به گزارش ایرنا، با توجه به اینکه کشورهای غربی با خلق شخصیت‌های کارتونی به دنبال ترویج فرهنگ غربی در سایر کشورها به ویژه ایران هستند، ضرورت دارد جهت مقابله با این شیوه اقدامات مناسب برای هدایت مردم به سمت نوشت افزارهای ایرانی - اسلامی صورت گیرد.
نهادینه شدن بستر نمایشگاه های نوشت افزار ایرانی، در حوزه دانش آموزی می تواند شخصیت های تخیلی و ساختگی غربی که هیچ واقعیتی با دنیای واقعی ندارند از ذهن دانش آموزان ایرانی پاک شود.
نوشت‌افزارهای ایرانی- اسلامی را باید در آستانه سال تحصیلی در نمایشگاه ها عرضه کنیم تا دانش آموزان و والدین با انواع کالاهای ایرانی از جمله کیف ، کوله ، جامدادی ، مداد و دفترهایی که طرح شخصیت‌ها و آثار روی آن هماهنگ با فرهنگ ما نقش بسته است آشنایی پیدا کنند.
دانش آموزان و خانواده هایشان باید بدانند که در کشور شرکت هایی در زمینه نوشت افزارهای ایرانی - اسلامی فعالیت دارند که بر روی محصولاتشان ، طرح‌هایی از جمله طبیعت، محیط زیست، بناهای تاریخی، داستان‌ها و حکایات آمده در ادبیات کلاسیک ما بهره گرفته‌اند نقش بسته است.
خانواده ها با انتخاب ملزومات مورد نیاز دانش آموزان برای شروع سال تحصیلی باید به آنها بیاموزند که هدف از انتخاب کالای ایرانی تقویت تولید داخلی و عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی در دو کانون مهم مدارسه و خانواده است.
هر ساله نمایشگاه های انگشت شماری در استان های مختلف کشور از جمله البرز حداکثر به مدت یک یا ده روز دایر می شود که این فرصت کوتاه نمی تواند تاثیر گذاری لازم را در بخش فرهنگ سازی نوشت افزار ایرانی و سایر ملزومات برای دانش آموزان و حتی اولیای دانش آموزان داشته باشد.
برپایی نمایشگاه های ویژه مدارس باید گسترش یابد تا دانش آموزان براساس سلیقه خود اقدام به انتخاب انواع نوشت‌افزار ها ، کیف ، کفش و حتی لوح های فشرده بازی های رایانه ای و آموزشی که تولید داخل باشد، کنند زیرا در دسترس بودن این محصولات که متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی طراحی و تولید شده‌اند، گامی موثر برای ترویج فرهنگ استفاده از کالای ایرانی در جامعه است.
در این روزها که به زمان بازگشایی مدارس برای شروع سال تحصیلی جدید نزدیک می شویم باید اقدام به برپایی این نمایشگاه با شعار ' ایرانی ، ایرانی بخر' کنیم.
مدیر کل آموزش و پرورش البرز در این زمینه در گفت و گو با ایرنا افزود: نوشت‌افزارهای ایرانی و اسلامی ، وسیله‌ای برای انتقال فرهنگ به کودکان و نوجوانان است .
خسرو ساکی اظهار کرد: تولیدات داخلی در نمایشگاه های نوشت افزار ایرانی - اسلامی با هدف حمایت از تولید داخل نیز بزودی در استان البرز دایر می شود.
وی تصریح کرد: در این نمایشگاه ها باید محصولات ایرانی از جمله لوازم التحریر، کتاب ، محصولات فرهنگی و حتی نمونه هایی از کیف و کفش ایرانی با هدف معرفی برندهای داخلی دراین حوزه عرضه شود.
وی با اشاره به اینکه در برپایی این نمایشگاه ها نیاز به همکاری اتحادیه لوازم التحریر و اتاق اصناف استان البرز داریم ، خاطر نشان کرد: والدین می توانند در ساعات اعلام شده برای حمایت از کالای ایرانی و گسترش اشتغال ملی و ترویج فرهنگ ایرانی- اسلامی به این نمایشگاه ها مراجعه کنند.
مدیر کل آموزش و پرورش البرز ادامه داد: با توجه به شعار سال مبنی بر ' اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال ' این نمایشگاه ها در استان البرز با هدف تقویت تولید داخلی دایر شود تا اقتصاد مقاومتی به صورت عملیاتی محقق شود.
ساکی حمایت از تولید داخلی و مقوله اشتغال را از دیگر اهداف این نمایشگاه ها برشمرد و افزود: ارائه کتاب‌های تخصصی کودک و نوجوان از دیگر برنامه‌های این نمایشگاه ها می تواند باشد زیرا این مهم تاثیر مطلوبی در تشویق کودکان به مطالعه دارد.
وی نوشت‌افزارهای ایرانی و اسلامی را وسیله‌ای برای انتقال فرهنگ به کودکان و نوجوانان دانست و یاد آور شد: تولیدات داخلی در بخش نوشت‌افزار برای کاهش وابستگی به نوشت‌افزار خارجی باید با کیفیت بالا تولید شود.
مدیر کل آموزش و پرورش البرز به خانواده ها توصیه کرد، نوشت افزار و سایر مایحتاج مورد نیاز فرزندان خود را برای مدرسه و سایر نیازها ی آنها را از تولیدات داخلی تهیه کنند چون این حرکت فرهنگی در کنار اینکه به اقتصاد کشور ما کمک می کند در ترویج فرهنگ ایرانی - اسلامی هم نقش بسزایی دارد.
ساکی در ادامه به اهمیت نوشت افزار در شکل‌دهی و قوام شخصیت فرهنگی دانش آموزان به ویژه در سال‌های اولیه تحصیل پرداخت و گفت: این اقلام تاثیر مستقیم در ایجاد و تقویت هویت فرهنگی و دینی فرزندان ایران زمین دارد.
وی تصریح کرد: طرح‌های ایرانی باعث می‌شود که ذهن کودکان منحرف نشود و این اقدام فرهنگی که با طراحی بر روی لوازم التحریر به دانش‌آموزان شناخته می شود بسیار تاثیرگذار است.
وی با بیان اینکه 5 سال است که در آستانه سال تحصیلی جدید نمایشگاه های نوشت افزار های ایرانی - اسلامی از سوی آموزش و پرورش در استان البرز دایر می شود، خاطر نشان کرد: در سال اقتصاد مقاومتی باید همه ما خود را موظف به حمایت از کالای ایرانی بدانیم.
وی تصریح کرد: سال تحصیلی جدید نزدیک است و والدین و دانش آموزان اقدام به تهیه لوازم مورد نیاز برای رفتن به مدرسه می کنند به همین دلیل برپایی نمایشگاها ی نوشت افزار های ایرانی - اسلامی با قیمت مناسب در دستور کار آموزش و پرورش استان البرز قرار گرفت.
مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک کرج نیز در این زمینه به ایرنا گفت:برای سوق دادن دانش آموزان به سوی استفاده از نوشت افزار های ایرانی - اسلامی باید به خانواده ها با توجه به شعار سال نکات آموزشی در زمینه پیامدهای منفی لوازم التحریر خارجی را هشداردهیم.
وحید یعقوبی بیان کرد: نوشت افزارهای ایرانی نیز باید جذاب ، متنوع و با کیفیت باشند تا دانش آموزان بتوانند لوازم مورد نیاز خود را انتخاب و تهیه کنند.
وی بیان کرد:کیف‌های مدارس موجود در بازار با تصاویر موجودات غیر واقعی است .
وی یاد آور شد: این روزها درآستانه باز گشایی مدارس ، والدین برای خرید اقلام مورد نیاز دانش آموزان در بازار در حال رفت و آمد هستند و کیف دانش آموزان از جمله کالاهایی است که سبک و جاد دار بودن آن برای اولیای دانش آمورزان بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد اما آنچه که کودکان به آن توجه بیشتری دارند تصاویر روی کیف‌هاست که معمولا انتخابشان با این معیار انجام می‌شود.
مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک کرج با اشاره به اینکه اغلب تصاویر بر روی کیف‌ها شامل موجودات خیالی و کارتون‌هایی که معمولا هیچ پیام آموزشی برای کودکان ندارند مانند بن تن و ... است.
یعقوبی تصریح کرد: در بازار باید کیفی که دارای تصاویری با هویت ایرانی - اسلامی باشد را به فرزندانمان توصیه کنیم تا انتخاب کنند، البته با زبانی ساده نه نصیحت وار به آنها یاد آوری کنیم باید کالای ایرانی با هویت ایرانی انتخاب کنیم تا کشور در شکوفایی اقتصاد و تولید داخلی سهمی داشته باشیم.
وی اضافه کرد: از آنجاکه کیف هر روز با دانش‌آموز است و دانش‌آمو علاوه بر تصاویر کیف‌ خود، کیف‌های همکلاسشی‌هایش را هم می‌بیند، تلاش در جهت پیام رسانی‌های صحیح توسط تصاویر درج شده بر روی کیف‌ها از موارد مهمی است که نباید مورد غفلت واقع شود.
وی تاکید کرد: اولیای دانش آموزان باید از خرید هرگونه لوازم التحریر با نقوش غربی پرهیز کنند.
استان البرز 440 هزار دانش آموز دارد.
2819 /1535خبرنگار: مهین مالمیر**انتشار دهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.