فرشید علیزاده روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: در سال تحصیلی 97-96 مدارس شهرستان نظرآباد بعنوان پایلوت کشوری در اجرای نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان در قالب طرح نماد در این استان انتخاب شد.
وی با اشاره به اینکه طرح نماد با هدف توانمندسازی دانش آموزان و مقابله با آسیب‌های اجتماعی از طریق مداخله به موقع و موثر با توجه به پیشگیری رشدمدار در مدارس کشور اجرایی شد، اظهار داشت : گسترش آموزش‌های ریشه‌ای در زمینه پیشگیری از رفتارهای پرخطر، آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری، ایجاد نظام شناسایی دانش آموزان آسیب‌پذیر با چک‌لیست‌های منظم و علمی، طراحی و توسعه مداخله‌های موثر و توانمند سازی دانش آموزان از جمله اهداف این طرح آموزشی - مهارتی است.
وی بیان داشت: برنامه ملی نماد به دلیل ظرفیت ائتلافی و چند سازمانی می‌تواند از جمله برنامه‌های اثربخش برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باشد.
وی تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش در اجرای سند تحول در ذیل شاخص مدرسه سالم توجه ویژه‌ای به آسیب‌های اجتماعی و رفتار پرخطر دانش‌آموزان دارد.
وی اضافه کرد : این طرح از آنجایی که به دنبال طراحی نظام ارجاع برای مداخله به موقع و مؤثر در خصوص مداخلات و آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموازن به ویژه دانش‌آموزان در معرض خطر است، دارای اهمیت ویژه‌ای است.
علیزاده در ادامه به ویژگی‌های طرح نماد پرداخت و ادامه داد: از جمله این ویژگی ها توجه به عوامل مخاطره‌آمیز است به طوری که هم به آموزش و توانمندی و نیز به کاهش عوامل محیطی توجه دارد.
وی با بیان اینکه طرح نماد می تواند دانش آموزان را از آسیب های اجتماعی دور کند ، یاد آور شد: در سال تحصیلی گذشته طرح نماد در 12 مدرسه در معرض خطر آسیب های اجتماعی در البرز برگزار شد و 5 هزار دانش آموز این استان تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.
وی اضافه کرد: طبق قانون در اجرای طرح نماد در آموزش و پرورش البرز باید 9 دستگاه اجرایی در این استان مشارکت فعال و مستمر داشته باشند که در استانداری البرز برای اجرای آن 2 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافت.
وی خاطر نشان شد: در اقدامات پیشگیرانه در مدارس البرز به دنبال ارتقاء آگاهی دانش آموزان و خانواده ها هستیم.
وی به اجرای طرح ملی نماد طی 2سال گذشته در مدارس البرز اشاره کرد و یاد آور شد: با توجه به انتخاب مدارس شهرستان نظرآباد به عنوان پایلوت کشوری طرح نماد ، اقدامات لازم برای آموزش کارکنان ، والدین و دانش آموزان همه مدارس نظرآباد و همچنین 6مدرسه آموزش و پرورش ناحیه 3 کرج برنامه ریزی و عملیاتی شد.
استان البرز 460 هزار دانش آموز دارد.
2819/1535
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.