به گزارش خبر آنلاین البرز و به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان البرز، در نشست بررسی فعالیت‌های دبیرخانه هیئت نظارت، بازرسی و حفظ حقوق شهروندی استان البرز که با حضور هیاتی عالی رتبه از دبیرخانه مرکزی نظارت بر حقوق شهروندی قوه قضائیه برگزار شد احمد فاضلیان رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به هجمه رسانه‌ای ناجوانمردانه‌ای که در داخل و خارج از کشور بر علیه قوه قضائیه وجود دارد گفت: باید برای مقابله با این هجمه‌ها خدمات دستگاه قضایی برجسته‌ و اطلاع‌رسانی شود که بخشی از آن‌ها در حوزه حفظ حقوق شهروندی است.
وی افزود: یکی از اقدامات مهم قوه قضائیه تصویب حقوق شهروندی بوده که اکنون با جدیت در حال پیگیری است ولی با وجود گذشت بیش از یک دهه از شروع فعالیت‌ها، در اطلاع‌رسانی ضعف‌های جدی احساس می‌شود تا جایی که بسیاری از مردم نمی‌دانند چنین دبیرخانه‌ای در قوه قضائیه و دادگستری‌های استان‌ها وجود دارد و وظیفه آن صرفا حفظ حقوق شهروندی است.
عالی‌ترین مقام قضایی استان البرز با تاکید بر اینکه اولین شرط حرکت در مسیر عدالت، اجرای قانون است متذکر شد: رکن اساسی در حفظ حقوق شهروندی رعایت قانون است و دستگاه قضایی همچنان که تاکنون نشان داده یک دستگاه فراجناحی است و فارغ از دسته‌بندی‌های سیاسی و جناحی به وظایف قانونی خود عمل می‌کند.

وی تصریح کرد: امنیتی که مبتنی بر قانون نباشد امنیتی پایدار نخواهد بود و نتیجه‌ای جز سرخوردگی و بی‌اعتمادی نخواهد داشت؛ با توجه به اهمیت همین موضوع، دبیرخانه حقوق شهروندی رکن مهمی در دستگاه قضایی است و فعالیت در این راستا و اطلاع‌رسانی درباره اقدامات می‌تواند بسیاری از توطئه‌ها را خنثی کند.
فاضلیان با اشاره به اینکه باید برای کارآمدی بیشتر هیئت مرکزی نظارت بر حقوق شهروندی و عملکرد فراقوه‌ای در آن اصلاحاتی انجام شود گفت: با همفکری و اخذ دیدگاه های صاحبنظران می‌توان ایرادات احتمالی این قانون را اصلاح کرد.
در ابتدای این نشست سید محمد قنادزاده تفتی، دبیر هیئت نظارت، بازرسی و حفظ حقوق شهروندی استان البرز با ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های انجام شده توسط این دبیرخانه گفت: از ابتدای سال با تلاش همکاران از همه حوزه‌های قضایی، کلانتری‌ها و بازداشتگاه‌ها بازدید نظارتی انجام شده است.
وی افزود: این بازدیدها در دو قالب دوره‌ای و فوق‌العاده انجام می‌شود و برخی بازدیدها نیز حسب گزارش‌های مردمی به دبیرخانه به عمل می‌آید؛ گزارش‌ها به صورت منظم به رئیس کل دادگستری استان ارجاع می‌شود تا دستورات لازم صادر شود.
دبیر هیئت نظارت، بازرسی و حفظ حقوق شهروندی استان البرز بیان کرد: نصب دوربین در کلانتری‌ها منجر به نظارت مستمر نیروی انتظامی و هیئت نظارت، بازرسی و حفظ حقوق شهروندی استان شده تا تخلفات به حداقل برسد.

 

46

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 786577
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.