به گزارش ایرنا، سید مجید موسوی عصر روز یکشنبه در نشستی که با حضور خبرنگاران به مناسبت هفته دولت و هفته خبرنگار برگزار شد، افزود: اعتباراین طرح ها بالغ بر 229 میلیارد ریال بوده که 187 میلیارد ریال آن از محل تسهیلات و 42 میلیارد ریال آن از محل اعتبارات دولتی تامین شده است.
وی اظهار داشت: بهره برداری از این طرح ها زمینه اشتغال 259 نفر را فراهم می کند که بیشترین این پروژه ها در شهرستان نظرآباد با 10 طرح سپس به ترتیب ساوجبلاغ با 5 طرح، کرج با 4 طرح، طالقان با 4 طرح، فردیس با 3 طرح و اشتهارد با 2 طرح اجرایی شده است.
وی گفت: از این طرح ها 11 مورد در زمینه تولیدات گیاهی و به خصوص گلخانه ای بوده و سپس 10 طرح در زمینه آب و خاک، 4 طرح در زمینه تولیدات دامی، 2 طرح در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی و یک طرح در زمینه امور عشایری می باشد.

***عمده باغات البرز درجه یک کشوری هستند
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز گفت که علیرغم سطح بسیار کم باغات این استان نسبت به کشور، عمده این باغات از لحاظ کیفیت و کمیت درجه یک کشوری هستند.
وی اضافه کرد: استان البرز دارای 25 هزار هکتار اراضی باغی و 43 هزار هکتار اراضی زراعی است بطوریکه این اراضی نیم درصد اراضی کشاورزی کشور را تشکیل می دهند ولی در سطح کشور بی نظیر هستند و 2 درصد تولیدات کشوری را تشکیل می دهند که نشان دهنده آن است که کشاورزان و کارشناسان کشاورزی این استان از کمترین میزان اراضی بیشترین محصولات را با بهترین کیفیت تولید می کنند.
وی گفت: به همین دلیل در استان البرز 910 هزار تن محصولات زراعی، 535 هزار تن محصولات باغی و 453 هزار تن محصولات دامی تولید می شود.
موسوی افزود: کشاورزان البرزی در متوسط عملکرد تولید 2 محصول گندم در واحد سطح با تولید 5400 کیلوگرم و در تولید محصول جو با متوسط عملکرد 4200 کیلوگرم در واحد سطح رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داده اند.
وی با بیان اینکه با متوسط عملکرد 3900 کیلوگرم در واحد سطح در تولید پنبه نیز رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده ایم، اظهار داشت: کشاورزان این استان در برداشت غلات کمترین ضایعات را داشته اند که در 2 سال گذشته رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داده اند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز همچنین به وضعیت تولیدات باغی در این استان اشاره کرد و افزود: کشاورزان و باغداران این استان در تولید محصول آلو، توت فرنگی و گل لاله رتبه اول کشوری و در تولید قارچ خوراکی، هلو و شلیل رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده اند و در تولید تخم مرغ رتبه چهارم و در تولید مرغ تخم گذار رتبه پنجم کشوری را دارا هستند.

***تهیه طرح کاداستر برای 43 هزار هکتار از اراضی کشاورزی البرز
موسوی گفت: همچنین در سال گذشته برای 43 هزار هکتار از اراضی کشاورزی طرح کاداستر تهیه شد و در سال جاری نیز برای 15 هزار هکتار از اراضی کشاورزی مناقصه در حال برگزاری می باشد.
وی همچنین به طرح های سرمایه گذاری در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: دولت به منظور ایجاد اشتغال در مناطق محروم تسهیلات ارزان قیمت با سود 4 درصد و در مناطق روستایی تسهیلات با نرخ 6 درصد در نظر گرفته که از این محل از سال گذشته تا کنون 274 طرح به مبلغ 219 میلیارد تومان مصوب شده که زمینه اشتغال 2779 نفر را فراهم می کند.
وی اضافه کرد: همچنین در راستای تسهیلات اقتصاد مقاومتی 299 طرح به مبلغ 1210 میلیارد ریال و از طریق صندوق توسعه ملی نیز 91 طرح به مبلغ 1020 میلیارد ریال به بانک معرفی و تسهیلات پرداخت شده است.
این مسئول با اشاره به سرمایه گذاری در بخش مکانیزاسیون کشاورزی گفت: این سرمایه گذاری به منظور ایجاد ارزش افزوده و کاهش ضایعات بخش کشاورزی ارایه می شود به طوریکه 64 طرح به مبلغ 255 میلیارد ریال به بانک معرفی شده و همچنین در راستای ایجاد مشاغل خانوادگی نیز 102 طرح به مبلغ 204 میلیارد ریال به اداره کل کار، رفاه و امور اجتماعی برای معرفی به بانک فرستاده شده است.
موسوی افزود: همچنین میزان اعتبار مصوب پروژه های جهاد کشاورزی در سال گذشته برای 136 پروژه 393 میلیارد ریال بوده که از این میزان 218 میلیارد ریال تخصیص و مابقی نیز در حال تخصیص است.

***فعالیت 109 واحد پرورش آبزیان در البرز
وی همچنین به فعالیت 109 واحد پرورش ماهیان سردابی و گرمابی در البرز اشاره کرد و اظهار داشت: از محل فعالیت این واحدها سالانه 2400 تن ماهی روانه بازار می شود که اجرای طرح های آموزشی سرانه مصرف آبزیان و جشنواره آبزیان سرانه مصرف آبزیان در این استان را از 8.3 کیلوگرم به 9 کیلوگرم ارتقا داده است.
وی به تولیدات دامی در استان نیز اشاره کرد و گفت: ظرفیت استان در تولید مرغ تخم گذاربسیار خوب است به طوریکه علیرغم بسیار کم 11 درصد ظرفیت کشور در این تولیدات به البرز اختصاص دارد و 9 میلیون قطعه مرغ تخم گذار در سال و 75 هزار تن تخم مرغ در سال تولید می شود.
وی همچنین با اشاره به ظرفیت بسیار بالای استان در تولید پولت (جوجه مرغ تخم گذار)، افزود: البرز با تولید سالانه 2 میلیون و 800 هزار قطعه پولت در سال رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است.
موسوی همچنین با بیان اینکه ظرفیت البرز در تولید شیر نیز بسیار بالا بوده و 371 هزار تن از این محصول در استان تولید می شود، اظهار داشت: البرز حدود 4 درصد تولید شیر کشور را با وجود 71 هزار راس گاو شیری به خود اختصاص داده است.

***خسارت 7 هزار میلیارد ریالی به باغات البرز
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز به برف فروردین ماه سال جاری اشاره کرد و گفت: این بارش برف منجر به خسارات فراوانی به باغداران استان شد به طوریکه 7 هزار میلیارد ریال به باغات استان خسارت وارد شد.
وی افزود: باغات سیب و گلابی 50 درصد، گردو و بادام بیش از 90 درصد و درختان هسته دار بیش از 70 درصد از این طریق خسارت دیدند.
در پایان این نشست از خبرنگاران فعال در عرصه کشاورزی تجلیل شد.
6156/1535
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.