به گزارش ایرنا، سید مجید موسوی روز یکشنبه د آیین تجلیل از نمونه های بخش کشاورزی استان البرز در سال 96 افزود: البرز به رغم اینکه 3 دهم درصد سطح زیر کشت کشور را دارد ولی 2 درصد تولیدات کشور را به خود اختصاص داده است.
وی از جمله علل این برتری را استفاده بهینه و مناسب کشاورزان استان از آب کشاورزی و بهره وری مناسب از آن و همچنین استفاده مناسب از نهاده های کشاورزی و وجود موسسات تحقیقاتی و آموزشی کشاورزی در استان برشمرد.
موسوی ادامه داد: این استان به واسطه تولید بسیارخوبی که نسبت به کشور دارد از جایگاه های مناسبی برخوردار است که از دستاوردهای آن بالا بودن متوسط عملکرد در هکتار گندم، جو و کلزا و کسب رتبه اول کشوری و کسب رتبه دوم در تولید پنبه است.
وی از دیگر موفقیت های این استان را تولید بیش از90 هزار تن تخم مرغ در سال و تولید 11 درصد تولید
کشاورزی کشورعنوان کرد و گفت: در تولید شیرخام یکی از استان های موفق هستیم که بزرگترین واحدهای گاو شیری درالبرز با ظرفیت بیش از 12 هزار راس گله فعالیت دارد.
موسوی، تنوع نژادی اسب و مراکز پرورشی اسب بسیار حائز اهمیت را از دیگر پتانسیل های البرز برشمردوافزود: همچنین 18 درصد نهال کشور با تولید 14 میلیون اصله نهال در 135 هکتار نهالستان در این استان تولید می شود.
وی بیان داشت: همچنین در صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی واحدهای فعال در البرز وجود دارد و در تولید محصولاتی همچون هلو، آلو، گوجه سبز، گیلاس، شلیل، گل لاله و قارچ خوراکی جایگاه اول و دوم کشوری را داریم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرزبه نحوه ی انتخاب نمونه های بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: استراتژیک بودن محصول، میزان ایجاد اشتغال، فراوانی برخورداری بهره برداران، ارزش افزوده محصول و اهمیت رشته در توسعه پایدار از شاخص های انتخاب نمونه ها است.
وی اضافه کرد: درکل 156 نمونه معرفی از کل شهرستان ها به ستاد استانی معرفی شدند که بیشترین آن ها به ساوجبلاغ با 30 درصد این عدد، سپس نظر آباد با 21 درصد، کرج با 20 درصد، فردیس با 16 درصد، طالقان 7 درصدو اشتهارد 6 درصد را به خود اختصاص داده اند.
موسوی گفت: پس از بررسی های انجام شده در کل 48 نمونه در استان شناسایی و انتخاب شدند که برای اولین بار 5 نفر از آنان نمونه کشوری شدند.
استان البرز 75 هزار هکتار زمین حاصلخیز کشاورزی وباغی دارد.
6156/ 6155 خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده: محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.