استاندار البرز گفت: این استان تاوان تردد کامیون‌ها و اتوبوس‌های فرسوده به تهران را می‌دهد و حتی تعداد روزهای آلوده کرج بیش از تهران شده است.

به گزارش ایلنا، محمدعلی نجفی در کارگروه ملی کاهش آلودگی کلانشهرها که با حضور «عیسی کلانتری» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، استانداران، شهرداران و معاونان وزرای مرتبط تشکیل شد، اظهار داشت: البرز تاوان تردد کامیون ها و اتوبوس های فرسوده به تهران را می‌دهد و حتی تعداد روزهای آلوده کرج بیش از تهران شده است.

وی با بیان اینکه افزایش ذخیره ارزی کشور از محل پس انداز درآمدهای نفتی امری پسندیده است، اظهار کرد: این منبع مالی باید برای رفع چالش مهم امروز مردم نیز کاربرد داشته باشد و از این رو دولت باید در این زمینه تصمیمی جدی اتخاذ کند.

 نجفی در حاشیه این نشست نیز ضمن اشاره به مهمترین موضوعات طرح شده در کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهرها گفت: با توجه به شرایط اضطرار آلودگی هوا به دستور رئیس جمهور این جلسه تشکیل شد و طی آن راهکارهای برون رفت از آلودگی کلانشهرهای کشور طرح و به تبادل نظرگذاشته شد.

وی با اشاره به اینکه سرمنشا اصلی آلودگی هوا در کلانشهرها سوخت و بنزین خودروها است محوری ترین برنامه های استان را در بحث کاهش آلاینده ها مورد اشاره قرار داد و افزود: تاکید بر استفاده از سوخت استاندارد و بنزین یورو ۴ در کنار آن نیز تکمیل آزاد راه ها در دستور کار است.

استاندارالبرز تصریح کرد: یکی از بحث های اساسی، ورود ۲۵ هزار کامیون و خودرو سنگین به کلانشهر تهران است که عمدتا نیز از البرز عبور می‌کنند و نقص فنی دارند و یا فرسوده بوده و سوخت گازوییل مصرف می‌کنند.

وی افزود: اقدام فوری برای ممانعت از ورود کامیون های سنگین دودزا و نوسازی این خودروها باید در دستور کار قرار گیرد.

 نجفی در ادامه با اشاره به اینکه بخشی از سهم آلودگی هوا نیز متعلق به صنایع بزرگ است گفت: اعتقاد ما براین است که هیچ صنعتی بدون پیوست محیط زیستی فعالیت نداشته باشد و این مهم باید در اولویت طرح های توسعه صنعتی استان مورد توجه قرار گیرد.

استاندار البرز همچنین با بیان اینکه راه اندازی متروشهری و قطار شهری می توان بخشی از بار آلودگی هوا را در کلانشهر کرج کاهش دهد گفت: تخصیص اعتبارات مناسب از سوی دولت و مجلس برای تکمیل طرح توسعه قطارشهری و مترو کرج در اولویت قرار دارد و با پیش بینی اعتبار ملی ، قطار شهری کرج و قطار تهران - کرج - هشتگرد با سرعت بیشتری روی ریل افتتاح قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.