دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران ظهر دوشنبه سفر دوره ای خود به دو کشور اروپایی سوئیس و اتریش را برای دیدار با مقامات این کشورها که به دعوت آنها صورت گرفته، آغاز کرد و در نخستین مرحله عازم برن پایتخت سوئیس شد.
جمعی از وزیران، مسئولان، کارآفرینان و فعالان بخش خصوصی در این سفر رییس جمهوری را همراهی می کنند.
گرچه کاخ سفید فشارهای بسیاری را به کشورهای اروپایی برای نقض برجام وارد می کند، اما تا کنون تعداد زیادی از کشورهای اروپایی پایبندی خود به این معاهده جهانی را اعلام کرده اند و بر اساس تاکید مسئولان جمهوری اسلامی ایران باید در عمل نیز به آن پایبند باشند.
حضور رییس جمهوری سوئیس در فرودگاه بین المللی این کشور برای استقبال از روحانی خود گواه مخالفت قاطع اروپایی ها با تنش آفرینی های کاخ سفید است و دو طرف در جریان این سفر راه های گسترش مناسبات دو جانبه و چند جانبه کشورهای اروپایی و ایران را بررسی می کنند.
واکنش مورد انتظار دولت آمریکا در مقابل خروج از برجام، تصمیم ایران برای از بین بردن این معاهده و قطع مناسبات خود با کشورهای حاضر در این پیمان بین المللی بود، اما رفتار مدبرانه دولت ایران و ادامه تعامل با دیگر کشورهای عضو 1 + 5 بدون حضور آمریکا توانست اقدام نابخردانه واشنگتن در خروج از برجام را به کابوسی برای ترامپ و مثلث غربی، عربی و عبری مبدل سازد.
نوع برخورد اروپا با این موضوع و تلاش برای حفظ برجام، در حقیقت بزرگترین تلخ کامی کاخ سفید بود و امروز نیز تدبیر جمهوری اسلامی ایران برای گسترش مناسبات و تعاملات خود با جامعه بین المللی شکستی سنگین برای واشنگتن محسوب می شود.
اروپا و دیگر کشورهای جهان این روزها در مقابل آزمونی بزرگ قرار گرفته اند تا میزان پایبندی به تعهدات جهانی و مسئولیت بین المللی را محک بزنند. اروپایی ها در برجام می توانند با ادامه روند اجرای کامل و عملی برجام چهره ای مستقل از خود نشان دهند.
آمریکا با توسل به آزموده های شکست خورده خود در زمینه اعمال تحریم و فشار بر ایران قصد دارد مانع نفوذ روز افزون ایران اسلامی در منطقه و جهان شود اما به نظر می رسد این بار نیز تیر آنان به سنگ خورده و جهان مسیری به جز همراهی با تنش آفرینی کاخ سفید را برگزیده است.
گفت و گوهای رییس جمهوری در اروپا به طور قطع منجر به یافتن راه حل مورد پذیرش دو طرف برای تحکیم مناسبات سیاسی و اقتصادی خواهد بود که به هیچ عنوان مورد انتظار دولت آمریکا و برخی دولت های مرتجع منطقه نیست.
همراهی دولت و ملت ایران به طور قطع شکست سنگین دیگری برای بدخواهان ملت های و ناامن کنندگان محیط بین الملل خواهد داشت و ایران اسلامی پاسخ مناسبی به خصومت های کاخ سفید با گسترش تعاملات بین المللی خود خواهد داد.
اکنون کاخ سفید به حدی منفعل شده که همزمان با سفر رییس جمهوری ایران به اروپا تلاش می کند تا ادعای پوسیده و نخ نمای خود در زمینه حمایت ایران از تروریست ها را درقالب جنجالی کودکانه زنده کندکه همین تلاش جبهه بحران آفرین نشان از تاثیرگذاری بالای این سفر دارد.
دکتر روحانی رییس جمهوری نیز پیش از سفر خود به این دو کشور اروپایی با اشاره به ناکامی های آمریکا در مقابله با ملت ایران، گفت: امروز که آمریکایی‌ها برخلاف مقررات بین‌المللی و تعهدات چندجانبه خود از برجام خارج شده‌اند، ارتباط و مذاکره با اروپا جایگاه خاصی دارد چرا که هر 5 کشور شامل روسیه و چین و سه کشور اروپایی و مجموعه اعضای اتحادیه اروپا، تلاش می‌کنند که برجام بدون آمریکا باقی بماند.
وی خاطرنشان کرد: همه احساس می کنند که بقاء برجام به نفع منطقه و جهان است و یکصدا آمریکا را محکوم می‌کنند که به قطعنامه 2231 که همه کشورها را ملزم به همکاری می‌کند، پایبند نبوده و از برجام خارج شده است.
وی افزود: این سفر فرصتی است تا در زمینه آینده برجام و توافق ها با اتحادیه اروپا گفت وگو کنیم بویژه اینکه اتریش از دیروز ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را نیز عهده دار شده است و بنابراین با اتریش به عنوان رئیس اتحادیه نیز در این مقطع صحبت خواهیم کرد.
منطق تعامل و گفت و گوی ایران اسلامی و ادامه تلاش ها برای افزایش مناسبات در عرصه بین الملل تامین کننده منافع مردم ایران و باطل کننده اقدامات جبهه غربی، عربی و عبری برای مقابله با نفوذ رو به گسترش جمهوری اسلامی است.
1535
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.