به گزارش ایرنا، دوباره سرسره بازی و دوباره آدم هوای برفی پس از چند سال بارش اندک برف در کوچه باغ های البرز و کرج، کانونی گرم به بازی های سرد بخشیده است.
در این هوای بسیار سرد ارزش آن دارد تن را به سرما سپرد و پشت به دیوخشکسالی کرد ، پدیده ای نفس ها را بند آورد و دشت های سرسبز البرز را به بیابان های غبارآلود تبدیل کرد هرچند هم باید مدیریت کرد که باز نگردد.
چه روزهای سختی برالبرز و مردمان این دیاردرپس بارش های کم گذشت، هوای آلوده و معلق شدن گرد وخاک ، ایام خاطره انگیز زمستان های پر بارش را از یاد می برد و دیدگان در حسرت ابرهای باران زا و برف بردوش ماند.
البرز دیاری که از کوه های بلند و دشت های سیع بینصیب نیست در این سال ها ،خشکی هوا چنان برآن سایه انداخت که به کانون بحران رسید.
هنوز بسیاری از بزرگان و سالمندان البرز قندیل های یخی کوچه باغ هایش معروف کرج و البرز را یادآوری می کنند، پدیده ای این روزها دوباره به لطف خداوند خود را نشان داد.
شنبه ششم بهمن آغاز یک روز زیبا برای مردم به ستوه آمده البرز از خشکسالی بود ، روزی آسمان سخاوتمندانه، این استان و بسیاری از مناطق دیگر کشور را برف هدیه کرد.
سختی های برف بماند که معابرو یخبندان دچار اختلال در رفت وآمد شدند و مدارس ، دانشگاه ها ویک روز هم ادارات تعطیل شد، اما مهم این بود برف ببارد تا دوباره آب ها از بلندی ها سرازیر شود، جویباران پرآب و شاخه ها در بهاری زیبا و دل انگیز جوانه بزنند هرچند این روزها درختان درخوابند.
این روزها بازی های مفرح کودکان و خانواده ها و در کنار آن هنرنمایی با برف در جای جای استان البرزدیدنی است.
آتشگاه ، باغستان، پارک های محله ای و تفرجگاه های سراسر استان، این روزها مملو از حضور پیر و جوان هایی است که برای استفاده از این موهبت الهی، از خانه هایشان بیرون آمده و سرمای سوزناک را بر ماندن در خانه های گرم ترجیح داده اند.
در این میان کودکانی که به جرات می توان گفت، شاید تجربه چنین برفی را تاکنون نداشته اند، خوشحال تر از دیگر اعضای خانواده با ساختن آدم برفی های کوچک، شادی وصف ناپذیری را تجربه می کنند.
به رغم اینکه بارش برف سنگین سبب انسداد بسیاری از معابر فرعی شهرهای استان شده اما مردم سختی های برف را به جان خریده و شکرگزار این نعمت الهی هستند.
گوشه گوشه شهرها و روستاهای البرز جلوه هنرنمایی با برف است ، آدم های برفی و اشکال مختلف بر روی زمین نقش بسته و ظرافت این هنرها بیانگر ابراز احساسات پاک مردم به ویژه کودکان به نعمت برف است.
بحران خشکسالی و کمبود آب درماه های اخیر به مهم ترین دغدغه های مردم و مسئولان البرز تبدیل شد که با این بارش بارقه امیدی در دل ها به وجود آمد.
پیرمردی که لبخند زنان، گلوله برفی به سمت نوه خردسال اش پرتاب می کرد، می گفت تنها می توان شاکر خداوند باشم که این نعمت اش را شامل حال ما کرد، هر روز نگران و چشم به آسمان می دوختم و به دنبال ابری می گشتم ، اما با این بارش، شاکر خداوند هستم و سجده شکر بر زمین گذاشته ام.
در کنار او جوانی آرزو می کرد که بارش ها تکرار شود و سایه شوم خشکسالی از سر ایران و جهان دور شود.
وی که خود را یاشار بیگدلی معرفی کرد ،گفت: مدت ها چشم انتظار چنین بارشی بودیم ، می خواهیم آدم برفی شبیه مادرم بسازم، چرا که مادرم را به اندازه برف دوست دارم.
استان البرز با میانگین بارندگی 270 میلی متر در سال ، از ابتدای از آبی جاری( یکم مهرماه ) تا ششم بهمن
32 میلی متر بارندگی داشت که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 50 درصد کمتر بود.
این استان با جمعیتی حدود 3 میلیون نفر در چند سال اخیر به علت کاهش بارندگی ها به یکی از کانون های بحران کم آبی تبدیل شد.
هواشناسی استان البرز اعلام کرد که تا پایان امسال بارش های مناسبی برای استان پیش بینی شده که برف هفته جاری نمونه آن بوده است.
ارتفاع برف هفته جاری در مناطق کوهستانی البرز به بیش از 130 سانتی متر و در دشت ها به حدود 40 سانتی متر رسید.
پیست بین المللی دیزین کرج که هرساله آذرماه به سبب بارش برف راه اندازی می شد امسال با بیش از 2 ماه تاخیر به صورت آزمایشی از این هفته آغاز بکار کرد.
این پیست یکی از مکان های ورزشی بین المللی و داخلی و مکانی برای بازی های زمستانی مردم کشور محسوب می شود.
این هفته مسابقه های ورزشی در این پیست بین المللی آغاز شده که نخستین دور آن با پارااسکی شروع شد.
7414/ 6155خبرنگار:وحیده عسکری**انتشار دهنده: محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.