به گزارش ایرنا، مجید ولدان روز یکشنبه در حاشیه نخستین نشست
تخصصی 'قراردادهای واگذاری فناوری، دانش فنی' که با حضور نمایندگان حوزه تجاری سازی سازمان های تابعه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در محل موسسه رازی برگزار شد، افزود: تجاری سازی تحقیقات از برنامه های مهم این سازمان است و تحقق این امر شرایطی لازم دارد تا شاهد به ثمر رسیدن نتیجه تحقیق به محصول، خدمت یا فرایند باشیم.
 وی فرهنگ سازی را مهمترین عامل تبدیل دانش فنی به محصول نام برد و اظهار داشت: این موضوع باید با فرهنگ سازی در دانشگاه ها، موسسات و مراکز تحقیقاتی آغار شود و در گام دوم، از طریق آموزش، شیوه های مختلف تجاری سازی تحقیقات را با جزئیات کامل به محقق آموزش داد.
وی اضافه کرد: در آخرین مرحله نیز پس از اجرای ضوابط و مقررات نیز نوبت به ثبت و ضبط فناوری ها و دانش های فنی و آماده سازی آنها برای تجاری سازی می رسد.
 ولدان با بیان اینکه از سال 1389 تا کنون دوره های آموزشی متعددی برای تبیین ضوابط و مقررات تجاری سازی تحقیقات برگزار شده که مفید هم بوده است، گفت: با توجه به تغییر شرایط و ضوابط در کشور، لازم است هر چند وقت یک بار، دوره های جدید برگزار کنیم و  نمایندگان مراکز و موسسات مادر وابسته به سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در جریان این تغییرات قرار گیرند.
مدیرکل دفتر امور فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و عضو هیئت علمی موسسه رازی با اشاره به اینکه در نخستین جلسه از دوره های آموزشی جدید، مطالبی در خصوص روش ها و ضوابط انتقال فناوری بیان شد، اضافه کرد: علاوه بر این با توجه به تجربه های موسسه رازی در زمینه تجاری سازی تحقیقات، قراردادی را که براساس تجربیات این موسسه تهیه شده بوده، بررسی کردیم تا موضوعی برای نمایندگان مراکز مبهم نباشد و در جلسات بعدی به مسائل شرکت های دانش بینان، مراکز رشد و غیره خواهیم پرداخت.
ولدان با بیان اینکه در این نشست، نمونه ای خام از یک قرارداد انتقال فناوری با تاییدیه واحد حقوقی و مالی، به مدعوین معرفی شد، افزود: در گام بعدی از آنها می خواهیم فناوری های موجود در موسسه خود را شناسایی، معرفی و در قالب این قرارداد به شرکت های خصوصی منتقل کنند تا شاهد تولید محصولات فناورانه جدید در کشور باشیم.
مدیرکل دفتر امور فناوری در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، با اشاره به اقدامات موسسه رازی در حوزه تجاری سازی تحقیقات و وجود بیش از 200 دانش فنی جدید در این مجموعه قدیمی، گفت: این موسسه فعالیت خود در زمینه تجاری سازی تحقیقات را به صورت عملی با امضای قرارداد مشارکت در تولید کیت های یون و بروسلوز در گاو و گوسفند آغاز کرده است و به زودی قراردادهای جدیدی با بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان بسته خواهد شد.
موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی بیش از 90 سال قدمت دارد.
6156/1535
انتهای پیام
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.