به گزارش ایرنا، گودرز نجفیان عصر روز سه شنبه در آیین امضای قرارداد واگذاری امتیاز تولید بذر 2 رقم گندم به بخش خصوصی افزود: دراسفند ماه سال 1392 شروع به کار کردم و از آن زمان با حمایت معاون وزیر و رئیس سازمان ترویج و آموزش کشاورزی، در حوزه بذر و واگذاری به بخش خصوصی با اهداف خاصی آغاز شد.
وی اظهار داشت: این فعالیت با تلاش های صورت گرفته شتاب زیادی گرفت به طوریکه اولین قرارداد در مرداد ماه سال 93 صورت گرفت.
نجفیان با بیان اینکه خصوصی سازی زمانی محقق می شود که زمینه این کار فراهم شود، گفت: در کشورهایی که خصوصی سازی در این بخش صورت گرفته، بذر جایگاه خود را پیدا کرده است.
وی اضافه کرد: در کشور ما با تلاش های صورت گرفته و حمایت های لازم، واگذاری تولید بذور ذرت، سوربون، حبوبات و دانه های روغنی انجام شده و اکنون نخستین بذر گندم با عنوان رقم رخشان به بخش خصوصی واگذار می شود.
این مسئول با بیان اینکه واگذاری امور به بخش خصوصی با اهداف مختلفی انجام می شود، گفت: کاهش تصدی گری و سپردن مدیریت بذر به بخش خصوصی با هدف رتقاء کیفیت بذر از جمله این اهداف است.
وی فرایند اصلاح بذر و نباتات را یک فرایند زمانبر دانست و افزود: همچنین زمانیکه در بحث اصلاح نباتات بخش خصوصی سرمایه گذاری می کند به لحاظ زمانبر بودن این فرایند می تواند به نتیجه مطلوبتری دست یابد.
وی اظهار داشت: بخش خصوصی می تواند با تلاش در این بخش حق مالکیت معنوی و رویالیتی در را نیز دریافت کند و در نظر داریم که در آینده بحث اصلاح نباتات را به بخش خصوصی واگذار کنیم به طوریکه در کشورهای دیگر 90 درصد کار اصلاح نباتات توسط بخش خصوصی انجام می شود.
رئیس موسسه اصلاح بذر اضافه کرد:زمانیکه دولت در بحث بذر دخالت داشته باشد موضوع به سهمیه بندی می انجامد ولی خصوصی سازی کیفیت را به اوج می رساند و زمانیکه بازار تعیین کننده باشد، توانایی تجاری نیز پیدا می کند.
وی ضمن اظهار امیدواری بر آزادسازی قیمت ها در مورد بذور و غلات، گفت: آزاد سازی قیمت را اکنون در کشورمان در محصول ذرت داریم به طوریکه اکنون چندین شرکت در بحث ذرت در حال کار هستند و در حال ارتقای ارقام هستند.
6156 / 6155 خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده: محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.