به گزارش ایرنا، ترافیک علاوه بر اینکه موجب سنگین شدن تردد در معابر و خیابان های شهر شده، از نظر روانی نیز تاثیراتی دارد که به جرات می توان گفت که یکی از مهم ترین دلایل کاهش آستانه تحمل در بین مردم و به خصوص رانندگان است.
این شرایط گاهی باعث بروز خشونت هایی با صدمات جبران ناپذیر می شود. تصادفی کوچک نزاع هایی گسترده را به دنبال می آورد.
رفتار ترافیکی آنچنان که باید در بین مردم تعریف نشده و با توجه به گستردگی روزانه ترافیک، نیاز است تا این موضوع مورد بازشناسی قرار گیرد. شتاب، بی حوصلگی، پرخاشگری و نزاع در بین رانندگان تبدیل به پدیده ای شده که روزانه شاهد آن هستیم که در پاره ای از مواقع منجر به حوادث غیر قابل جبرانی شده که خانواده ها را برای سال های متمادی درگیر می سازد.
نقش ترافیک در کاهش آستانه تحمل و افزایش نزاع ها نقشی است که نمی توان آن را نادیده گرفت، رانندگانی که برای مدت طولانی برای رسیدن به مقصد مجبور هستند در پشت چراغ قرمزها بایستند، این صبر طولانی منجر به کاهش صبر، حوصله و آستانه تحمل آنان شده و با کوچکترین تلنگری، جرقه توهین، نزاع و درگیری ایجاد می شود.
به عقیده کارشناسان یکی از عواملی که منجر به ناهنجاری های رفتاری می گردد، معضل ترافیک است، نشستن طولانی مدت پشت خودروها موجب سردرگمی و کلافه شدن افراد می شود که در صورتی که رانندگان و عابران نتوانند در ترافیک ها خود کنترلی داشته باشند، ممکن است حادثه ای کوچک به حادثه ای بزرگ تبدیل شود. آلودگی هوا نیز مزید بر علت شده تا مشکلات مضاعف شود.
اینکه برای حل معضل ترافیک کرج، باید اقداماتی اساسی اندیشیده شود مساله ای است که نیازمند چاره اندیشی امروز است، اما برطرف کردن آن نیازمند زمان و اجرای پروژه های متعددی است که در مدت زمان کوتاه نمی توان انتظار حل آن را داشت.
در این بین آنچه که مهم تر محسوب می شود این است که شهروندان کرجی در این شرایط بتوانند، در ترافیک آرامش روحی و روانی خود را حفظ کرده تا از بروز هر گونه حادثه که می تواند صدمات غیر قابل جبرانی داشته باشد جلوگیری کنند.
ترافیک، آلودگی های صوتی ناشی از آن و انتظار طولانی مدت افراد در ترافیک، به مرور زمان موجب عصبی شدن افراد شده که این عصبانیت بر رانندگی افراد و واکنش آنها در برابر دیگر رانندگان و افراد تاثیر منفی می گذارد، که البته با خارج شدن از ترافیک این عصبانیت به پایان نمی رسد و در خانه و در محیط خانواده نیز این شرایط روحی و روانی می تواند تداوم یابد.
معضلاتی چون ترافیک موجب شده تا افراد آنچنان که باید نتوانند در برابر یکدیگر صبوری داشته باشند که بالطبع افزایش برخوردها و تنش ها را در پی داشته و دارد، به عقیده کارشناسان ترافیک می تواند موجب ایجاد زمینه های مشکلات رواحی و روانی شود، اینکه در خیابان ها شاهد افرادی کم حوصله و عصبی هستیم، به جرات می توان یکی از مهم ترین عوامل آن ناشی از ترافیک است.
به عقیده برخی از کارشناسان ترافیک می تواند تاثیری غیر مستقیم بر ایجاد خشونت بر افراد داشته باشد، اینکه فرد برای مدت طولانی در ترافیک گیر افتاده باشد و با این گیر افتادن بسیاری از برنامه ریزی هایش بر هم می خورد، خود می تواند تاثیر بسیاری در بروز خشونت، پرخاشگری و بعضا زد و خورد ها داشته باشد.
معاون پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری استان البرز در گفت و گو با ایرنا در خصوص اثرات روحی و روانی ترافیک، گفت: درموقع رانندگی اغلب ترافیک باعث می شود که آستانه تحمل راننده کمتر شود به ویژه که برخی راه ها ومعابر ما استاندارد های لازم را نداشته باشند.
مهدی جوهری افزود: گاهی اوقات شاهد هستیم حتی شهرداری یک محدوده ای را حفاری می کند، اما به هردلیلی ترمیم نمی شود همین سبب مشکلات درعبور و مرور و مشکلات برای رانندگان می شود.
وی با بیان اینکه آلودگی هوا سبب می شود آستانه تحمل راننده پایین و بعضا منجر به درگیری بین افراد شود اظهار داشت: یکی دیگر از عوامل مهم در پایین آوردن آستانه تحمل کمبود پارکینگ های عمومی متناسب برای پارک خودروها است که این مهم نیز گاهی منجر به درگیری یا مواردی حتی منجر به قتل شده است.
جوهری افزود: به هرصورت رانندگان موظف هستند موقع رانندگی با سلامتی کامل و دوراز هرگونه تنش اقدام به رانندگی کنند، چراکه بی حوصلگی و حتی عجله وشتاب موجب بروز مشکلات و حوادث ناگواری برای دیگر شهروندان خواهدبود.
وی ادامه داد: گرچه این عوامل بی حوصلگی و شتاب مردم در رانندگی را دامن زده است اما ارائه نشدن آموزش های لازم به ویژه در آموزشگاه های رانندگی و بعضا قانون گریزی رانندگان نیز مزید بر علت است تا حوادث تلخی و جبران ناپذیری پدید آید، متاسفانه خشونت رتبه دوم را در کشور ما دارد، دعواهای خیابانی بر سر پارک ماشین اینها دیگر به فقر برنمی گردد بلکه بخشی به شهرداری و بخشی دیگر هم به خود مردم و عدم آگاهی باز می گردد.
جوهری افزود: ترافیک گاهی موجب می شود که افراد آنچنان که باید نتوانند بر اعصاب خود کنترل نداشته باشند و نمونه بارز آن ایراد ضرب و جرح در خیابان ها یکی از پرونده هایی است که اخیرا شاهد هستیم در تصادفات خسارتی رخ می دهد، اینکه آستانه تحمل افراد به قدری پائین آمده که طرفین به جای اینکه مسالمت آمیز به بیمه های همدیگر مراجعه کنند یا حتی اگر بیمه نبود از طرف مقابل خسارت بگیرد، متوسل به خشونت می شوند اول فحاشی و در آخر منجر به چاقو کشی و چماق کشی و مسایل دیگر می شود.
رییس پلیس راه البرز نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: درصد بسیار بالایی از افراد در صحنه های تصادف با یکدیگر کلنجاری با هم می روند، آستانه تحمل مردم پائین آمده و بعضا با یک بوق زدن فرد عصبانی می شود ، این در حالی است که بوق یک رابط بین رانندگان و عابرین پیاده است.
سرهنگ رضا گودرزی افزود: گذشته از عصبانی شدن ، پرخاشگر هم می شوند و به نوعی در کرج شاهدیم که این مساله جا افتاده که زمانی که تصادف کردیم و جریمه شدیم باید توهین کنیم و این ادبیات بدی است که در بین مردم جا افتاده است.
وی اضافه کرد: امروزترافیک دغدغه مردم در کلانشهرها به خصوص کلانشهری مانند کرج شده است، مردم قبل از اینکه از خانه هایشان بیرون بیایند برنامه هایشان را باید با ترافیک هماهنگ کنند، بسیاری از افرادی که در تهران شاغل اند و در کرج ساکن انند ، باید در ساعت های اولیه بامداد از منزل خارج شوند و در اداره های خود می خوابند، این افراد دغدغه رفت و برگشت دارند که همین می تواند تاثیرات بسیار بدی از نظر روانی و روحی داشته باشد و موجب افزایش استرس و تنش شود.
گودرزی گفت: اثراتی که ترافیک بر روح و روان افراد می گذارد، اثراتی نیست که به سادگی بتوان از کنار آنها گذشت، کلانشهر کرج روز به روز هزینه استان هایی می شود که دردی از کرج را دوا نمی کنند و در واقع هزینه های ترافیکی 15 استان کشور را می دهد ، این بدین معنی است که افزایش ترافیک در این کلانشهر علاوه بر افزایش بار ترافیکی در آن ، موجب گسترش مسائل روحی و روانی در افراد می شود.
یک کارشناس امور اجتماعی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: رفتار انسانی در هر بخش از زندگی در ارتباط مستقیم و غیر قابل انکار با زمینه هیجانی شخصیت خود است زمانی که رانندگی می کنیم در همه این رفتارهای برونی و درونی آنچه که بستر مهم این رویداد است شکل احساسات ما است و موقعی که انسان ترسیده یا خوشحال یا غمگین یا عصبانی یا گنگ یا نا امید یا امیدوار بر اساس نوع این احساس به نتایج خاصی از رفتار خود دست پیدا خواهد کرد.
احمد علی جبارزاده افزود: راننده عصبانی قطعا رانندگی طبیعی و قانونمندی نخواهد داشت و قطعا آسیب های مادی و جانی را سبب خواهد شد، مشاهدات نشان می دهد که ما موقع رانندگی بنا به به ده ها دلیل منطقی و غیر منطقی حال خوبی نداریم و همین حال بد منجر به فاجعه می شود و بیشتر هموطنان ما در شبانه روز مدیریت احساسات را ندارند، یاد نگرفته ایم تا هیجانات خود را کنترل کنیم و حتی بشناسیم و این امر باعث می شود تا ماشین را به یک سلاح متحرک تبدیل کنیم.
جبارزاده پیشنهاد کرد که رانندگان باید دوره های کنترل هیجانات را دیده و مجوز لازم را اخذ کنند و در صورت مشاهده رفتارهای هیجانی نامناسب در رانندگی مجدد و حتما ، دوره های باز آموزی را طی کنند و در صورت آسیب جدی در بخش هیجانی شخصیت که با تشخیص متخصص اتفاق می افتد صلاحیت رانندگی برای همیشه از فرد آسیب دیده گرفته شود.
وی تاکید کرد : آموزش کوتاه مدت برای رانندگان متخلف و برای رانندگانی که اقدام به گرفتن گواهینامه می نمایند در حوزه رانندگی ، هم روانشناختی ، هم قانونی و هم فرهنگی باشد، اینکه افراد در ترافیک باید چه رفتاری داشته باشند تا شاهد حوادث کمتری باشیم نیازی است که باید کارشناسان برای آن چاره اندیشی کنند.
7414/1535
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.