مهدی مصطفوی روز چهارشنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نزدیک شدن به ایام پایانی سال و عید نوروز افزود: ماهی قرمزگونه‌ای غیر بومی برای آب های کشور بوده که قادر به تحمل طیف وسیع دما، pH و شوری آب است.
وی با بیان اینکه ماهی قرمز نماد عید در میان چینی ‌هاست، اظهار داشت: سالانه بین 7 تا 10 میلیون قطعه ماهی قرمز در نزدیکی نوروز از بین می روند.
مصطفوی یکی از دلایل رشد و نمو سریع این ماهی ها را پدیده ماده‌زایی دانست و گفت: این پدیده با استفاده از توانایی ماهی ماده در بارور ساختن تخمک‌های خود با استفاده از اسپرم ماهیان نر از کپورماهیان گونه‌های مختلف اتفاق می افتد.
مصطفوی سن بلوغ این گونه از ماهیان را پایین همراه با رشد سریع جمعیت عنوان کرد و ادامه داد: این گونه ماهی به دلیل تغذیه از گیاهان و مواد آلی موجود در بستر آب سبب افزایش آلودگی و تیرگی آب می شود ضمن اینکه از بین رفتن محل آشیانه وتخم ‌ریزی ماهیان بومی را درپی دارد.
وی به رقابت تغذیه‌ای و فضای ماهی قرمز با سایر گونه‌های بومی اشاره کرد، گفت: وجود این ماهیان در فضاهای آبی کمک به رشد بی رویه جلبک از طریق تسهیل رشد جلبک‌های تک سلولی تغذیه شده درون دستگاه گوارش این گونه می کند.
وی با اشاره به قابلیت تولید مثل بالای این گونه ماهی با استفاده از اسپرم ماهیان نرانواع کپور ماهیان، افزود: تولید مثل و تشکیل افراد هیبرید با برخی گونه‌های دیگر از کپورماهیان منجر به از بین بردن تمامیت ژنتیکی آن‌ها می شود ضمن اینکه منجر به کاهش رفتار تولید مثلی برخی دوزیستان بومی در حضور این گونه و همچنین انتقال بیماری به ماهیان دیگرمی شود.

***چرا نباید سمندر لرستانی بخریم؟
رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست استان البرز به دلیل نخریدن سمندر لرستانی نیز اشاره کرد و گفت: این گونه اندمیک کشور ایران بوده و قرار گرفتن این گونه ها در خانه های مردم منجر شده که در بالاترین سطح تهدید انقراض باشند.
وی، تغییر اقلیم، خشکسالی و عوامل انسانی (گردشگری ناآگاهانه، جاده سازی ،چرای دام ،کشاورزی ، برداشت آب و غیره) را از مهم ترین عوامل کاهش جمعیت این گونه برشمرد.
مصطفوی گفت: در صورت مشاهده خرید و فروش و قاچاق این گونه، جریمه 300 هزار تومانی و دادگاه برای قاچاقچیان سمندردر نظر گرفته شده است.

***چرایی نخریدین لاکپشت پشت گوش قرمز
وی همچنین لاک‌پشت پشت‌گوش قرمز را در لیست 100 گونه مهاجم دنیا عنوان کرد و افزود: واردات لاکپشت پشت گوش قرمز از سال 1997 به اتحادیه اروپا ممنوع شده است.
وی اظهار داشت: این گونه، رقیب لاکپشت برکه ای اروپایی بوده و عامل انتقال بیماری به انسان بوده و این گونه شکارچی شناخته شده ای‌ ندارد.
6156/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.