مسعود مهران نیا روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: برای دومین سال است که طرح اردوی خانوادگی دانش آموزی در قالب پایگاه تابستانه غنی سازی اوقات فراغت در استان البرز به اجرا در آمده است.
وی از تحکیم روابط محبت آمیز و دوستانه در کانون خانواده به ویژه فرزند و والدین ،تقویت روحیه نشاط و عاطفی ، افزایش شناخت دانش آموزان نسبت به جایگاه خانواده ، ترویج سبک زندگی ایرانی - اسلامی و آموزش مهارت های زندگی بعنوان اهداف این اردوها ی خانوادگی در البرز یاد کرد.
وی خاطرنشان کرد: همزمان با تعطیلی مدارس این طرح در پایگاه های تابستانی مدارس و کانون های فرهنگی - تربیتی نواحی و مناطق 8 گانه آموزش و پرورش به منظور غنی سازی اوقات فراغت خانواده های دانش آموزان این استان اجرایی شد.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز یادآور شد: در این طرح دانش آموزان دختر و پسر پایه های مختلف تحصیلی این استان طبق برنامه ریزی و جدول طراحی شده در اردوگاه فرهنگی - تربیتی شهید بهشتی کردان البرز حضور یافته و تحت پوشش برنامه های مختلف گروهی دانش آموزی و خانوادگی قرار گرفتند.
مهران نیا با اشاره به اینکه اردو فضایی است مناسب برای به کارگیری اصول تربیتی و استحکام آنچه در یک دوره تربیتی آموزش داده شده خاطرنشان شد: اردو محیطی را فراهم می آورد که به دور از ضوابط دست و پا گیر اجتماعی و با توجه به شناخت از کودک یا نوجوان بتوان به او نزدیک شده و با او راحت بود و بسیاری از مسائل آموزشی - مهارتی را به او آموخت که طرح بزرگ اردوی خانوادگی دانش آموزی البرز نیز با این نگاه تفکری برگزار شد.
وی در ادامه به اثر تربیتی یک اردوی یک روزه یا چند روزه در دوران تحصیل بر روی دانش آموزان پرداخت و یاد آور شد: اثر این اردو آن چنان عمیق است که نقش آن تا ایام کهن سالی بر صفحه ذهن افراد باقی می ماند زیرا آموزش در قالب اردو از هر کار تربیتی - آموزشی در فرآیند تعلیم و تربیت مهم تر، عمیق تر و ماندنی تر است. وی گفت: اردو در بروز ویژگی های شخصیتی افراد، اختلافات فردی ، رفتار های هنجار و نابهنجار و اصلاح آنها و نیز بروز خشونت ، مهربانی ها، عواطف، هیجانات و مهار آنها نقش بسزایی دارد.
وی بیان کرد: افراد در اردو شیوه زندگی فردی و گروهی، پیروی از قوانین و مقررات، احترام به بزرگترها، نقش های اجتماعی، کمک به همنوعان و شیوه های آن از جمله آشنایی با کمک های اولیه در بروز حوادث ، خصلت های نیکو و والای انسانی، نزدیکی با خدا را می آموزند زیرا بر این باور اعتقاد داریم که زندگی اردویی مقدمه ای برای ورود به زندگی اجتماعی است.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز ضمن اشاره به رعایت کلیه قوانین و مقررات اردویی در اجرای اردوی خانوادگی دانش آموزی در این استان اظهار کرد: دوره های آموزشی ، تربیتی و مهارتی این اردوی یکروزه با مشارکت کارشناسان جمعیت هلال احمر، نیروی انتظامی ، بهزیستی ، هنرمندان و آتش نشانی در اردوگاه فرهنگی - تربیتی شهید بهشتی در قالب یک دوره کارگاه آموزشی عملیاتی و اجرا شد. مهرانی نیا تصریح کرد: در این طرح کارشناسان نکات آموزشی - مهارتی را بر حسب گروه سنی دانش آموزان بصورت جداگانه و گروهی با اولیاء دانش آموزان را با استفاده از تجهیزات آموزشی خود در فضای کاریشان آموزش دادند.
وی اضافه کرد: در اردوی خانوادگی دانش آموزی برای شرکت کنندگان دوره های کوتاه مدت آموزشی - تربیتی با موضوع امداد و نجات، فضای مجازی ، آسیب های اجتماعی و چگونگی پیشگیری از این آسیب ها، زندگی به سبک ایرانی - اسلامی ، نقش نماز در سلامت جسم و روان ، نقش حجاب و عفاف در سلامت جامعه، جنگ نرم ،آسیب ها و پیامدهای منفی فضای مجازی و ماهواره ای، امنیت اجتماعی ، فرهنگ غنی اسلامی ، چگونگی تحکیم بنیان خانواده و روابط بین فردی برگزار شد.
وی گردش در طبیعت، برگزاری مسابقات ورزشی ، فرهنگی ، تربیتی، آموزشی، تهیه و طبخ غذای اردویی ، زدن اجاق صحرایی و چادر اسکان ، مانور امداد و نجات ، اطفاء حریق ، کتابخوانی، نمایش تئاتر، شعر خوانی ، بیان ضرب المثل ایرانی، جنگ شادی، دوچرخه سواری، پیاده روی خانوادگی، اهداء جوائز نقدی به برندگان مسابقات و پاسخ صحیح دادن به سوالات کارشناسان در دوره های آموزشی ، گرفتن عکس های یادگاری ، تاب و سرسره بازی از جمله برنامه های اجرا شده در طرح اردوی خانوادگی دانش آموزی در البرز بود.
مهرانی نیا ادامه داد: در این طرح 3 هزار و 100 نفر از دانش آموزان البرزی به همراه پدر ، مادر ، برادر و خواهرانشان در گروه سنی کودک ،نوجوان و جوان شرکت کردند.
استان البرز 440 هزار دانش آموز دارد.
2819 /1535خبرنگار: مهین مالمیر**انتشار دهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.