فردین حکیمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امروزه حفاظت از محیط زیست جزء محورهای مهم توسعه پایدار است و تنوع اقلیمی و به دنبال آن تنوع گونه های گیاهی و جانوری ایران، اهمیت تنوع زیستی و حفاظت از آن را دو چندان می سازد.
وی اظهار داشت: موزه های تاریخ طبیعی از جمله مکان های فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، تحقیقاتی و نمایشگاهی می باشند که علاوه بر شناساندن هر چه بیشتر زیست بوم های مختلف و گونه های حیات وحش و پوشش گیاهی مناطق، ارزش حفظ و نگهداری تنوع زیستی را نیز به اقشار مختلف مردم جامعه یادآوری می نمایند.
وی گفت: بنابراین نباید موزه های تاریخ طبیعی را که حاصل گردآوری مجموعه های علمی و نمونه های ارزشمند با همت محققین و همکاری سازمان ها و افراد علاقمند در طی سالیان درازمی باشند را با مجموعه های نمایشگاهی که صرفا' جهت نمایش و بازدید مردم برپا می شوند، اشتباه گرفت.
حکیمی با اشاره به اینکه به همین منظور موزه ی تاریخ طبیعی و تنوع زیستی استان البرز در تیرماه سال 1390 در محل پارک چمران شهرستان کرج افتتاح شد، افزود: در این موزه انواع گونه های جانوری و گیاهی، سنگ ها و کانی ها برای آشنایی دانش آموزان، دانشجویان و علاقه مندان به محیط زیست کشور به نمایش گذاشته شده که با توجه به موقعیت مکانی موزه، این مجموعه از پتانسیل اطلاع رسانی بالایی برخوردار می باشد.
وی بیان داشت: موزه تاریخ طبیعی کرج از جمله اماکن فرهنگی، اجتماعی، علمی و پژوهشی است که نقش مهمی در شناساندن زیست بوم های مختلف جانوری و گیاهی کرج دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز اضافه کرد: همچنین وجود فضاهای مناسب در موزه برای ایجاد بخش هایی از قبیل جانورشناسی، گیاهشناسی، آموزش بوم شناسی موجب شده که این مجموعه بتواند در زمینه ی ارائه ی خدمات فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، تحقیقاتی و نمایشگاهی از ظرفیت های بسیار بالایی برخوردار باشد.

***سمپاشی تمام گونه های موجود در موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی
سرپرست موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز نیز گفت:
به منظور جلوگیری از آفت زدگی و خرابی گونه های موجود در موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی، لازم است به صورت دوره ای عمل سمپاشی و ترمیم نمونه های موجود در موزه انجام شود که به همین منظور عمل سمپاشی تمام گونه های موجود در این موزه در مهر ماه جاری انجام شد.
قلعه بیگی افزود: نکته شاخص و مهم در این دوره سمپاشی، استفاده از روش Smokeable (تدخینی)
است به طوریکه در سمپاشی های قدیمی و سنتی، نمونه ها با استفاده از سم مایع و توسط دستگاه سمپاش مورد سمپاشی قرار می گرفتند که این امربرای گونه های مختلف تاکسیدرمی شده به ویژه پرنده، به علت چسبیده شدن موها و پرها به یکدیگر مشکلات جدی ایجاد کرده و می توانست آسیب های جبران ناپذیری را برای نمونه ها به همراه داشته باشد.
وی ادامه داد: اما در شیوه جدید با استفاده از قرص های مخصوص و با روش تدخینی، تمام گونه ها بدون کوچکترین آسیب دیدگی مورد ضدعفونی قرار می گیرند.
وی گفت: از دیگر مزایای این روش، ضدعفونی کامل محیط داخلی ویترین علاوه بر گونه های موجود در آن نیز می باشد که در روش سنتی این امر میسر نبود.
موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی استان البرز واقع در ضلع غربی پارک شهید چمران بوده و همه روزه پذیرای علاقه مندان وحامیان محیط زیست و همچنین گردشگران و میهمانان استان البرز می باشد.
6156/ 6155 خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده: محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.