. کنز العمال 1: 170.

(3) مثنوی معنوی. اشاره به آیه 195 سوره بقره:« وَ لا تُلْقُوا بِأیدیکُمْ إلی التَّهْلُکَةِ» به دست خود، خویش را به خطر نیفکنید.

(صحیفه امام؛ ج 7، ص 182 - 184)

حجم ویدیو: 4.79M | مدت زمان ویدیو: 00:02:00
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.