دبیر برگزاری برنامه روز جهانی بز روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: این همایش به منظور ثبت روز جهانی بز به نام ایران در مجامع بین المللی ذیربط که شامل سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) و سازمان علمی فرهنگی ملل متحد (یونسکو) است، برگزار خواهد شد.
فرهاد میرزایی افزود: همایش روز ملی بز در ایران در سال 94 برگزار شد که همایش امسال نیز به دنبال برگزاری آن همایش برای رسیدن به هدف ثبت این روز به نام ایران است.
وی اظهار داشت: بز برای اولین بار در ایران حدود 10-8 هزار سال پیش در کرمانشاه اهلی شد و در قاره های آسیا و آفریقا بز به عنوان پیش قراول در گله ها مطرح می شود ولی با توجه به قدمت آن در ایران هیچکدام از کشورها برای ثبت آن نمی توانند مدعی شوند همچون نوروز که در خیلی از کشورها جشن گرفته می شود ولی بانی اولیه آن ایران است.
وی با اشاره به اجرای 3 هدف در برگزاری این همایش، گفت: ثبت جهانی روز جهانی بز با تاکید بر ایران در ایجاد انگیزه بین دامداران روستایی و عشایری و تعیین و تبیین جایگاه بز و بزداری در ایران از طریق معرفی محصولات منحصر به فرد در مناطق مختلف ایران زمین و ثبت و ارایه آن در بازارهای جهانی، ملی و بین المللی به عنوان کالاهای دارای برند بین المللی از جمله این اهداف است.
میرزایی افزود: همچنین بررسی سابقه تاریخی، اجتماعی و اقتصادی حرفه بزداری و تاثیر آن بر شکل گیری معیشت های پایدار با تاکید بر حفظ منابع طبیعی و محیط زیست سومین هدف از برگزاری این همایش به شمار می رود.
وی به محورهای این همایش نیز اشاره کرد و بیان داشت: اولین محور این همایش ارایه های فنی شامل سمپوزیوم، نمایشگاه و جشنواره دام، محصولات دامی و فرهنگ دامداری، برپایی چادرهای عشایری و بازارچه ها ی صنایع دستی و نمایشگاه عکس می باشد.
دبیر برگزاری همایش بین المللی روز جهانی بز با بیان اینکه 25-22 نژاد بز در ایران وجود دارد، ادامه داد: دیگر محور این همایش نمایش نژادهای مختلف بز استان های مختلف است که براساس درخواست تشکل ها و فعالان هر منطقه جهت ارایه سهم اجتماعی، اقتصادی نژادهای منطقه در تامین معیشت و ساختار جوامع خودشان انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه مقالات ارسالی و یا سفارشی به دبیرخانه جشنواره به 2 صورت پوستر و ارایه می باشد، گفت: این همایش از 31-25 شهریور ماه سال جاری برگزار می شود که روزهای 25 و 26 شهریور ماه به صورت برگزاری کارگاه آموزش بین المللی است.
میرزایی افزود: همچنین همایش اصلی با حضور مدعوین در روزهای 28-27 شهریور ماه برگزار می شود و از آن جا که برای برگزاری این همایش عشایری از دیگر استان ها برای برگزاری نمایشگاه حضور می یابند، مرحله نمایشگاهی آن نیز به مدت 3 روز دیگر برای بازدید عموم و اعزام تور علمی به مناطق گردشگری عشایری با حضور مهمانان داخلی و خارجی جهت بازدید از سیستم معیشت، تولید و ساختار زندگی عشایری ادامه خواهد داشت.
6156/1535خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.