خسرو ساکی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این کارگاه ها توسط پژوهش سراهای دانش آموزی فعال در البرز برای دانش آموزان، معلمان و بازدید کنندگان با مدیریت دانش آموزان پژوهنده در چهارمین نمایشگاه استانی پژوهش و فناوری برنامه ریزی و اجرایی شد.
وی با اشاره به اینکه دبیرخانه کشوری سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در پژوهش سرای دانش آموزی ملاصدرا مستقر است ،اظهار کرد: در این حوزه 6 کارگاه پژوهشی با عنوان کشت و پاساژ سلول ، فریز و دفریز، ژن درمانی و ژنتیک، شبیه سازی و کار با حیوانات آزمایشگاهی برگزار شد.
وی بیان کرد: در هر یک از این کارگاه ها دانش آموزان عضو انجمن پژوهش سرای ملاصدرا به مدت 10 دقیقه برای بازدیدکنندگان فرآیند پژوهش را در بخش سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی ارائه دادند.
مدیر کل آموزش و پرورش البرز تصریح کرد: در این نمایشگاه کارگاه های استخراج آهن، هوش مصنوعی ، آناتومی بدن و هوشمند سازی، آشنایی با دنیای سلول ها، ساختمان دی ان ای و مدل سازی و دنیای میکرو ارگانیسم ها از دیگر عنوان های کارگاه های پژوهشی - آموزشی در این استان است.
ساکی تهیه و مشاهده بافت های گیاهی، استخراج دی ان ای از میوه ها، خون شناسی ، مفهوم زیست فناوری در زندگی ، حس گر های زیستی و عکس میکروسکوپی را از جمله عنوان های دیگر کارگاه ها ی آموزشی در این نمایشگاه استانی برشمرد.
وی در ادامه به برگزاری کارگاه های گروه فیزیک ،شیمی و زیست در نمایشگاه پرداخت و افزود: دانش آموزان پژوهنده البرزی اقدام به برگزاری کارگاه های آموزشی در بخش سازه های ماکارونی، انرژی تجدید پذیر ، فشار و الکتریسته ساکن، نانو کاتا لیز گر شیمی، صابون سازی ،آسپرین سازی، تقطیر دارو های گیاهی، الکترو فورز بر روی ژل آگارز و استخراج ماده وراثتی از عصاره گیاهی برای بازدیدکنندگان علاقمند به اقدام پژوهی در علوم پایه کردند.
وی با اشاره به حضور پرشور و پر رنگ دانش آموزان و معلمان پژوهنده در 16 غرفه اختصاص یافته به آموزش و پرورش البرز تاکید کرد: هر ساله به منظور ترویج فرهنگ پژوهش و فناوری ، آثار دانش آموزان پژوهشگر و معلمان مؤلف در این نمایشگاه استانی به نمایش گذاشته می شود.
2819 /1535خبرنگار: مهین مالمیر**انتشار دهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.