به گزارش ایرنا، احمد فاضلیان روز دوشنبه در نشست بررسی مشکلات زندان‌های استان البرز با بیان اینکه در حوزه حبس‌زدایی نیازمند اقدامات جدی‌تر هستیم ، اظهار داشت: در این زمینه از چشم‌اندازی که ترسیم شده بود فاصله زیادی داریم و به دلیل محدودیت‌ها یا تفاسیر متفاوت، از مجازات‌های جایگزین حبس کمتر استفاده می شود.
وی اضافه کرد: به همین منظور نیاز است که روسای دادگستری‌ها و دادستان‌ها برگزاری برنامه‌های توجیهی و رفع موانع با هدف استفاده از مجازات های جایگزین حبس را در دستور کار خود قرار دهند.
فاضلیان گفت: اینکه زندان‌های البرز چندین برابر بیش از ظرفیت اسمی خود پذیرای زندانیان باشند قابل قبول نیست، در حالی که می‌توان با استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس از آسیب‌های اجتماعی ناشی از زندان و عواقب آن برای فرد و خانواده وی کاست.
وی با اشاره به آمار بازداشت موقت در سال 96 در البرز بیان داشت: در این زمینه باید متناسب با شرایط و امکانات تصمیم گیری کرد.
فاضلیان در بخش دیگری از سخنان خود ضمن درخواست تجدیدنظر در شیوه‌های انتقال زندانیان به محاکم گفت: در شرایط کنونی و پیشرفت‌های تکنولوژی، صرف مبالغ میلیونی برای انتقال زندانیان به دادگاه‌ها قابل پذیرش نیست و معاونت آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان و اداره کل زندان‌ها حتما برای حل این مشکل و جایگزین کردن سیستم‌های الکترونیکی به جای حضور متهم در دادگاه ها اقدامات لازم را انجام دهند.
رئیس کل دادگستری البرز با اشاره به خارج شدن زندان‌های قزلحصار و رجایی‌شهر از حوزه قضایی دادگستری استان البرز افزود: با این تدبیر ریاست قوه قضاییه، بخش زیادی از مشکلات استان در حوزه زندان‌ها برطرف شده و ما اکنون صرفا بر روی ندامتگاه‌های مرکزی کرج و فردیس و حل مشکلات آنها تمرکز داریم.
فاضلیان، استقرار قاضی ناظر در زندان‌های استان را اقدام موثر دادگستری در سال 96 عنوان کرد و ادامه داد: نیاز است تا اداره کل ثبت اسناد و املاک نیز در تمام شهرستان‌های استان افرادی را مامور تا درنوبت پس از پایان ساعات اداری در زمینه قرارهای تامین و صدور قرار وثیقه مشکلی وجود نداشته باشد و متهم به دلیل عدم تامین وثیقه به زندان نرود.
وی در ادامه گفت: در دیداری که سال از ندامتگاه مرکزی کرج قبل داشتیم مصوبات مهمی برای کاهش مشکلات زندان‌های استان به تصویب رسید که بخش زیادی از آن مصوبات تاکنون اجرایی شده است تا جایی که رتبه استان البرز در زمینه بازدید قضات از زندان‌ها در سال 96 از رتبه 25 کشوری به 3 رسیده است.
7414/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.