به گزارش ایرنا، آنطور که در ذیل مباحث این موضوع آمده است ، صیانت از حقوق شهروندی در 11 بند برای تکریم ارباب رجوع و آگاهی بخشی مردم از حقوق خود تشریح شده است .
اداره شایسته امور کشور بر پایه قانون مداری، کارآمدی، پاسخگویی، شفافیت، الزام عدالت و انصاف توسط همه مسئولان و کارکنان دستگاه های، الزام رعایت قانون و انجام امور اداری مردم مبتنی بر اصل بی طرفی و پرهیز از هر گونه پیشداوری، منفعت جویی یا غرض ورزی شخصی بدون در نظر گرفتن گرایش های سیاسی، قوی و رابطه خویشاوندی، توسط همه مسئولان و کارکنان دستگاه های اجرایی از مفاد آئین نامه حقوق شهروندی محسوب می شود.

همچنین، امکان دسترسی سهل و بدون تبعیض شهروندان به مراجع صالح و بی طرف قضایی، اداری و نظارتی، به منظور دادخواهی آزادانه برای شهروندانی که تصمیمات نهادهای اداری و یا کارکنان را خلاف قوانین و مقررات بدانند از جمله مولفه های مهم دراین زمینه است.
حق برخورداری از کرامت انسانی و رفتار محترمانه و اسلامی، حق برخورداری از اِعمال بیطرفانه قوانین و مقررات، حق مصون بودن از تبعیض در نظام ها، فرایندها و تصمیمات اداری، حق دسترسی آسان و سریع به خدمات اداری، حق حفظ و رعایت حریم خصوصی همه افراد، حق آگاهی به موقع از تصمیمات و فرآیندهای اداری و دسترسی به اطلاعات مورد نیاز و حق اظهارنظر آزاد و ارائه پیشنهاد در مورد تصمیمات و فرآیندهای اداری از جمله مصادیق حقوق شهروندی در نظام اداری به شمارمی رود.
مدیرکل اموراجتماعی و فرهنگی استانداری البرز در نشست صیانت از حقوق شهروندی گفت: حقوق شهروندی از اهمیت بالایی برخوردار است که در دولت به عنوان محور مهم به آن پرداخته است.
عیسی قبادی افزود: تکالیف دستگاه های اجرایی در این بخش مهم مشخص شده است.
وی ادامه داد: میز خدمت یکی از محورهای موضوعی مهم در حقوق شهروندی به شمارمی رود که دستگاه های اجرایی البرز مکلف هستند تا پایان تیرماه جاری اقدامات موثر را انجام دهند.
این مسئول گفت: نظارت ها به صورت مستمر دراین بخش ادامه دارد و عملکرد دستگاه های اجرایی مورد رصد قرارمی گیرد.
وی خاطرنشان کرد: همچنین براساس ابلاغیه رئیس جمهوری لازم است دستگاه های اجرایی اقدامات موثر را برای اتصال به شبکه دولت با هدف ارائه خدمات بهتر وسریعتر داشته باشند.
قبادی افزود: منشور حقوق شهروندی سرلوحه سیاست داخلی دولت دوازدهم است و گزارش پیشرفت‌ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی مورد نظارت قرار دارد.
فرمانده انتظامی استان البرز نیز دراین نشست گفت: ماموریت های پلیس در حوزه حقوق شهروندی، برنامه ریزی های خاص بوده و تلاش برای تحقق این حقوق مهم خواهد داشت.
سردار عباسعلی محمدیان افزود: فعالیت سامانه 197 دراجرای حقوق شهروندی ازسوی پلیس بوده و پیش از این مردم باید به صورت حضوری به پلیس مراجعه می کردند که این سامانه نقش موثری در کاهش مراجعه آنان داشته است.
وی ادامه داد: موضو ع الکترونیکی کردن پرونده ها نیز دردست اقدام است.
محمدیان خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به مراجعه زیاد مردم به پلیس راهور درصدد افزایش سیستم های این بخش هستیم تا خدمات بهتری به مردم ارائه شود.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان البرز نیز ادامه داد: دولت یازدهم اقدامات مطلوبی برای توسعه اینترنت داشته است.
غلامرضا حمیدی افزود: به منظور ارائه خدمات بهتر به مردم سامانه های مختلفی راه اندازی شده که این مهم هرچه بیشتر باید توسعه یابد.
وی گفت: اکنون تمام روستاهای استان به اینترنت دسترسی دارند و با توسعه خدمات اینترنتی و الکترونیکی درتلاش برای تامین خواسته ها و تکریم هرچه بیشتر مردم هستیم.
8029/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.