به گزارش ایرنا، حامد فرضی روز یکشنبه در پی درگذشت دهقان فداکار؛ ریزعلی خواجوی (ازبرعلی حاجوی) که در سال های اخیر به همیار طبیعت در این استان شده بود، پیامی صادر کرد که در ادامه این پیام آورده: آنچه روشن است اینست که از خود گذشتگی، ایثار، جان نثاری به بهای قربانی نمودن جان خود همت و اراده ای بس عظیم می خواهد که هر کسی توان آن را ندارد.
وی افزود: افرادی همانند دهقان فداکار کم نداریم و امروزه نیاز به اینگونه افراد به عنوان اسطوره هایی که در تاریخ ماندگار بمانند بیش از پیش احساس می شود.
وی اظهار داشت: با توجه به گستردگی فضای مجازی با معرفی نمادها و شخصیت های مجازی که افکار را در تسخیر خود گرفته است جای معرفی قهرمانان واقعی کشور در عرصه های گوناگون ضرورتی انکارناپذیر می‌باشد.
فرضی گفت: زنده یاد خواجوی در سال 1392 با حضور در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز به جمع همیاران و دوستداران طبیعت پیوست و هر آنگاه که در رسانه ها حضور می‌یافت همواره به حفظ طبیعت تأکید کرد.
وی افزود: درگذشت دهقان فداکار به مانند افتادن برگی از هزاران برگ درختی که در دل طبیعت جای دارد ما را متأثر کرد و درگذشت او را از صمیم قلب به جامعه حافظان طبیعت و سایر بازماندگان وی تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعالی علو درجات را برای آن مرحوم خواستاریم.
دهقان فداکار، همیار طبیعت، ریزعلی خواجوی، فرزند علی‌اصغر، روز پنجم اسفندماه سال 1309 خورشیدی در روستای قلعه جوق شهرستان میانه متولد شد.
او در آذرماه 1341 شمسی، در سن 32 سالگی شب‌هنگام در حالی که در کنار ریل قطار حرکت می‌کرد، متوجّه مسدود شدن مسیر قطار به علت ریزش کوه شد.
در آن هنگام برای نجات قطار و مسافران آن، کُت خود را آتش زد و به سمت قطار حرکت کرد؛ این کار نتوانست مسئولین قطار را آگاه سازد و در نهایت با شلیک چند گلوله از تفنگ شکاری خود، توانست باعث توقف قطار شود.
به گفتهٔ او پس از توقّف قطار، مردم ناراضی از قطار پیاده شدند و او را کتک زدند.
تا اینکه او آنها را متوجه خطری که در انتظار آنها بود؛ ساخت.
پس از آنکه مسافرین با چشم خود ریزش کوه را دیدند به تشکر و عذرخواهی از او روی آوردند.
ریزعلی خواجوی مشهور به دهقان فداکار در سال 1392 با حضور در اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان البرز به 'همیاران طبیعت' پیوسته بود.
خواجوی چند سال پیش ر منطقه حصارک کرج زندگی می کرد اما پارسال به محل زندگی خود در یکی از روستاهای آذربایجانی شرقی بازگشت.
6156 / 6155 خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده: محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.