پویا پارسا روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: اگر شهرداری ‌ها نتوانند درآمد کافی و پایدار به‌ دست آورند، نخواهند توانست تاسیسات ضروری در شهر را ایجاد و اداره کنند، هرچند منابع مالی شهرداری ‌ها به صورت مختلف قابل ‌حصول است، اما همه آن درآمدها از خصوصیات درآمدهای پایدار برخوردار نیستند.
وی بیان کرد: درآمدهای پایدار نقش بسیار موثری در رضایت جامعه شهری، سرعت‌ بخشیدن به توسعه و عمران محدوده‌های شهری و درنهایت مدیریت مطلوب شهرها خواهد داشت.
پارسا با بیان اینکه بیش از 95درصد از منابع مالی شهرداری‌ ها از محل درآمدهای محلی درون‌ شهرها تامین می ‌شود و وابستگی به کمک‌های بلاعوض دولتی کمتر از 5‌درصد است، تصریح کرد: اگرچه قوانینی در زمینه تامین هزینه‌های شهری وضع شده‌ ، ولی درآمد حاصل چندان زیاد نبوده و نظام شهری به کمک‌های دولتی بسیار متکی بوده‌است.
پژوهشگر و کارشناسی ارشد مدیریت شهری افزود: منابع درآمدی فعلی شهرداری ها جوابگوی هزینه‌های افزون شده شهرداری ‌ها در سال‌های آتی نخواهد بود، به‌ گونه‌ای که مهمترین چالش کنونی مدیریت شهری حول هزینه‌ها متمرکز خواهد بود.
وی تاکید کرد: درآمدهای شهرداری ها به 2 بخش تقسیم می شوند که شامل درآمدهای عمومی ناشی از عوارض محلی همانند ساخت و سازها شهری و درآمدهای پایدار همانند عوارض نوسازی و عوارض پسماند و ارزش افزوده هستند که تابع شرایط اقتصادی در طول یک سال نبوده و همواره مردم مکلف به پرداخت آن هستند (چیزی شبیه به قبض ها).
پژوهشگرو کارشناسی ارشد مدیریت شهری با بیان اینکه عموم درآمدهای پایدار از محل خدمات شهری تأمین می شود، گفت: اولین شرط تأمین این منابع برای شهرداری ها، بالا بردن فرهنگ عمومی است به طوریکه در نظر بگیرید چند هزار ملک در کرج وجود دارد، اگر هرکدام از عوارض نوسازی یا پسماند خود را به صورت سالانه پرداخت کنند، شهرداری می توانند درآمد قابل توجه ای در سال از این دو محل کسب کنند.
وی تصریح کرد: یکی از مسائلی که می تواند به شهرداری ها در ایجاد درآمدهای پایدار شهری یاری برساند، مدیریت واحد شهری است که این نیز متأسفانه محقق نشده است.
پارسا اضافه کرد: بسیاری از خدمات شهری مثل آب و برق از شهرداری جدا بوده و به صورت جداگانه هدایت می شود؛ وقتی این اتفاق می افتد درآمدهای حاصل نیز به شهرداری اختصاص داده نمی شود و به شرکت های خصوصی و نیمه دولتی اختصاص داده می شود و این موضوع بر عدم شکل گیری درامدهای پایدار شهری بسیار تأثیر گذار است.
این پژوهشگر مدیریت شهری گفت: یکی دیگر از مواردی که تأثیر قابل توجهی در درآمدهای شهرداری ها دارد، سرمایه گذاری های مستقیم شهرداری در پروژه های عظیم و بزرگ و پول سازی مثل راه سازی، شهرسازی، ساختمان سازی و ... است، اما باید دید بودجه سال شهرداری همانند شهر کرج  چقدر است و آیا شهری که در زیرساختهایش مشکلات عمده و عدیده ای وجود دارد و باید این پول را خرج زیرساخت ها کند چه پروژه ای را می توان در آن ایجاد کرد که درامد پایدار برای شهرداری داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه ، ورود شهرداری به بحث سرمایه گذاری های عمده دردی دیگر به دردهای اداره شهر اضافه نمی نماید به اصل 44 و واگذاری بخشهای دولتی به بخش خصوصی پرداخت و اظهار داشت: دولت می تواند بسیاری از فعالیت های خود را به شهرداری ها واگذار کند.
وی گفت: شهرداری ها بنگاه دولتی نیستند و اداره آنها بر اساس قانون موارد خاص انجام می شود، فلسفه تشکیل سازمان ها در شهرداری ها نیز همین بوده که بر اساس روش های خصوصی بتوانند خود را اداره کنند.
پارسا به سرمایه گذاری های شهرداری برای کسب درآمدهای پایدار شهری اشاره کرد و افزود: انرژی های پاک یکی از مباحث زنده و روز دنیا برای پولسازی در آینده و حتی امروز ارزیابی می شود و اگر شهرداری به سمت سرمایه گذاری در این صنعت پولساز برود می تواند برای خود درامد پایدار ایجاد کند.
وی با بیان اینکه راه کارهای زیادی به منظور افزایش درآمدهای پایدار و کاهش وابستگی به منابع درآمدی ناپایدار وجود دارد، افزود: ایجاد زمینه تفاهم و همکاری بین مردم و شهرداری ها به منظور جلب مشارکت عمومی ، بکارگیری و استخدام نیروها با توجه به نیازهای تخصصی و افزایش بهره وری نیروی انسانی در شهرداری ها، مشارکت با بخش خصوصی در راستای اجرای طرحهای عمرانی و خدماتی، افزایش درآمد از طریق احداث کارخانجات تولیدی متناسب با وظایف شهرداری از راهکارهای دستیابی به درآمدهای پایدار هستند.
6156/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.