جعفر مقیمی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: به منظور تقویت اجرای برنامه ارزشیابی کیفی - توصیفی فقط استفاده از آزمون های معلم ساخته و آن هم در صورت لزوم در مدارس دوره ابتدایی قانونی است.
وی با اشاره به اینکه ملاک اصلی تحصیل کتب درسی هستند، اظهار کرد: متاسفانه برخی معلمان در زمان آموزش محتوای دروس دوره ابتدایی از کتب کمک درسی در کلاس درس استفاده می کنند که این کار غیر قانونی و تخلف محسوب می شود.
وی بیان کرد: استفاده از کتاب های کمک درسی به جای کمک به فرآیند آموزش موجب اخلال در یادگیری می شود.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش البرز از رواج یافتن حفظ کردن به جای یادگیری و رکود ذهنی در دانش آموزان به عنوان دیگر پیامدهای منفی استفاده از آزمون و کتاب های کمک درسی در دوره ابتدایی یاد کرد.
مقیمی با بیان اینکه مطالب مناسب برای دانش آموزان هر پایه در کتاب های درسی آورده شده است ، خاطر نشان کرد: در برخی از کتاب های کمک درسی موجود در بازار مفاهیم اضافی به دانش آموزان تحمیل می کنند.
وی تصریح کرد: اطلاعات اضافی متناسب با سطح رشد ذهنی دانش آموزان نیست و سبب اخلال در فرایند تربیتی و آموزشی در بین دانش آموزان دوره ابتدایی می شود.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش البرز یکی از چالش هایی که همواره ارزشیابی کیفی - توصیفی با آن روبرو می باشد را برگزاری آزمون های مختلف با عناوین متفاوت توسط موسسات بیرونی و آزمون ساز دانست و ادامه داد: اولین اصل از اصول حاکم بر ارزشیابی پیشرفت تحصیلی بر جدایی ناپذیری از فرایند یاددهی- یادگیری تشکیل می دهد.
مقیمی به استناد ماده 2 آیین نامه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی – تربیتی در دوره ابتدایی پرداخت و گفت : ارزشیابی تحصیلی در دوره ابتدایی برای شناخت دقیق و همه جانبه فراگیران در ابعاد مختلف یادگیری با بهره گیری از ابزارها و روش های متنوع همانند پوشه کار، آزمونهای عملکردی و... در طول فرایند یاددهی – یادگیری است که توسط معلم انجام می شود.
وی افزود: یکی از مهمترین اهداف پیش بینی شده در ارزشیابی کیفی - توصیفی مربوط به بهبود کیفیت فرایند یاددهی- یادگیری است.
وی تاکید کرد: به همین منظور بخشنامه ای از سوی اداره سنجش استان به مدارس نواحی و مناطق هشت گانه آموزش و پرورش البرز ارسال شده است که انتظار می رود ضمن اطلاع رسانی به مدارس، در بازدیدها ی منطقه ای و استانی نیز به این مهم توجه ویژه ای شود.
استان البرز 245 هزار و 438 دانش آموز دوره ابتدایی در 7 هزار و 454 کلاس دارد.
2819 / 6155 خبرنگار: مهین مالمیر ** انتشار دهنده: محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.