به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین از اردبیل؛ حسین وثوق ایرانی در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که در سالن کنفرانس اتاق بازرگانی برگزار شد، گفت: سال قبل در استان اردبیل هیچ گونه سرمایه گذاری خارجی انجام نشده است.

وی گفت: 41 درصد ارزش صادرات استان در سال 95 با کاهش روبرو شده است و در مقابل میزان صادرات چمدانی 302درصد افزایش پیدا کرده است.

دبیر اتاق بازرگانی اردبیل با اشاره به کاهش ارزش صادرات در سال جاری، افزود: ارزش صادرات استان اردبیل در 4ماه سال جاری نسبت به زمان مشابه سال قبل از 15میلیون دلار به 10 میلیون دلار کاهش پیدا کرده است.

وثوق ایرانی خاطر نشان کرد: در 4ماه سال جاری مجدد ارزش صادرات چمدانی یا صادرات غیر رسمی در استان اردبیل با افزایش مواجه است.

وی با بیان اینکه حجم صادرات در کشور کاهش پیدا کرده است بیان کرد: در سطح کل کشور شاهد کاهش 10 درصدی ارزش صادرات هستیم.

دلایل کاهش صادرات در کشور

دبیر اتاق بازرگانی اردبیل تاکید کرد: ارزش گذاری نرخ پایین محصولات صادراتی، افزایش روز افزون قیمت تمام شده کالای ایرانی از جمله دلایل کاهش صادرات در کشور است.

وثوق ایرانی با اشاره به اینکه حضور در بازارهای خارجی هزینه‌های سنگینی دارد گفت: افزایش هزینه‌های حمل و نقل و هزینه بر بودن صادرات یکی دیگر از دلایل کاهش صادرات است.

وی خاطر نشان کرد: تثبیت نرخ ارز علی رغم تورم انباشته در سال‌های اخیر به خودی خود باعث کاهش صادرات شده است.

دبیر اتاق بازرگانی اردبیل عنوان کرد: برند ضعیف کالای ایرانی در مقایسه با برندهای کشورهای آلمان، چین و ترکیه صادرات کشور را تحدید می‌کند، که در حال حاضر قادر به تولید برند خوش نام در جهان نیستیم.

وثوق ایرانی ‏با اشاره به دلایل کاهش حجم صادرات در استان گفت: تک بازاری و تک محصولی و وابسته بودن صادرات به وضعیت اقتصادی کشور آذربایجان و مطلوب نبودن شرایط اقتصادی این کشور باعث کاهش ارزش صادرات استان شده است.

وی تصریح کرد: صدور کالاهای استان از گمرکات دیگر شهرها به خصوص آستارا نیز یکی دیگر از مشکلات اقتصادی استان است.

دبیر اتاق بازرگانی اردبیل گفت: کشور آذربایجان در حال حاضر از فرانسه سیب زمینی وارد می‌کند و قیمت آن به مراتب پایین‌تر از قیمت تمام شده سیب زمینی وارداتی از اردبیل است.

 

46

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 718019
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.